Sonetels Premiumtjänst fortsätter öka med 35% - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Sonetels Premiumtjänst fortsätter öka med 35%

Svenska Sonetel har fortsatt ökad tillväxt på de utomeuropeiska marknaderna, vilka står för 70% av bolagets intäkter. Bolagets Premiumtjänst växte med +35%.

+17% fler har blivit betalande kunder under de senaste 12 månaderna jämfört med 12-månadersperioden innan. Inflödet av nya betalande kunder i januari motsvarade en årstakt på ca 18,000 nya kunder per år.

Antalet abonnemangskunder var i januari +5% fler än föregående år. Antalet kundabonnemang på virtuella telefonnummer ökade med ca +2%. Antalet Premiumabonnemang ökade med ca +35%.

Intäkter från marknader utanför Europa ökade med +7% jämfört med samma månad föregående år. Dessa marknader står för 70% av intäkterna varav hälften från Nordamerika. Tillväxten på dessa marknader har förbättrats konstant i ca 3 år.

Tillväxten hämmas dock av minskad försäljning i Europa p.g.a. kraftigt ökade samtalskostnader från europeiska operatörer, vilket dämpat efterfrågan. Intäkterna i Europa minskade med -14%.

”Vi vidtar åtgärder för att minska kostnaderna för våra europeiska kunder” säger VD Henrik Thomé.

Detta ledde sammantaget till att ARR (årligt återkommande intäkter) uppgick till 20,2 MSEK i januari vilket var -1% jämfört med föregående år. ARR har ökat med +1% under det senaste halvåret.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) var i januari +45% jämfört med samma månad föregående år. Detta beror på ökad kundtillströmning via betalda annonser. Nya betalande kunder blir i snitt lönsamma efter ca 1 månad. 

Nettoomsättningen var i januari ca 2,0 MSEK.

Intäkterna kommer huvudsakligen från tjänsterna kring telefonnummer. De nya AI-tjänsterna rullas gradvis ut till befintliga kunder. I januari användes de nya AI-tjänsterna av 1,423 företag.

Bruttomarginalen låg på ca 79% vilket är ca 2 procentenheter bättre än året innan.

Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.

Bolagets halvårsrapport för perioden juli – december 2023 publiceras den 23 februari.

Om Sonetel

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
[email protected]

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 januari 2024 kl. 13:25 CET.

Nyheter om Sonetel

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Sonetel

Senaste nytt