Refine Group och Klarna fördjupar samarbetet kring betalningslösningar
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Refine Group och Klarna fördjupar samarbetet kring betalningslösningar

Refine Group AB (publ) (“Refine” eller “Bolaget”) och Klarna har ingått ett centralt ramavtal avseende användning av Klarna som betalningslösning i Refines dotterbolag (“Koncernen”). Avtalet innebär att befintliga och framtida dotterbolag i Koncernen kommer att kunna använda Klarnas tjänster för betalningslösningar, vilket är det ledande alternativet för digital handel i Norden.

Avtalet med Klarna beräknas ge Koncernen ökad service och förbättrad användarupplevelse för dess kunder samt kostnadsbesparingar, där Koncernens volym som går genom Klarna kommer att erhålla de nya fördelaktiga villkoren från start. De dotterbolag i Koncernen som inte använder Klarna som betalalternativ idag kommer löpande integrera Klarnas teknik för att nyttja fördelarna av det nya samarbetsavtalet.

Om de nya betalningsvillkoren hade tillämpats för hela Koncernens volym under 2023, bedömer Refine att Koncernens kostnadsbesparingar hade uppgått till cirka 0,6 MSEK. Framtida kostnadsbesparingar är beroende av den volym som Koncernen kommer att generera via Klarna.

“Vi är glada över att fördjupa vårt samarbete med Klarna som är det mest välkända och konsumentvänliga betalningsalternativet för digital handel i Norden. Samarbetet är ett exempel på de synergier som Refine Group utvinner ur sitt ekosystem för digital handel. Vi ser fram emot att fortsätta utöka samarbetet med Klarna och att utvinna ytterligare synergier i Koncernen framåt”, säger David Wallinder, VD och Koncernchef i Refine Group AB (publ).

“Vi ser fram emot att inte bara fortsätta utan också expandera partnerskapet med Refine Group. Det är inspirerande att samarbeta med en framåtblickande aktör som delar vårt engagemang för konsumentvänliga erbjudanden. Tillsammans kommer vi att fortsätta arbeta långsiktigt och hållbart för att vårda relationen till kunderna och stärka lojalitet och preferens. “ säger Björn Bryngelson, Sverigechef på Klarna Bank AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Wallinder, VD, Refine Group AB (publ)
E-mail: [email protected]

Informationen i detta pressmeddelande har publicerats genom ovanstående kontaktpersons försorg, vid den tidpunkt som anges av Refines nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Information om Refine Group

Refine är en varumärkeskoncern som skapar, utvecklar och accelererar livsstilsvarumärken inom den digitala handeln. Koncernen skall genom sitt ekosystem nå synergier genom kompetensdelning och samordning av funktioner som digital marknadsföring, logistik, distribution och produktutveckling. Koncernen är uppdelad i två affärsområden: Products och Digital Services.

Refine Groups aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market Stockholm under kortnamnet REFINE. Eminova Fondkommission AB är Bolagets Certified Adviser och kan nås via telefon: +46 (0)8-684 211 10 eller e-post: [email protected].

För ytterligare information, se: www.refinegroup.com.

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Refine Group

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering