Smart Eye Delårsrapport Q1
Hög organisk tillväxt och förbättrat kassaflöde
Januari – mars 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 64,3 (53,5) MSEK, en ökning med 20% jämfört med motsvarande period föregående år. Den underliggande försäljningen i kvartalet var cirka 6 MSEK högre under kvartalet, men då iMotions började periodisera sina återkommande intäkter från och med Q3 2022, kommer dessa intäkter i stället att redovisas över kontraktsperiodens längd. Med hänsyn taget till ovan nämnda effekt, var den organiska tillväxten för hela koncernen 31%.
- EBITDA uppgick till -44,2 (-36,1) MSEK. Den främsta orsaken till det lägre resultatet är att företaget har ökat sina investeringar för att kunna leverera mer avancerade funktioner inom Driver Monitoring Systems (DMS) och Interior Sensing. Kvartalet belastades av engångskostnader på grund av finansieringsprocessen vilka uppgick till 2,8 MSEK.
- Rörelseresultatet uppgick till -81,9 (-71,5) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 28,2 MSEK.
- Resultat efter skatt per aktie är -2,34 (-2,75), och efter full utspädning -2,34 (-2,75).
- Likvida medel uppgick till 239,1 MSEK per sista mars.
- Finansieringsprocessen med en fulltecknad företrädesemissionen avslutades i slutet av februari 2023, med en total behållning om cirka SEK 324 miljoner före avdrag för emissionskostnader.
- Sent i januari blev Smart Eye utvalt att leverera sin DMS-mjukvara till ytterligare tre bilmodeller av en befintlig japansk biltillverkarkund. Den beräknade intäkten för ordern är SEK 30 miljoner, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
- Sent i februari tilldelades bolaget sin första design win för tunga lastbilar av en global kund och tillverkare av kommersiella fordon. Bolaget blev utvalt att leverera sin teknologi till åtta nya tunga fordonsmodeller. Den beräknade intäkten för ordern är SEK 150 miljoner kronor, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
- Tidigt i mars blev Smart Eye utvalt att leverera sin DMS-mjukvara till ytterligare 12 bilmodeller av en befintlig koreansk biltillverkarkund. Den beräknade intäkten för ordern är SEK 350 miljoner, baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
VD-kommentar
Vi fortsätter att ha benhårt fokus på kostnadskontroll och ökad försäljning. Vi förväntar oss att båda affärsområdena Behavioral Research och Automotive kommer att öka sina intäkter markant under de kommande kvartalen. Det, tillsammans med höga bruttomarginaler samt stram kontroll över kostnader och kassaflöde, kommer att ta oss till lönsamhet senast under andra halvåret 2024. Första kvartalet i år var en viktig språngbräda mot det målet. Vi minskade vår OPEX med 10% jämfört med fjärde kvartalet 2022. Vi ökade också omsättningen något mer än väntat, främst tack vare en stark försäljning inom Research. Detta tillsammans med en minskning av rörelsekapitalet gjorde att vi förbättrade kassaflödet från den löpande verksamheten från -54 MSEK i Q4 2022 till -34 MSEK, vilket innebär att vi slutade kvartalet med 239 MSEK på banken. Vi räknar med att försäljningstillväxten kommer att fortsätta under de kommande kvartalen utan att vi behöver öka kostnadsbasen nämnvärt.
Automotive
Vi är fortfarande i startgroparna för flera av de stora plattforms-SOP:erna med många av världens största biltillverkare. I flera fall har produktionen startat men skalar inte upp lika snabbt som i den ursprungliga produktionsplanen. I vissa fall beror det på komponenter och i vissa fall på grund av allmänna problem med bilarnas generella mjukvaruarkitektur. Vi strävar på med utvecklingsarbetet och den organiska intäktsökningen på 20% kommer till största delen från NRE, utvecklingstjänster. En annan källa är att vår produkt för fordonsflottor och eftermarknaden, AIS, har börjat sälja, om än på låga nivåer. Vi anser att den närmsta framtiden ser positiv ut, att våra kunder kommer att öka produktionen under de kommande kvartalen och vi förväntar oss tillväxt på högre nivåer än de nuvarande 20%. Den kommande europeiska lagstiftningen innebär ett hårt stopp för biltillverkare och ger en marknadsstorlek på mer än 18 miljoner bilar bara i Europa till 2026.
Behavioral Research
Forskningssidan av Smart Eye gjorde redan förra kvartalet en vinst på fristående basis med en omsättning på 41 MSEK. Detta kvartal var de tre affärsenheterna ännu mer lönsamma med en omsättning på 50 MSEK. Den organiska tillväxten har mer än fördubblats, från 15 % till 34 % jämfört med föregående kvartal, vilket är betydligt bättre än den generella nivån på marknaden. Detta innebär att vi ökar vår marknadsandel. Vårt erbjudande är mycket komplett med eyetracking-hårdvara, Emotion AI SaaS samt den ledande multimodala mjukvaruplattformen, så det är ingen överraskning att farten ökar när effekterna av pandemin håller på att tappa greppet om forskningsmarknaden. Vi förväntar oss en fortsatt stark ökning under resten av året.
Slutord
Första kvartalet gav oss rekordomsättning, 31% organisk tillväxt, förbättrad kapitalstruktur och till följd av det bättre kassaflöde än förra kvartalet. Vi sitter på de viktigaste kontrakten och de viktigaste kunderna i bilindustrin och försäljningen av vår eftermarknadsprodukt börjar ta fart. Vi ökar våra marknadsandelar inom vårt affärsområde Research, och växer i rekordfart. Vi kommer att fortsätta med stram kostnadskontroll och extremt säljfokus för att försäkra oss om att vi når break-even nästa år. Den kommande lagstiftningen kring DMS och vår marknadsledande produkt har satt oss i en minst sagt mycket fördelaktig position.
Martin Krantz
CEO Smart Eye
Rapporten i sin heltid, samt alla tidigare finansiella rapporter, går att hitta på https://smarteye.se/sv/investerare/finansiella-rapporter/.