Sjöstrand Coffee Int AB bokslutskommuniké 2022
Finansiell översikt
tkr
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT | JAN-DEC 2022 | JMF FG ÅR | ||
Totala intäkter uppgick till | 26 261 | 26 705 | ||
Rörelseresultatet uppgick till | -4 330 | 933 | ||
Periodens resultat uppgick till | -4 598 | 683 | ||
Resultat per aktie uppgick till | -0,17 | 0,07 | ||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT | JAN-DEC 2022 | JMF FG ÅR | ||
Totala intäkter uppgick till | 1 188 | 1 545 | ||
Rörelseresultatet uppgick till | -857 | -766 | ||
Periodens resultat uppgick till | -2 914 | -800 | ||
Resultat per aktie uppgick till | -0,11 | -0,03 | ||
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT | KVARTAL 4 2022 | JMF FG ÅR | ||
Totala intäkter uppgick till | 7 234 | 9 176 | ||
Rörelseresultatet uppgick till | -1 622 | 961 | ||
Periodens resultat uppgick till | -1 707 | 677 | ||
Resultat per aktie uppgick till | -0,06 | 0,03 | ||
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT | KVARTAL 4 2022 | JMF FG ÅR | ||
Totala intäkter uppgick till | 521 | 1 473 | ||
Rörelseresultatet uppgick till | -88 | 675 | ||
Periodens resultat uppgick till | -1 989 | 644 | ||
Resultat per aktie uppgick till | -0,04 | 0,03 |
VD Ord
Koncernen har under 2022 uppnått en omsättning på 26.2 MSEK vilket är precis samma som föregående år.
Koncernens resultat landar på ca -4.3 MSEK vilket är en betydande försämring mot fg år (+0,9 MSEK). Årets resultat har påverkats av ett tuffare marknadsklimat i Europa som har gjort att vi har haft svårt att leva upp till våra finansiella mål som vi satte upp inför året.
Bolaget hade ett otroligt starkt första kvartal med en omsättning på 9,25 MSEK vilket är det bästa kvartalet hitintills i företagets historia. Efter en stark start kom effekten av ett pågående krig i Europa, stigande inflation och räntor vilket hade en negativ påverkan på vår försäljning och efterfrågan. Vi hade samtidigt en kraftigt stigande dollar som också pressade våra marginaler vilket skapade ett tufft marknadsläge för oss. Bolaget hade ett bruttomarginalmål på 37% men vi nådde endast 28% för helåret 2022.
Bolaget har dock ett flertal initiativ för att förbättra bruttomarginalen inför 2023 och vi ser goda förutsättningar att vi kommer att kunna nå 37% bruttomarginal under nästkommande år.
Fjärde kvartalet
Under det fjärde kvartalet uppnådde vi en omsättning på 7.2 MSEK (9.2 MSEK 2021) med ett resultat på – 1.6 MSEK (+0,9 in 2021). Det innebär en omsättningsminskning med -21% jämfört med föregående år. Bruttomarginalen landade på 33% vilket är en förbättring mot föregående kvartal (28% för helåret).
Vi hade ca 500k SEK i extraordinära kostnader som tyngde resultatet under fjärde kvartalet. Dessa var kopplade till avyttringar av anläggningstillgångar samt avskrivningar.
Under det fjärde kvartalet upplevde vi en återkommande efterfrågan från våra distributörer i Europa men också från våra återförsäljare här i Sverige jämfört med tidigare kvartal.
Vi har gjort ett flertal initiativ tillsammans med viktiga återförsäljare så som NK Stockholm, Cervera och Nordiska Galleriet för att lyfta vår representation i butik och bygga vårt varumärke för att maximera vår försäljning inför den viktiga julhandeln. Samtliga aktiviteter har varit framgångsrika och vi ser att vi kommer att fortsätta jobba med utvalda återförsäljare för att bygga den gemensamma affären samt vårt varumärke framåt.
