Rättelse: Pierce; Delårsrapport Januari - juni 2023
Siffrorna i kolumnen längst till höger på första tabellen (Jan-dec 2022) i press releasen var oriktiga. Korrigerade siffror för perioden Jan-dec 2022 i sammanfattningstabellen har införts.
På rätt väg
April - juni 2023
- Nettoomsättningen minskade med 2% till 441 (450) MSEK.
- EBITDA uppgick till 17 (1) MSEK. Justerad EBITDA var 21 (3) MSEK, motsvarande en marginal om 4,7% (0,6%).
- Rörelseresultatet (EBIT) var 2 (-11) MSEK. Det justerade rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 6 (-9) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var 1,5% (-2,1%).
- Periodens kassaflöde var 64 (-10) MSEK.
- Periodens resultat uppgick till 26 (-1) MSEK.
- Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,33 (-0,01) SEK.
Januari – juni 2023
- Nettoomsättningen minskade med 10% till 786 (870) MSEK.
- EBITDA uppgick till 9 (2) MSEK. Justerad EBITDA var 13 (3) MSEK, motsvarande en marginal om 1,7% (0,4%).
- Rörelseresultatet (EBIT) var -19 (-23) MSEK. Justerat rörelseresultat (EBIT) uppgick till -15 (-21) MSEK och den justerade rörelsemarginalen var -1,9% (-2,5%).
- Periodens kassaflöde var 31 (4) MSEK.
- Periodens resultat uppgick till 15 (-15) MSEK.
- Resultatet per aktie såväl före som efter utspädning var 0,18 (-0,38) SEK.
Apr-jun | Jan-jun | Jul 2022- | Jan-dec | ||||
MSEK (om ej annat anges) | 2023 | 2022 | 2023 | 2022 | jun 2023 | 2022 | |
Nettoomsättning | 441 | 450 | 786 | 870 | 1 585 | 1 670 | |
Tillväxt (%) | -2% | 0% | -10% | 6% | -4% | 5% | |
Tillväxt i lokala valutor (%) | -7% | -3% | -14% | 3% | -8% | 1% | |
Bruttoresultat | 186 | 178 | 323 | 350 | 629 | 657 | |
Resultat efter rörliga kostnader | 88 | 69 | 142 | 132 | 262 | 252 | |
Omkostnader | -67 | -66 | -129 | -128 | -256 | -256 | |
Rörelseresultat (EBIT) | 2 | -11 | -19 | -23 | -65 | -68 | |
Justerat rörelseresultat (EBIT) | 6 | -9 | -15 | -21 | -47 | -53 | |
Periodens resultat | 26 | -1 | 15 | -15 | -28 | -58 | |
Bruttomarginal (%) | 42,1% | 39,5% | 41,1% | 40,2% | 39,7% | 39,3% | |
Resultat efter rörliga kostnader (%) | 20,0% | 15,3% | 18,1% | 15,1% | 16,6% | 15,1% | |
Justerad rörelsemarginal (EBIT) (%) | 1,5% | -2,1% | -1,9% | -2,5% | -2,9% | -3,2% | |
Periodens kassaflöde | 64 | -10 | 31 | 4 | 144 | 117 | |
Nettoskuld (+) / Nettokassa (-) | -179 | 176 | -179 | 176 | -179 | -136 |
Väsentliga händelser under rapportperioden
- Den 12 juni 2023 utsågs Göran Dahlin till ny VD för Pierce Group AB som efterträdare till Willem Vos, tillförordnad VD.
- Vid bolagsstämman den 16 maj 2023 fattades beslut om att införa ett långsiktigt incitamentsprogram för bolagets VD, koncernledning och nyckelanställda med möjlighet till prestationsrelaterad tilldelning av aktier. Högst 950 000 stamaktier kan emitteras inom ramen för detta program.
- Vid bolagsstämman den 16 maj 2023 valdes Lottie Saks till ny styrelseledamot samt ordförande för revisionsutskottet. Ledamöterna Gunilla Spongh, Shu Sheng och Thomas Ekman avböjde omval.
- Koncernen har en kreditfacilitet hos en av Sveriges största banker. Under det innevarande kvartalet minskades den tillgängliga kreditfaciliteten, som inte utnyttjas, genom överenskommelse från 200 till 150 MSEK.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter rapportperiodens utgång.
