SIMRIS GROUP DELÅRSRAPPORT JANUARI-MARS 2023
KVARTAL 1, JANUARI-MARS 2023
· Nettoomsättningen minskade med 85% till 488 tkr (3 206 tkr) efter ett planerat 3-månadersstopp i produktionen för att uppgradera produktionsanläggningen i Hammenhög.
· Personal- och andra externa kostnader ökade med 79% till -6 291 tkr (-3 517k) på grund av ökade investeringar i kapacitet och infrastruktur, inklusive Cyano Biotech.
· Om man jämför personalkostnader och andra externa kostnader på jämförbara sätt (dvs. exklusive av Cyano Biotech), ökade kostnaderna med 34 % jämfört med första kvartalet 2022, varav en stor del var engångskostnader.
· I linje med begränsad försäljning minskade EBITDA med 75% till 5 999 tkr (-3 420 tkr).
· EBIT/rörelseresultatet minskade med 132% till -9 595 tkr (-4 144 tkr) drivet av avskrivningar efter förvärvet av Cyano Biotech.
HÄNDELSER MEDDELAT UNDER KVARTALET
· Simris tillkännagav lanseringen av sin nyformulerade Omega-3-produkt i Sverige den 10 januari.
· Den 24 januari bekräftade Simris en ökning av den flexibla finansieringsfaciliteten från The Brand Laboratories (TBL), ett företag som är associerat med ordföranden, med 0,5 miljoner euro, vilket tog det fulla värdet av faciliteten till 1,5 miljoner euro.
· Den 31 januari meddelade Simris att de föreslår att namnet på bolaget ska ändras till Simris Group AB.
· Simris publicerade sin bokslutskommuniké den 15 februari.
· Den 28 februari tillkännagav Simris att de hade undertecknat ett strategiskt samarbetsavtal med Lonza, som Simris CDMO innehar exklusiva rättigheter att marknadsföra sin ADC-payloadplattform för läkemedelsutvecklingsföretag.
· En extra bolagsstämma hölls den 6 mars; Aktieägare beslutade att (1) ändra namnet på verksamheten till Simris Group; (2) godkänna en ökning av finansieringsfaciliteten från The Brand Laboratories; (3) ändra bolagsordningen.
· Den 13 mars bekräftade Simris att bolagets namn officiellt ändrats till Simris Group AB.
· Den 27 mars tillkännagav Simris att efter omstarten av bioreaktorer vid sin anläggning i Hammenhög i januari hade de haft rekordtillväxt.
HÄNDELSER EFTER KVARTALETS UTGÅNG
· Den 17 april publicerade Simris sin årsredovisning för 2022 och meddelade att årsstämman skulle flyttas från 15 till 29 maj.
· Den 21 april meddelade Simris styrelse att de hade beslutat att acceptera ett erbjudande att utöka sin flexibla lånefacilitet med TBL med ytterligare 150 000 €.
· Den 28 april tillkännagav Simris en bredare distribution av sina Omega-3-produkter med lansering på www.amazon.com i USA och listning i två svenska apotekskedjor.
· Den 2 maj meddelade Simris att de hade fått sin största enskilda B2B-order på fucoxanthin-rik biomassa, värd upp till 4,0MSEK.
· Den 5 maj accepterade styrelsen ett erbjudande från de tidigare ägarna av Cyano Biotech att förlänga förfallodagen för den andra betalningen för förvärvet, från 25 augusti till 2 oktober.
· Den 5 maj accepterade styrelsen ett erbjudande från TBL att förlänga förfallodagen för betalning av dess flexibla lånefacilitet, från 25 augusti till 2 oktober.