Väsentliga händelser fjärde kvartalet:
- Under oktober meddelas att Sjöstrand får en order värd 1,55 MSEK från vår samarbetspartner i Storbritannien
- Den 17-nov genomfördes en extra bolagsstämma där det beslutades om en riktad nyemission om totalt 2.318.181 serie B aktier till ett pris per aktie om totalt 0.88 kr. Bolagets aktiekapital ökas med 231.818,10 kronor och totalt inbringar emissionen 2.039.999,28 kr.
- Under november meddelades att NanoCap Group passerat gränsen för under 5 procent i Sjöstrand Coffee
- Under december meddelades att Sjöstrand får två ordrar från europeiska distributörer till ett värde på totalt 3,08 MSEK.
- Den 27-dec meddelades att Sjöstrand kommer att leverera espressomaskiner och kaffe till Grand Hotel Stockholm
Framåtblick
Strategin inför 2023 kommer att fokusera på lönsam tillväxt med ett större fokus på bruttomarginalen.
Som en del av detta kommer vi att genomföra en prishöjning som träder i kraft under första kvartalet.
Vi kommer även att fortsätta att etablera Sjöstrand inom premiumdesign segmentet med ett primärt fokus på att bygga vårt varumärke och affär på den svenska marknaden. Det betyder också att vi kommer att se över de återförsäljare vi jobbar med. Strategin framåt är att vara mer selektiva med vilka återförsäljare vi jobbar med, jobba med färre men starkare återförsäljare och se till att vi endast jobbar med partners som verkligen kan bygga vårt varumärke.
Vi ser att vi har försökt att växa på för många marknader på samma gång vilket skapar onödig komplexitet och det gör det också svårt att få ett starkt genomslag. Vi ser därför att vi under 2023 kommer att fokusera våra resurser med ambitionen att växa och bygga ett starkt varumärke primärt här i Sverige som är vår hemma marknad. Jag vill dock understryka att vi fortfarande kommer att jobba med våra distributörer internationellt med ambitionen att växa. Vad gäller att bygga varumärke och en stark D2C affär så är det däremot Sverige som vi kommer att satsa på.
Under våren kommer vi också att lansera en helt ny hemsida och eHandel. Nuvarande webben är alldeles för komplex, kostsam att driva och den representerar inte vårt varumärke så vi ser detta som ett viktigt initiativ. Det här arbetet har redan påbörjats och vi förväntas lansera vår nya site under Q2.
Vi jobbar idag med tre distributörer som hjälper till att bygga vår affär inom Europa och målet inför 2023 är att fortsätta utveckla våra distributörer. Dessa samarbeten är fortfarande relativt nya och vi ser att vi har en jättefin potential att fortsätta bygga vår gemensamma affär tillsammans med dem under flera år framöver. Under 2023 kommer vi att investera i presentationsmaterial samt produktutbildning för att hjälpa distributörerna att positionera Sjöstrand på sina respektive marknader.
Med en mer fokuserad strategi, där det handlar om att bygga en starkare underliggande affär ser vi också att en stor potential att växa vår kaffeaffär. Till skillnad från vår espressomaskin som är en sällanköpsvara så är kaffet en konsumtionsprodukt som konsumenter återkommer för att köpa om och om igen. Idag står kaffet för ca 18% av vår totala omsättning men målet är att kaffet ska stå för en betydligt större del framåt. Målsättningen är att växa kaffeaffären till 30% av omsättningen under 2023 med en långsiktig ambition att kaffet ska stå för 50% av vår totala affär under 2025.
Trots ett tufft 2022 så går vi in i 2023 otroligt optimistiska. Det finns en stark underliggande efterfrågan på våra produkter och vi ser goda möjligheter för Sjöstrand att fortsätta att bygga vårt varumärke och affär betydande under 2023 och framåt.
John Ekeberg, Verkställande Direktör