Smart Eye erhåller en design win från en ny stor europeisk biltillverkare
Smart Eye erhåller en ny design win för förarövervakningssystem (DMS) från en av Europas största biltillverkare. Den beräknade intäkten för ordern är 50 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln. Potentialen för ytterligare ordrar på denna nya plattform uppskattas till 500 miljoner kronor.
Smart Eye, den ledande utvecklaren av AI-baserad DMS-mjukvara till bilindustrin, har fått en stor order från en global Tier-1-leverantör för leverans till en stor europeisk OEM, ett av de största bilmärkena i en grupp av biltillverkare. Tillsammans är denna grupp en av de största fordonstillverkarna i världen, med fokus på bilar i mellansegmentet.
Den nya nomineringen innebär att Smart Eye kommer att leverera sin förarövervakningsprogramvara, i enlighet med den senaste lagstiftningen, till en ny bilmodell på en ny plattform. Modellen som inkluderar Smart Eyes DMS-programvara beräknas gå i produktion i mitten av 2024. Bilen är avsedd för massmarknadssegmentet.
"Ännu en stor biltillverkare har valt vårt mjukvaruerbjudande för fordon, efter en lång och konkurrenskraftig upphandling. Vi är övertygade om att denna order inte bara kommer att leda till fler affärer på samma bilplattform, utan också att sätta oss i förarsätet för fler affärer i den grupp som denna OEM tillhör. Dessutom skapar Smart Eyes marknadsledarskap inom DMS ett strategiskt fotfäste som vi tänker använda för Interior Sensing, nästa stora trend inom bilindustrin,” säger Martin Krantz, VD för Smart Eye. "Denna vinst förstärker utvecklingen att branschen – med stöd av lagstiftning - snabbt skaffar dessa viktiga säkerhetssystem som kommer att rädda liv på vägar runt om i världen."
Med det nya kontraktet har Smart Eye erhållit totalt 90 design wins från 14 OEM:er. Tillsammans med tidigare kontrakt uppgår det sammanlagda värdet över produktlivscykeln för nuvarande design wins till mer än 2 325 MSEK. Uppskattat värde över produktens livscykel från eventuella ytterligare ordrar med biltillverkarna på befintliga plattformar är nu 4 475 miljoner kronor.
Om Smart Eye
Smart Eye är världsledande inom Human Insight AI, teknik som förstår, stöder och förutspår mänskligt beteende i komplexa miljöer. Vi överbryggar avståndet mellan människor och maskiner för en säker och hållbar framtid.
I dag är vår teknik integrerad i nästa generations fordon och leder vägen mot människocentrerade transportlösningar genom Driver Monitoring-system och Interior Sensing-system. Inom forskning erbjuder vår teknik oöverträffade insikter inom fordons-, luftfarts- och rymdindustri, hjälpmedelsteknik, media och marknadsföring, psykologi och många fler områden. Vårt dotterbolag Affectiva är banbrytande inom Emotion AI och kopplar ihop maskininlärning med mänsklig empati för att få en djupare förståelse för hur konsumenter interagerar med medieinnehåll och produkter.
Smart Eye grundades 1999, med huvudkontor i Sverige och ytterligare kontor i USA, Storbritannien, Tyskland, Egypten, Japan och Kina. Vi är sedan 2016 ett börsnoterat företag, och våra kunder inkluderar NASA, Nissan, Boeing, Honeywell, Volvo, GM, BMW, Geely, Harvard University, 70% av världens största annonsörer och 28% av Fortune Global 500-företagen.
Besök www.smarteye.ai för mer information.
Besök vår investerarweb för mer finansiell information: http://www.corp.smarteye.se/sv/
Smart Eye är noterade på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser och nås på 08-463 8000 eller [email protected].