ORD FRÅN VD
Jag började på företaget för snart ett år sedan, med en tydlig målsättning att positionera företaget för en robust försäljningstillväxt. Vi började med fokus på att bygga nya intäktsplattformar, och dessa investeringar ger redan resultat. Först kom det transformerande förvärvet av Cyano Biotech, vilket flyttade oss in i det mer lukrativa biopharma området. Därefter kom samarbetsavtalet som vi säkrade med Lonza, som inte bara gav tredje parts validering till vår patenterade ADC-plattform utan också för oss mycket närmare att säkra licensavtal med läkemedelsutvecklare. Tid- och resursinvesteringar som gjorts vid vår anläggning i Hammenhög har gett häpnadsväckande resultat: biomassa växer nu med dubbelt så hög historisk takt, och andra processförbättringar från vår FoU visar nu högsta celltätheten någonsin och mycket förbättrad biosäkerhet. Sammantaget har detta kulminerat i att vi nyligen mottog vår första B2B-order för året, vilket också är den största order vi någonsin fått. De nyformulerade Simris Omega-3-produkterna har lanserats på amazon.com i USA samt vår egen hemsida i Sverige och kommer inom kort att finnas online hos de två största apotekskedjorna i Sverige. Utöver allt detta har vi stärkt teamen i både Berlin och Hammenhög för att bygga vidare på detta momentum. Inte överraskande, när jag reflekterar över de framsteg som Simris har gjort sedan början av året, är jag mer optimistisk än någonsin om framtiden.
FINANSIERING:
Den fråga jag får oftast från investerare gäller finansieringen av verksamheten. Jag anser därför att det är lämpligt att rikta denna fråga direkt till er, våra aktieägare, i denna rapport. Simris har för närvarande kassa för driften fram till slutet av Q3. Före detta datum avser styrelsen att säkerställa ytterligare investeringar för att finansiera den långsiktiga tillväxten av verksamheten i linje med våra företagsmål. I vår tidigare kvartalsrapport bekräftade vi att verksamheten hade kassa för driften fram till slutet av andra kvartalet. Den här förbättring av vårt kassaflöde från fyra områden:
1. Försäljningsintäkter från Omega-3, fucoxantinrik biomassa och cyanobakteriella laboratoriestandarder stärker vårt kortsiktiga kassaflöde;
2. De tidigare ägarna av Cyano Biotech har erbjudit sig att förlänga den ursprungliga förfallodagen för den andra (slutliga) förvärvsbetalningen på 1 miljon euro från 25 augusti 2023 till 2 oktober 2023;
3. Brand Laboratories FZ har också erbjudit sig att förlänga återbetalningsdatumet för sin flexibla lånefacilitet från 25 augusti 2023 till 2 oktober 2023, för bättre anpassning.
4. Brand Laboratories FZ har också utökat det totala lånebeloppet med €150k till €1,65m, om det skulle behövas.
Baserat på de avsevärda framsteg som verksamheten har gjort under de senaste 12 månaderna, är Simris i en starkare position än någonsin. Mot bakgrund av detta utvärderar styrelsen för närvarande en bredare rad alternativ för framtida finansiering än vad som tidigare funnits. Ett beslut om vilken eller vilka vägar som ska tas kommer att meddelas inom kort.
BIOPHARMACEUTICALS:
Marknaden för Antibody Drug Conjugates (ADCs) växer snabbt i omfattning och omsättning. I juni 2022 fanns över 400 ADC-läkemedel under utveckling, varav mer än 200 var i det kliniska skedet. När det gäller intäkter förväntar sig Daiichi Sankyo enbart att de globala intäkterna för dess Enhertu®-läkemedel överstiger 1,5 miljarder dollar 2023. I mars i år erbjöd Pfizer 43 miljarder dollar för att förvärva Seagen, vars senare stadier av utvecklingsprogram och expertis inom ADC: starkt kompletterar Pfizers onkologi portfölj. Efter sammanslagningen kommer Pfizer att inneha sex av de fjorton FDA-godkända ADC:erna samt en pipeline av ADC-kandidater i kliniskt skede. ADC-marknaden är het nu när den fulla potentialen av precisionsterapi för cancer utvecklas. I detta sammanhang är det uppenbart att samarbetsavtalet som Simris tecknade med Lonza tidigare i år är transformerande när det gäller att låsa upp värde.
Som en av världens största Contract Development and Manufacturing Organisations (CDMOs), producerar Lonza redan majoriteten av kommersiellt tillgängliga ADC:er för de stora läkemedelsutvecklarna. Nu, som Simris CDMO-partner, har Lonza exklusiva rättigheter att marknadsföra Simris patenterade ADC-payloadteknologi till sina kunder. Enkelt uttryckt överbryggar Lonza gapet mellan Simris och läkemedelsutvecklaren. Som ett exempel på hur detta samarbete kan vara direkt fördelaktigt har Simris bjudits in att presentera för Lonza-kunder under ett tre dagar långt Conjugation Summit senare denna månad.
