Sommarbrev från Streamify, juli 2023
Årets första halvår har nått sitt slut och jag vill passa på att önska våra nuvarande och blivande aktieägare en riktigt god sommar, samt dela med mig av vad som händer hos oss och spaningar från vår bransch.
De senaste siffrorna från Kina och USA visar fortsatt kraftig tillväxt av Live shopping. Våra amerikanska branschkollegor Firework visar framgång och gör ett bra arbete med att utbilda västvärlden inom video commerce. De är nu 400 anställda och rapporterar 650m tittare i sina sändningar under 2022.
Vi är förhållandevis få aktörer på marknaden och vi möts av en ökande efterfrågan på en växande marknad. Live shopping är produkten av två digitala megatrender som förändrat den värld vi lever i; e-handel och streaming. Att shoppa online är en naturlig del av vår vardag, likaså att konsumera streamad video, gärna live i ett personligt och interaktivt format.
Jag och CTO Christofer har arbetat tillsammans med streamingtjänster i 15 års tid. På 1,5 år har vi gått från okänd till en etablerad aktör och attraherar allt större och fler kunder. Vår tanke och vision med Streamify som lanserades 2022 är att möta massmarknadens adoption av live shopping.
Den visionen är alltjämt intakt och vi anpassar oss efter det marknadsklimat som råder. Bolagets fokus är att växa till lönsamhet så snart som möjligt för att sedan kunna accelerera ytterligare i nästa steg. För att nå dit behövs inga nya investeringar i personal eller teknik. Vi är kostnadsmedvetna och lägger fokus på att knyta nya partners, vinna nya avtal och vårda våra befintliga kundrelationer.
Ni som följer Streamify på LinkedIn har säkert sett att vi regelbundet delar med oss av nyckeltal från våra kunder, i ett exempel har vi sett en ökning av snittordervärde på +48% i samband med live shopping jämfört med vanlig ehandel. Imponerande siffor. Det stora värdet för våra kunder ligger i att varje sändning stärker våra kunders varumärken och kundrelationer, vilket även syns i deras egna resultat.
Detta går hand i hand med Streamifys kärnaffär att hjälpa e-handlare att nå ökat resultat genom live shopping. För att nå ut till fler kunder, särskilt internationella, kommer en viktig pusselbit att vara strategiska partnersamarbeten i form av branschspecifika aktörer. Vi för löpande dialoger med olika intressenter som vill kunna erbjuda live shopping till sina kunder och själva saknar teknologin. Just sådana samarbeten är strategiskt viktiga med en hög potential och där lägger bolaget mycket energi.
Nu ser vi fram emot en händelserik höst!
Nästa kvartalsrapport kommer den 21 augusti 2023, vi hörs igen då.
Önskar er alla en riktigt god sommar