Recyctec lämnar interimsuppdatering - Stark start på fjärde kvartalet och rekordförsäljning med positivt rörelseresultat i november
Recyctec har under de två första månaderna av fjärde kvartalet upplevt en stark utveckling av försäljningen och samtidigt sett att genomförda kostnadseffektiviseringar fått genomslag.
Under oktober till november har Recyctec haft en nettoomsättning på 4 355 tkr att jämföra med 3 329 tkr under 2023, en ökning mot fjolåret med 24 %. Under oktober till november har rörelseresultatet (EBIT) för koncernen uppgått till -449 tkr att jämföra med -730 tkr under föregående år – en avsevärd förbättring trots höga kostnader av engångskaraktär under oktober 2024 kopplat till ISO-certifiering och andra konsultinsatser samtidigt som kostnaderna under 2023 var artificiellt låga på grund av stor hyresrabatt.
Värt att särskilt notera är att Recyctec under november haft den bästa månaden någonsin försäljningsmässigt med en nettoomsättning om 2 445 tkr (2023: 2 013 tkr) och med ett rörelseresultat om 239 tkr (2023: -313 tkr).
Under perioden januari till november har Recyctec haft en nettoomsättning om 14 426 tkr jämfört med 12 700 tkr under 2023, en ökning med 13 %. Rörelseresultatet under motsvarande period har 2024 uppgått till – 7 074 att jämföra med -9 466 under 2023.
Förbättringarna vad gäller försäljning och resultat är en konsekvens av strukturerat försäljningsarbete och förbättrad kostnadskontroll som fått allt mer genomslag under året.
Sammanfattningsvis ser styrelsen och ledningen att arbetet mot att nå lönsamhet i Recyctec går framåt, även om det är en bit kvar innan stabil lönsamhet uppnås. Fjärde kvartalet är säsongsmässigt starkt – med det sagt så går verksamheten i rätt riktning och det är tydligt att Recyctec är väl positionerade när den övergripande marknaden vänder uppåt vilket det redan nu går att se tecken på.
”Jag är stolt och glad över att vi lyckas öka vår försäljning och förbättra vårt resultat trots en fortsatt utmanande marknad. Hela vårt team jobbar hårt för att nå uthållig lönsamhet och bidra till miljövinster. Vi har under senaste året arbetat mycket fokuserat och strukturerat med säljarbetet och det är detta arbete, samt vår kostnadskontroll och fokus på marginalerna, som vi nu ser effekterna av. Vidare är det glädjande att notera att försäljningen kommer både från existerande kunder och nya kunder samt att en ökande andel av försäljningen kommer från vårt varumärke EarthCare”, kommenterar Pär Winberg, VD Recyctec.