SkiStar Halvårsrapport september 2021-februari 2022
SKISTAR REDOVISAR DET BÄSTA HALVÅRSRESULTATET NÅGONSIN:
- BESÖKS- OCH FÖRSÄLJNINGSREKORD BAKOM FRAMGÅNGEN
Andra kvartalet
- Nettoomsättningen för det andra kvartalet ökade med 850 MSEK, 64 procent, till 2 178 MSEK (1 328) jämfört med föregående år.
- Resultat efter skatt för det andra kvartalet förbättrades med 387 MSEK, 106 procent, till 752 MSEK (365) jämfört med föregående år.
- Resultat per aktie uppgick till 9,62 SEK (4,70), en ökning med 105 procent.
Första halvåret
- Nettoomsättningen för det första halvåret ökade med 851 MSEK, 57 procent, till 2 333 MSEK (1 482) jämfört med föregående år.
- Resultat efter skatt för det första halvåret ökade med 323 MSEK, 283 procent, till 438 MSEK (114) jämfört med föregående år.
- Resultat per aktie uppgick till 5,61 SEK (1,58), en ökning med 256 procent.
Väsentliga händelser under perioden och efter periodens utgång
- Stor efterfrågan på fjällsemester har tillsammans med slopade reserestriktioner bidragit till ökade intäkter i kärnverksamheten. Samtliga destinationer har haft besöksrekord såväl under skollovsveckorna som i perioden däremellan, vilket medfört både ökat antal skiddagar och rekordförsäljning av samtliga produkter kopplade till den alpina skidåkningen, såsom SkiPass, skidhyra och försäljning i sportbutikerna.
- Bokningsläget för resten av vintersäsongen är nio procent högre än säsongen 2018/19, dvs. före pandemin.
- Försäljningen av bolagets aktier i det österrikiska dotterbolaget i St. Johann in Tirol slutfördes i januari.
- SkiStar investerar över en halv miljard i kärnverksamheten inför nästa år i syfte att höja attraktionskraften i bolagets anläggningar för att möta gästernas fortsatt starka efterfrågan.
- Sport Lodgen, Trysils mest attraktiva sportbutiker som förvärvades av SkiStar under kvartalet, har integrerats i verksamheten.
Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger vd Stefan Sjöstrand:
När vi sammanfattar delar av vintersäsongen och SkiStars första halvår 2021/22 är det oerhört glädjande att vi kan presentera det bästa halvårsresultatet i bolagets historia. Det är primärt drivet av en tillväxt i vår kärnverksamhet tack vare rekord i antalet skidåkande besökare på våra destinationer, vilket medfört både ökat antal skiddagar och rekordförsäljning av samtliga produkter kopplade till den alpina skidåkningen, såsom SkiPass, skidhyra och försäljning i sportbutikerna.
Vi kommer dessutom ut starkare som bolag med vår genomförda strategiförändring: Från liftbolaget SkiStar till fjällturismbolaget med fokus på en aktiv semester året runt. Återhämtningen efter de mer utmanande pandemiåren har därmed gått mycket snabbare än beräknat.
Telefonkonferens och webbpresentation
I samband med rapporten håller SkiStar en telefonkonferens med webbpresentation. Verkställande direktör Stefan Sjöstrand och ekonomi- och finansdirektör Anders Örnulf presenterar och kommenterar rapporten.
Torsdagen den 17 mars 2022 klockan 10.00 CET. Ring in på:
SE: +46850558358,
UK: +443333009268,
US: +16467224903.
Webbsändning: https://financialhearings.com/event/43423. Presentationen och en inspelad version av webbsändningen kommer att finnas tillgänglig på samma webbplats efter sändningen.
Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 17 mars 2022 klockan 07.15 CET.
Ytterligare information lämnas av:
Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.
Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.
Kort om SkiStar
Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Stockholm (Hammarbybacken) i Sverige samt i Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av fjällanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med våra gäster i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet. För mer information, se www.skistar.com/sv/corporate.
Bilaga