För några månader sedan, i mars, deltog jag i en World ADC-konferens i London där majoriteten av företag som arbetar inom ADC-området samlades för att marknadsföra sina olika teknologier. Jag blev förvånad över det mångsidiga intresset som visades för vår patenterade payloadteknologi, vilket resulterade i ett antal diskussioner som nu pågår med läkemedelsutvecklare internationellt. Ungefär samtidigt anlitade vi en extern specialistkonsult (med stor erfarenhet av läkemedelslicensaffärer relaterade till ADC), för att ge oss råd om en optimerad licensmodell och för att ange troliga siffror i varje steg. Resultatet av detta arbete bekräftade vår modell. ADC-licensavtal har en typisk struktur:
1. En förskottslicensavgift för att reservera den exklusiva rätten för läkemedelsutvecklaren att utveckla sin ADC med vår ”payload” mot ett specifikt mål på en eller flera cancercellinjer. I genomsnitt har dessa avgifter varit 5% av det totala värdet av licensavtalet; en typisk förskottslicensavgift kan vara flera miljoner dollar.
2. Finansierade avgifter för forskningssamarbete under preklinisk utveckling, varvid Simris skulle betalas för att utföra forskning och utveckling för att modifiera sin payload för optimal prestanda som en del av utvecklingen av ADC-läkemedlet och för att förse läkemedelsutvecklaren med ”payloads”.
3. Milstolpebetalningar, som görs under utvecklingen av produkten, betalas vid uppnående av viktiga milstolpar, t.ex. i slutet av det prekliniska skedet, i slutet av varje stadium av kliniska prövningar, och igen när läkemedlet får godkännande. Genomsnittliga milstolpsbetalningar är var och en ensiffrig miljontals dollar i det tidiga kliniska skedet och ökar till tvåsiffriga miljontals dollar under de senare stadierna av klinisk prövning och myndighetsgodkännande.
4. Royaltyavgifter från kommersiell försäljning av ADC-läkemdel som bär en av våra payloader. Från offentliggjorda bokslut för 2022 uppgick försäljningen av ADC-läkemedel till mer än 7 miljarder USD. Marknaden förväntas växa till över 20 miljarder dollar 2030, vilket gör det uppenbart att intäkter från royalties kan vara betydande.
Vår forskning om gjorda affärer går tillbaka till 2018; sedan dess har det genomsnittliga totala värdet av en enda ADC-licensaffär (med alla milstolpsbetalningar och royalties inkluderade) varit 300 miljoner USD. Även om det är sant att endast ett fåtal läkemedelskandidater har tagit sig hela vägen fram till kommersiell försäljning, skulle till och med bara förskottslicensavgifterna och tidiga milstolpsbetalningar från ett enda licensavtal för vår ADC-payloadplattform representera meningsfulla intäkter för Simris och attrahera ytterligare stort intresse för vår teknik. Uppmuntrande nog är 6 av de 15 FDA-godkända ADC:erna baserade på cyanobakteriegifter, vilket är exakt det utrymme vi befinner oss i.
Som tidigare kommunicerats har vi redan välkomnat en ny forskare till Berlin-teamet i februari. Vår andra nya teammedlem anslöt sig i början av maj och utökade därmed våra möjligheter inom konjugationskemi och produktion av payload. Vi planerar att stärka teamet ytterligare före årets slut, på affärsutvecklings-/försäljningssidan, för att driva framsteg kommersiellt.
NUTRACEUTICALS:
SVERIGE: Vi har fått en mycket uppmuntrande start! Direkt till konsument (D2C) Q1-försäljningen av våra nylanserade Omega-3-produkter i Sverige är dubbelt så stor försäljning som vi uppnådde för samtliga produkter i det tidigare sortimentet under Q1 2022. Utöver detta kommer alla recensioner vi har fått för den nya produkten har varit 5-stjärnig med positiva kommentarer om hur lätta de nya kapslarna är att svälja, hur snygg förvaringsburken är och fördelarna med refill pack-konceptet som minimerar slöseri med förpackningar.
