Sotkamo Silver delårsrapport Q2/2024: Högre silverpris kompenserade låg silverhalt
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Sotkamo Silver AB | Börsmeddelande | 26 juli 2024 kl. 09:00:00 EEST

HÖJDPUNKTER

April – juni (Q2)

• Nettoomsättningen minskade med 13 % till 105 MSEK (120 MSEK), främst på grund av en lägre genomsnittlig silverhalt, vilket ledde till en lägre silverproduktion. Minskade produktionsvolymer kompenserades av förbättrade metallpriser. Nettoomsättningen ökade med 25 % jämfört med Q1 2024
  • EBITDA minskade med 64 % till 19 MSEK (53), EBITDA-marginalen minskade till 18 % (44), men EBITDA ökade med 11 % jämfört med Q1 2024
  • EBIT minskade till 0 MSEK (34), men ökade med 1,2 MSEK jämfört med Q1,2024
  • Lönsamheten minskade främst på grund av lägre silverhalt och ökade entreprenörskostnader
  • Likvida medel uppgick till 30 MSEK (36)
  • Investeringarna gick upp till 12 MSEK (8)
  • Produktionen uppgick till cirka 274 000 uns silver (383 000), 590 uns guld (836), 167 ton bly (317) och 359 ton zink (662) i koncentrat
  • Högsta förvaltningsdomstolen avvisade i juni bolagets yrkande avseende beskattning av orealiserade valutavinster som resulterade i en kostnad om 15 MSEK

Januari – juni (H1)

• Underjordsverksamheten genomfördes i gruvområden med under genomsnittligt metallinnehåll, vilket försvagade lönsamheten
  • Nettoomsättningen ökade med 1 % till 190 MSEK (188 MSEK), främst på grund av den positiva utvecklingen av silver- och guldpriserna
  • EBITDA minskade med 39 % till 36 MSEK (59), EBITDA-marginalen minskade till 19 % (32)
  • EBIT minskade till -1 MSEK (24)
  • Likvida medel minskade till 30 MSEK (79)
  • Investeringarna ökade med 79 % till 29 MSEK (16)
  • Produktionen uppgick till cirka 583 000 uns silver (590 000), 1 307 uns guld (1 352), 364 ton bly (549) och 697 ton zink (1 177) i koncentrat

Jämförelsesiffrorna hänför sig till motsvarande period föregående år. Detta är den officiella svenska versionen av dokumentären.

UTSIKT

Vägledning för 2024

Bolaget har (14 februari 2024) gett följande vägledning för 2024:

• Bolaget räknar med att producera 1,45-1,55 miljoner uns silver
  • Den årliga EBITDA-marginalen ska vara minst 28 %
  • Nettoskulden till EBITDA ska vara under 2,0 vid årets slut

Vi förväntar oss fortfarande att företagets lönsamheten kommer att vara på en bra nivå under 2024. Lönsamheten stöds av förbättrad operativ effektivitet, men belastas av inflation och kostnadsökningar. Bolagets lönsamhet påverkas väsentligt av externa faktorer såsom metallpriser, valutakurser och inflation. Fullföljandet av vägledningen förutsätter en liten ökning av metallpriserna och att EUR/USD-kursen förblir ungefär på samma nivå som när vägledningen publicerades (14 februari 2024).

Jämfört med den tidigare vägledningen antar vi nu också att silverhalten stiger till intervallet 90 till 110 g/ton under andra halvåret 2024 och gruvvolymerna förbättras genom ökad kapacitet hos gruventreprenören.

VD ORDET

Högre silverpris kompenserade låg silverhalt

Silverpriset fortsatte sin positiva utveckling under andra kvartalet. Priset per uns steg under kvartalet till sina högsta nivåer på över 30 dollar och var i genomsnitt 28,8 dollar per uns.

Vår omsättning ökade tydligt från första kvartalet tack vare det höga priset på silver, men blev lägre än föregående års jämförelseperiod, vilket framför allt förklaras av den lägre genomsnittliga silverhalten i det område som för närvarande utvinns jämfört med jämförelseperioden.

Som helhet uppgick silverproduktionen under andra kvartalet till totalt 274 000 uns (383 000). Efter en snörik vinter försvårades brytningen i början av kvartalet av att smältvattnet var större än vanligt. Även de tekniska utmaningarna med gruvutrustningen ledde till att pålningen och brytningen fördröjdes. Vi har avtalat med entreprenören om att komplettera resurserna för att påskynda utvinningen.

Vår rörelseresultat (EBITDA) minskade med 64 procent från jämförelseperioden till 19 miljoner kronor. EBITDA-marginalen var 18 procent under andra kvartalet. Liksom under föregående kvartal påverkades lönsamheten av den allmänna kostnadsökningen samt entreprenörens indexhöjningar. Det operativa kassaflödet var positivt med 10 MSEK.

I juni fick vi ett beslut från högsta förvaltningsdomstolen om att bolagets begäran om omprövning i samband med skattebehandlingen av den orealiserade valutakursvinsten avslogs, vilket hade en effekt på nettoresultatet för andra kvartalet med 15 miljoner kronor.

