Selektope® ger världens största civila sjukhusfartyg fullständigt skydd mot påväxt av havstulpan trots nära två års sammanräknat stillaliggande i vatten med hög risk för påväxt.
I-Techs antifoulingsubstans Selektope har framgångsrikt stått inför sin tuffaste utmaning hittills, att skydda sjukhusfartyget Global Mercy från påväxt av havstulpan under dess långa perioder av stillaliggande i varma vatten med hög risk för påväxt av havstulpaner. Trots att fartyget sammantaget legat stilla i 22 månader för att erbjuda läkarhjälp i utsatta områden, så har de ytor som målats med bottenfärg innehållande Selektope förblivit helt fria från havstulpaner.
När världens största civila sjukhusfartyg Global Mercy skulle byggas var kravet på en högpresterande antifoulingfärg extremt viktig då fartyget skulle ligga stilla i hamnar under långa perioder på upp till 6 månader i sträck. När fartyget levererades hade dess skrov målats med en färg som innehåller I-Techs egenutvecklade antifoulingsubstans Selektope, vilken donerades för att motverka påväxt av havstulpan. Under långa stillaligganden är exponeringen för påväxt mycket stor, en risk som ökar med stigande vattentemperaturer. Sedan Global Mercy togs i bruk har fartyget under merparten av tiden legat för ankar utanför Senegals huvudstad Dakar där det erbjudit medicinsk hjälp.
Efter 22 månader i drift visar nu en undervattensinspektion att de ytor som behandlats med Selektope helt undvikit påväxt av havstulpan. De ytor som inte behandlats med Selektope, exempelvis propellrar och bogpropellrar, har däremot drabbats av såväl hård som mjuk biologisk påväxt. Detsamma gäller de ytor på skrovet där färgen skavts bort av ankaret. Utfallet presenterades i samband med den internationella antifoulingkonferens som I-Tech nyligen arrangerade i Göteborg.
Resultaten visar Selektopes oöverträffade förmåga att förhindra havstulpanpåväxt även under de mest extrema förhållanden. Få saker erbjuder en tuffare utmaning för en antifoulingfärg än långa stillaliggande i kombination med varma vatten, säger Philip Chaabane, vd för I-tech AB.
Hård och mjuk biologisk påväxt på fartyg är ett stort hållbarhetsproblem eftersom det leder till ökad bränsleförbrukning samt ökad risk för spridning av invasiva marina arter. Av såväl hållbarhetsskäl som regulatoriska krav bedöms behovet av mer effektiva antifoulingsubstanser öka kraftigt kommande decennier.
//