Smart Eye Delårsrapport januari – mars 2022
Tillväxt trots utmaningar i omvärlden
Januari - Mars 2022
• Nettoomsättningen uppgick till 53,5 (18,1) MSEK, vilket motsvarar en ökning med 195%, varav 14% var organisk tillväxt, jämfört med föregående års motsvarande period.
• EBITDA uppgick till -36,1 (-12,8) MSEK. Tillförda resurser från Affectiva-förvärvet och fortsatta investeringar i personal är de främsta orsakerna till avvikelsen jämfört med föregående år.
• Rörelseresultatet uppgick till -71,5 (-18,4) MSEK. Avskrivningar av övervärden som uppstod i samband med förvärvet av Affectiva samt iMotions uppgår till 25,6 MSEK.
• Resultat efter skatt per aktie är negativt.
• Likvida medel uppgick till 214,6 MSEK per sista mars.
• I februari erhölls en ny design win för förarövervakningssystem (DMS) från en av Europas största biltillverkare. Den beräknade intäkten för ordern är 50 miljoner kronor baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln. Potentialen för ytterligare ordrar på denna nya plattform uppskattas till 500 miljoner kronor.
• I april fick bolaget en order från en befintlig kund och kommer att leverera sin världsledande DMS-mjukvara till ytterligare tre bilmodeller. Den beräknade intäkten för ordern är SEK 50 miljoner baserat på prognoser för den beräknade produktlivscykeln.
VD-kommentar
Upphämtningen från slutet av förra året fortsätter, men på grund av världshändelser går det något långsammare än vi väntade oss för ett kvartal sen. Störningarna i de globala leveranskedjorna påverkar fordonsindustrin på två olika sätt: lägre produktionsvolymer och längre utvecklingscykler. Även om detta orsakar kortsiktiga utmaningar är det viktigt att fortsätta fokusera på det långsiktiga målet att fortsätta vara marknadsledande inom DMS och Interior Sensing, en position som bara kommer att bli mer värdefull med tiden.
Automotive
I samband med att vi stänger kvartalet kan vi sammanfatta våra senaste framgångar och vår nuvarande position inom Automotive-sektorn på följande sätt:
· Vi har nu 93 design wins med 14 olika fordonstillverkare.
· Antalet design wins väntas öka i samband med att nya bilmodeller tillkommer på befintliga plattformar.
· Fem biltillverkare har nu inlett serieproduktion, vilket genererar licensintäkter.
· Mjukvaruintäkterna ökar, även om de hämmas av brister inom hårdvaruleveranskedjan.
· AIS, vår produkt för fordonsflottor, har börjar levereras till ett fåtal utvalda kunder. Att få tag på komponenter är en utmaning, men efterfrågan på marknaden är väldigt stabil. Vi arbetar hårt för att öka produktionen under andra kvartalet.
Under kvartalet har vi även lagt ner tid och kraft på att säkerställa att vi är i en bra position för att kapitalisera på de möjligheter vi ser längre fram:
· Vi deltar fortsatt i ett stort antal DMS-upphandlingar globalt och vi står starka. Smart Eye är ett respekterat namn i branschen tack vare vår solida tekniska bas och en oöverträffad meritlista över lyckade leveranser.
· Marknaden för Interior Sensing fortsätter att utvecklas och nomineringar kommer att avgöras både i år och under nästa år.
· Implementeringen av viktig säkerhetsmjukvara inom Automotive styrs av en uppsättning regler och processer som kallas funktionell säkerhet, förkortat FuSa. Framöver kommer vi att leverera program med FuSa-krav på samma nivå som de mest avancerade säkerhetssystemen. Vi leder den här utvecklingen och ser att dessa krav kommer att öka i framtiden.
Research
Smart Eyes verksamhet inom beteendeforskning har vuxit avsevärt, mest tack vare förra årets förvärv. Alla våra forskningsenheter växer dessutom organiskt. Den organiska tillväxten består av två separata delar, den ena är att pandemins effekter dämpas och den andra är den långsiktiga tillväxten, som drivs av att beteendeforskning övergår från kvalitativa till kvantitativa metoder. Det finns starka indikationer på att vi kommer att se båda dessa tillväxtfaktorer spela in under resten av året.
Slutord
Både Automotive och Research påverkas av geopolitiska händelser såsom kriget i Ukraina, störningar i leveranskedjan och pandemins sluttamp. Den imponerande ökningen av affärsaktivitet inom både Research och Automotive bekräftar dock den starka efterfrågan vi kommer att se framöver. Under mer normala omständigheter skulle tillväxten ha varit ännu större. Samtidigt fortsätter vi investera i Interior Sensing, vilket möjliggör ett ännu högre förädlingsvärde per bil.
Martin Krantz
VD Smart Eye