Smart Eye Delårsrapport januari - juni 2022
Fortsatt stabil tillväxt
April - Juni 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 59,8 (16,9) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 254%, varav 41% var organisk tillväxt, jämfört med föregående års motsvarande period.
- EBITDA uppgick till -41,61 (-16,1) MSEK. Det lägre resultatet beror främst på kostnader för de nya resurserna från det framtidsorienterade förvärvet av Affectiva, samt en betydande ökning av anställda inom koncernen. Dessa investeringar görs för att leverera på redan vunna projekt samt för vidare utveckling av Driver Monitoring System samt Interior Sensing.
- Rörelseresultatet uppgick till -76,3 (-22,0) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 26,6 MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är negativt.
- Likvida medel uppgick till 160,5 MSEK per sista juni.
- I april fick bolaget en order från en befintlig kund och kommer att leverera sin världsledande DMS-mjukvara till ytterligare tre bilmodeller. Den beräknade intäkten för ordern är SEK 50 miljoner baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
- I juli erhöll bolaget ytterligare en Driver Monitoring System Design Win med en nordamerikansk biltillverkare. Den beräknas gå i produktion under 2024 och den beräknade intäkten för ordern är SEK 10 miljoner, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
Januari – Juni 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 113,3 (35,1) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 223%. Den organiska tillväxten uppgick till 27%
- Rörelseresultatet uppgick till -147,8 (-40,5) MSEK. Avskrivningen av övervärdena i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 52,1 MSEK.
- Resultat efter finansiella poster uppgick till -148,0 (-40,6) MSEK.
- Resultat per aktie är negativt.
VD-kommentar
Andra kvartalet var starkare än det här årets första kvartal. Vi växte också jämfört med samma kvartal förra året. Båda våra affärsområden växer även om de fortfarande påverkas av pandemin och halvledarbrist, vilket orsakar förseningar i leveranskedjan. Det är för tidigt att säga att vi har klarat oss igenom effekterna av pandemin, men vi är på väg dit.
Automotive
En kort sammanfattning av statusen för vår verksamhet inom Automotive.
- Vi har 94 design wins med 14 fordonstillverkare, och det här är siffror som växer. Detta gör oss ledande inom branschen, och mer är att vänta. Vi är väletablerade inom alla viktiga geografiska områden.
- Värdet av samtliga design wins uppskattas till 2,4 miljarder kronor.
- Sex fordonstillverkare har inlett sin serieproduktion.
- I juli passerade vi milstolpen att ha Smart Eye-mjukvara i 1 000 000 bilar som rullar på vägarna globalt. Den första miljonen var svårast.
- Vi är fortsatt aktiva i flera stora globala upphandlingar och det finns i princip inga nya bilplattformar som inte är förberedda för kamerabaserad DMS.
- Interior Sensing börjar upphandlas med beräknad produktionsstart redan 2025.
Leveranserna av AIS, vår produkt för fordonsflottor, har påbörjats i liten skala och produktionen trappas upp gradvis.
Behavioral Research
Affärsområdet Behavioral Research har vuxit markant, med 15% sedan förra kvartalet och 25% proforma sedan förra året. Experimentell forskning bedrivs igen efter pandemin och det är hög efterfrågan på Smart Eyes produkter. Vi har utmärkta remote eye trackers, marknadsledande detektering av ansikts- och känslouttryck och en multimodal mjukvaruplattform från iMotions för att binda ihop allt. Vi ser mycket ljust på framtiden för vår verksamhet inom forskning och att den kommer fortsätta sin väg med lönsam tillväxt.
Slutord
Vi växer enligt plan, samtidigt som vi naturligtvis påverkas av pandemins effekter på leveranskedjan. Vi ser att upptrappningen av nya bilplattformar tar lite längre tid än vad som tidigare var planerat, men bilarna går fortfarande mot produktion – om än med en fördröjning på ett kvartal eller två. Den globala DMS-marknaden skakades om i positiv bemärkelse för tre år sedan, när den europeiska lagstiftningen tillsammans med Euro NCAP började ta form, och idag är det en självklarhet att inkludera DMS som en standardfunktion i varje nytt bilplattformsprojekt. Vi investerar i framtiden för att behålla vårt nuvarande momentum, dra nytta av vår position på marknaden och vår ledande teknik för att ytterligare öka vårt ledarskap framöver.
Martin Krantz
VD Smart Eye