Under första halvåret blev vi efter planen för utvinningen, vilket i sin tur påverkade den genomsnittliga silverhalten och därmed även silverproduktionen negativt. Under slutet av året förväntar vi oss att produktionsvolymerna återgår till den tidigare goda nivån i takt med att utvinningssäkerheten förbättras och nya stenbrott öppnas. För hela året förväntar vi oss fortfarande att vara i takt med vår vägledning, men för att vägledningen ska förverkligas förutsätts att silverhalten och utvinningsmängderna stiger som planerat under andra halvåret.

Under resten av året, kommer vi i enlighet med vår strategi att fokusera på en stabil verksamhet i den nuvarande silvergruvan och fortsätta åtgärderna för att förlänga gruvans livslängd enligt våra planer.

Vi fortsatte att utveckla vårt ansvarstagande enligt ”Towards Sustainable Mining” system. Vi fokuserade på att förbättra krishantering, gruvstängningsplan, energieffektivitet samt hantering av biologisk mångfald, med målet att nå nivå A under år 2024.

NYCKELTAL

Q2/24Q2/23Förändring, %H1/24H1/23Förändring, %2023
Nettoomsättning, MSEK105120-131901881407
EBITDA, MSEK1953-643659-39140
EBITDA-marginal %1844-591932-4034
EBIT, MSEK034 -124
EBIT-marginal %028 -113
Soliditet %4043-74043-743
Kassalikviditet %5090-455090-45105
Nettoskuld/EBITDA2,13,8-452,13,8-451,5
Personal vid periodens slut55481555481547
Silverproduktion, tusen uns274383-28583590-11 411
Anrikade ton, kt127137-72512338478
Genomsnittlig silverhalt, g/ton83101-188793-6106

HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN

Den 3 juli 2024 var Bolagets gruvavfalls- och förslutningsplan godkänd av myndigheterna och de lägre tillfälliga årliga gränserna för gruvdrift var upphävda.

I juli beslutade Bolaget även att byta miljögarant. Som ett resultat av detta kommer kontantsäkerheten på 3,5 miljoner euro att frigöras till Bolaget under tredje kvartalet, vilket förbättrar Bloagets kassaposition.

Under 2022 emitterade Sotkamo Silver AB konvertibler i serierna 2022/2026 till ett sammanlagt nominellt belopp om 6,4 M€. Konvertibler med ett sammanlagt nominellt belopp på 60 018 € har konverterats till aktier i juli. Efter konverteringen uppgår det sammanlagda nominella beloppet för de utestående konvertibla obligationerna till cirka 6,3 M€.

Konverteringskursen per aktie uppgick till 0,1538 euro. Genom konverteringen ökar det totala antalet aktier och röster i Sotkamo Silver med 390 234 totalt 286 148 387. Genom konverteringen ökar aktiekapitalet med 376 231,6 SEK till totalt 275 880 780,7 SEK.

FINANCIELL KALENDAR

• Q3/2024: 25 oktober 2024
  • Q4/2024: 14 februari 2025

WEBINAR

Resultatwebbinariet hålls idag den 26 juli klockan 13:00 (finsk tid). Du kan delta i evenemanget genom länken nedan:

Evenemanget kommer att vara på finska och materialet kommer att presenteras på engelska. Du kan ställa frågor under evenemanget genom chattfunktionen. Presentationen kommer att göras tillgänglig på företagets webbplats på följande adress: https://www.silver.fi/sv/investor/presentationer

Stockholm den 26 juli, 2024

Sotkamo Silver AB:s styrelse och VD

TILLÄGGSINFORMATION

Mikko Jalasto,
Koncernchef (CEO), Sotkamo Silver AB
+358 50 482 1689

Tommi Talasterä,
Koncerns ekonomichef, Sotkamo Silver AB
+358 40 712 6970

Denna information är sådan information som Sotkamo Silver AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden.

Detta är en sammanfattning av Sotkamo Silvers finansiella halvårsrapport för 2024. Den fullständiga rapporten bifogas detta meddelande och finns tillgänglig på företagets webbsida:: https://www.silver.fi/sv/investerare

Om Sotkamo Silver

Sotkamo Silver är ett gruv- och malmprospekteringsföretag som utvecklar och utnyttjar mineralfyndigheter i Kajanaland i Finland. Sotkamo Silver stöder den globala utvecklingen mot grön omställningsteknik och producerar de metaller som behövs på ett ansvarsfullt sätt och genom att ta hänsyn till lokala intressenter. Sotkamo Silvers huvudprojekt är en silvergruva i Sotkamo, Finland. Förutom silver producerar gruvan guld, zink och bly. Bolaget har även gruv- och malmprospekteringsrättigheter för mineralfyndigheter i närheten av silvergruvan i Kajanaland. Sotkamo Silverkoncernen består av moderbolaget Sotkamo Silver AB och dess helägda finska dotterbolag (Sotkamo Silver Oy). Sotkamo Silver AB är noterat på NGM Main Regulated i Stockholm (SOSI), och Nasdaq Helsinki (SOSI1) och Börse Berlin.

Läs mer om Sotkamo Silver på www.silver.fi/sv/

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Sotkamo Silver

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering