Sjöstrand Coffee Int AB: Delårsrapport 3 2022
Financiell översikt
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2022 | |||||
Totala intäkter uppgick till 5 422 TSEK (6 442 TSEK) | |||||
Rörelseresultatet uppgick till -1 125 TSEK (-404 TSEK) | |||||
Periodens resultat uppgick till -1 204 TSEK (-408 TSEK) | |||||
Resultat per aktie uppgick till -0,05 SEK (0,02) | |||||
Siffror inom parentes avser tredje halvåret 2021. | |||||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT TREDJE KVARTALET 2022 | |||||
Totala intäkter uppgick till 195 TSEK (24 TSEK) | |||||
Rörelseresultatet uppgick till -266 TSEK (-494 TSEK) | |||||
Periodens resultat uppgick till -340 TSEK (-496 TSEK) | |||||
Resultat per aktie uppgick till -0,01 SEK (-0,02) | |||||
Siffror inom parentes avser tredje halvåret 2021. |
ANTALET AKTIER
Bolaget har, per 2022-09-30, totalt 25 228 998 stycken aktier varav 800 000 stycken av serie A och
24 428 998 stycken av serie B.
KOMMANDE RAPPORTER
Bokslutskommuniké 2022 2023-02-16
VÄSENTLIGA HÄNDELSER JULI TILL SEPTEMBER 2022
- Q3 2022 nådde Sjöstrand en försäljning på 5,4 MSEK (6,4 MSEK 2021) vilket är en omsättningsminskning med 15,6% gentemot det tredje kvartalet 2021.
- Under de första 9 månaderna 2022 så har Sjöstrand nått en tillväxt gentemot samma period 2021. Totalt uppgår omsättningen de första 9 månaderna till 19 MSEK (17,5 MSEK 2021) vilket är en omsättningsökning med 8,5% gentemot samma period 2021.
- Under augusti meddelade Sjöstrand att man lanserar ny produkt i form av en mässing version av Sjöstrand ikoniska espresso kapselmaskin.
VD HAR ORDET
Det tredje kvartalet har bjudit på några utmaningar för Sjöstrand och vi ser att det tuffa klimatet från Q2 fortsätter. Totala omsättningen under tredje kvartalet 2022 landade på 5,4 MSEK jämfört med 6,4 det tredje kvartalet 2021. Det innebär en omsättningsminskning på 15,6% jämfört med tredje kvartalet 2021.
Vinstmarginalen för det tredje kvartalet landade på 27% (juli-sep) vilket är under vårt mål på 37-40%. Anledningen till detta är bland annat högre omkostnader för garantiarbeten, men det är framförallt kopplat till den kraftigt stigande dollar vi upplever för tillfället.
Sjöstrand hade som strategi när vi gick in i 2022 att satsa stort på vår egen e-handelsaffär och vi tog investeringar kopplat till detta men med tanke på hur klimatet 2022 har utvecklat sig och framförallt för e-handeln generellt så var detta fel tajmat. Vi har därför skalat ner både utvecklingskostnader och annonsering kopplat till vår e-handelsaffär rejält för tillfället för att anpassa oss till rådande klimat.
Försäljningen via våra distributörer har varit fortsatt svag under Q3, detta kopplat till att lageromsättningshastigheten hos våra distributörer är svagare och dom har fortsatt suttit på stora lagervolymer som dom byggt när vi gick in i 2022. Vi ser dock att detta börjar lätta något och vi förväntar oss en något starkare distributörsförsäljning framåt.
Framåtblick
Målet för Sjöstrand var att skala upp affären under 2022 för att nå en omsättning på ca 45 MSEK. Givet rådande klimat på marknaden ser vi inte detta längre som rimligt och 2022 kommer att bli ett mellanår för Sjöstrand där vi kommer att landa på en mindre omsättningsminskning jämfört med 2021.
Sjöstrand har vuxit otroligt snabbt de senaste 2 åren och vi har lärt oss otroligt mycket under den här resan. Ska man vara självkritisk så har vi kanske vuxit affären lite väl snabbt och när nu marknaden sviktar så är det något som blir tydligt. Något som är uppenbart för oss är att vi har vuxit på för många marknader på samma gång vilket gör affären komplex och det är också svårt att bygga ett starkt varumärke och underliggande efterfrågan på flera marknader samtidigt.
Vi ser därför att vi kommer att fokusera vår strategi och resurser framåt med ambitionen att växa och bygga ett starkt varumärke primärt här i Sverige som är vår hemma marknad. Vi har en otrolig möjlighet att göra ett ordentligt avtryck på den Svenska marknaden och tillväxtpotentialen för Sjöstrand är otroligt stor.
Med en mer fokuserad strategi där det handlar om att bygga en starkare underliggande affär ser vi också att en stor potential att växa vår affär med vårt kaffe. Till skillnad från vår espresso maskin som är en sällanköpsvara så är kaffet en konsumtionsprodukt som konsumenter återkommer för att köpa om och om igen. Med den snabba tillväxttakt som vi har haft så står maskinen för ca 80% av omsättningen och kaffet för 20%. Målet är att kaffet ska stå för en betydligt större del framåt och den svenska marknaden är vår första prioritet.
Jag vill dock understryka att vi fortfarande kommer att jobba med våra distributörer internationellt med ambitionen att växa. Vad gäller att bygga varumärke och en stark D2C affär så är det däremot Sverige som vi kommer att satsa på.
En mer fokuserad affär med mindre komplexitet och en högre andel kaffeförsäljning är också en viktig del i vårt arbete med att få upp vår vinstmarginal närmare målet på mellan 37-40%.
Under augusti så lanserade vi vår ikoniska espresso kapselmaskin i ett mässing utförande. Den har mottagits otroligt bra på marknaden och det är ett viktigt tillskott i vårt sortiment. Vi har redan fått betydligt bättre display och uppmärksamhet i butiker som t ex Nordiska Kompaniet i Stockholm och Göteborg vilket är jättekul. Sjöstrand är primärt ett design varumärke inom kaffesegmentet och vi kommer att jobba närmare våra fina återförsäljare för att säkerställa att Sjöstrand representeras väl i butik och att vi utnyttjar den fina display yta vi har för att bygga vårt varumärke och affär starkare.
Sjöstrand behöver göra vissa korrigeringar för att styra om affären till lönsam tillväxt och det är där vårt fokus nu kommer att ligga.
Långsiktigt så är vi fortsatt väldigt positiva till våra förutsättningar att växa Sjöstrand. Sjöstrand har produkter som är älskade internationellt och vi är fortfarande otroligt små på marknaden så vi ser att vår förmåga att växa är fortsatt mycket goda trots ett tuffare makro klimat.
John Ekeberg, Verkställande Direktör
Sjöstrand Coffee Int AB
Stockholm, oktober 2022