Listning i de största apotekskedjorna är en central del av vår distributionsstrategi för Sverige. En IPSOS-konsumentstudie från 2022 visade att mer än 60% av köparna förväntar sig att hitta kosttillskott på apotek, och jag är glad att kunna rapportera att vi har säkrat distribution för våra nya Omega-3-produkter hos de två största apotekskedjorna i Sverige; Kronans Apotek började sälja Simris Omega-3 produkter från den 1 maj och den första leveransen till Apoteket kommer att ske inom kort för att möjliggöra försäljning i början av juni.
USA: Efter ett framgångsrikt marknadsföringstest som började på amazon.com i USA i mitten av mars, finns Simris Omega-3-produkter nu tillgängliga på världens största detaljhandelswebbplats. På bara kort tid har Simris tagit sig in på första sidan när man söker efter algprodukter omega-3. Baserat på gynnsamma resultat hittills kommer vi att fortsätta att investera i förstasidans synlighet samtidigt som vi kör tester och framgångsrika recensioner. När ett tydligt intäktsmönster har etablerats är den bredare planen att lägga till andra innovativa mikroalger och cyanobakterier inspirerade tillskottsprodukter, samt att lansera på viktiga europeiska marknader under H2.
FÖRBÄTTRAD BIOSSÄKERHET OCH KVALITET:
Som nämndes i föregående kvartalsrapport tömde vi under fjärde kvartalet förra året (när elpriserna är högst och tillväxttakten är lägst) hela vårt produktionssystem för fotobioreaktorer för att utföra en djuprengöring och göra ett antal uppgraderingar som rekommenderas av vårt FoU-team. Resultaten har överträffat våra förväntningar. De mindre bioreaktorerna startades om i januari och nya tillväxttakt är mer än tre gånger historiska rekordhastigheter. Likaså har uppskalningen från de mindre till de större reaktorerna gått smidigt och tack vare den accelererade tillväxttakten påbörjades skörden i slutet av april, 6 veckor före schemat. Sammantaget, med dessa högre tillväxttakt, förväntar vi oss att producera dubbelt så mycket biomassa som tidigare. Detta är ett enastående resultat från Hammenhög-teamet, och lägger för första gången grunden för att anläggningen ska bli ett vinstdrivande enhet för koncernen.
MATINGREDIENSER FÖR B2B:
Vi fick vår första beställning för året på fucoxantinrik biomassa i början av maj. Ordern, som har ett totalt värde på upp till 4,0MSEK, kommer från en befintlig kund som kräver högsta möjliga kvalitet på biomassan. Detta är den enskilt största ordern vi har fått hittills, med leveranser som krävs från juni till augusti. De första 60% av beställningen är bekräftade, och de återstående 40% ska bekräftas i slutet av Q2. Baserat på den senaste produktionsprognosen för Hammenhög räknar vi med att ha kapacitet att göra ytterligare försäljning före utgången av 2023.
SAMMANFATTNING
Efter 12 månaders målinriktade åtgärder inom flera affärsområden är Simris Group i sin starkaste position någonsin. Vi har slutfört det framgångsrika och tilltagande förvärvet av Cyano Biotech, vi har säkrat samarbetsavtalet med Lonza, vi har höjt kapaciteten och effektiviteten i Hammenhögs anläggning med en faktor 2x, vi har omformulerat Simris Omega 3-serien för att vara globalt kompatibel, vi har lanserat det på amazon.com och gjort det fritt tillgängligt i Sverige, och vi har kickat igång B2B-verksamheten med vår största order någonsin på cirka 4,0MSEK. Viktigast av allt är att vi sitter på en exceptionell, patentskyddad, teknologiplattform inom ett av de hetaste bioteknikområdena, nämligen ADC-läkemedel, och tror att en licensaffär är möjlig inom de närmaste 9-12 månaderna.
Det här är en helt ny Simris: ny styrelse, ny ledning, nytt mål, ny affärsmodell, ny biopharma positionering. Simris är äntligen redo att leverera på sin potential och jag ser fram emot de kommande åren.
Observera att engelska är företagets huvudspråk. Om det finns några avvikelser mellan vad som står i den engelska och svenska versionen av denna rapport, är det den engelska versionen som har juridiskt företräde.
Rapporten finns tillgänlig på Simris Groups webbsida:
https://simrisgroup.com/financial-information/financial-reports/