VD HAR ORDET
Det är nu lite drygt två månader sedan jag tillträdde som VD för Pierce Group och det är med stor entusiasm som jag har tagit mig an uppdraget. Bolaget har en utmärkt position på en i grunden attraktiv marknad, där antalet nyregistrerade motorcyklar i de största marknaderna fortsatt visar på en årlig ökning. Jag tror på ett fortsatt skifte från offline till online då marknaden lämpar sig utomordentligt väl för e-handel tack vare ett brett utbud av produkter och relativt låga fraktkostnader. Vårt team är starkt och vår färdplan mot ökad lönsamhet och tillväxt är väl förankrad i bolaget. Detta sammantaget gör att jag är övertygad om att vi är på rätt väg för att vidareutveckla Pierce till det välmående och snabbväxande bolag som det har potential att bli. I det andra kvartalet var efterfrågan fortsatt relativt svag även om vi såg en viss förbättring jämfört med första kvartalet. Trots detta kan vi efter en mycket tuff period, nu återigen visa ett positivt resultat för kvartalet och en mycket god likviditet.
Marginalerna fortsätter förbättras samtidigt som likviditeten stärks
Den goda likviditeten sedan slutet av 2022 har gett oss möjlighet att fokusera på marginalförbättring och vi ser för första gången på över två år en ökad bruttomarginal jämfört med samma period föregående år. Marknadsutvecklingen kommande kvartal är dock svårbedömd och utmanande. Vi kommer därför fortsätta prioritera marginalförstärkningar, verksamhetsoptimering samt en stark likviditet främst genom ett konservativt förhållningssätt i våra go-to-market initiativ.
Nettoomsättningen minskade med 2 procent under kvartalet jämfört med föregående år, till 441 MSEK. Utvecklingen exklusive valutakursförändringar var negativ med 7 procent, vilket vi uppskattar var i nivå med onlinemarknadens totala utveckling, då offlinemarknaden nu återhämtar sig efter Covid. Under kvartalet fortsatte vi att öka priserna mot kund och jämfört med samma kvartal föregående år var ökningen strax över 5 procent.
Prisökningar tillsammans med lägre shippingkostnader innebar att bruttomarginalen ökade med 2,6 procentenheter mot föregående år, till 42,1 procent. Jämfört med föregående kvartal var ökningen 2,4 procentenheter. Shippingkostnaderna i relation till omsättningen uppgick till 4,9 procent, vilket var en minskning med 1,8 procent-enheter mot andra kvartalet 2022. Priserna för shipping är på en låg nivå och vi förväntar oss en successiv kostnadsminskning även kommande kvartal. De positiva effekterna från prisökningar mot kund samt shippingkostnaderna motverkades dock i viss mån av högre inköpspriser från föregående år, då dessa produkter påverkar lagervärdet direkt när de kommer in till lagret, men kostnadsförs när vi säljer dem till kund.
Den förbättrade bruttomarginalen tillsammans med lägre direkta kostnader innebar att justerad EBIT uppgick till 6 MSEK jämfört med en förlust på 9 MSEK föregående år.
Nettokassan ökade med 74 MSEK under kvartalet, till 179 MSEK. Utgången av andra kvartalet sammanfaller med slutet av högsäsongen vilket innebar en relativt god likviditet. På grund av säsongsvariationer kan vi rimligtvis förvänta oss en minskning av nettokassan i slutet av det tredje kvartalet. Vårt fokus på minskad kapitalbindning innebar att lagervärdet minskade med 6 procent i värde jämfört med motsvarande period föregående år och uppgick till 459 MSEK vid kvartalsskiftet. Antalet artiklar reducerades samtidigt med 17 procent.
Osäkerhet kommande kvartal
Marknaden fortsätter att vara utmanande och utsikterna framåt är osäkra. Osäkerheten innebär att vårt konservativa förhållningssätt är intakt när vi planerar våra go-to-market initiativ framöver och vi prioriterar fortsatt marginalförstärkning framför volym. Samtidigt kvarstår vårt fokus på att genomföra programmet för lönsamhets-förbättringar som lanserades ifjol i kombination med en löpande kostnadskontroll. Effekterna syns i resultatet, främst genom prisökningar mot kund, men även genom minskade direkta kostnader i form av ökad effektivitet inom såväl marknadsföring som distributionskedjan. Direkta kostnader i relation till omsättningen har minskat med 2,0 procentenheter jämfört med andra kvartalet 2022.
Antalet nyregistrerade motorcyklar fortsätter att öka
Om vi sträcker ut perspektivet framåt bedömer vi fortsatt att förutsättningarna för långsiktig marknadstillväxt är intakta. Trots inflation och utmanande tider, visade såväl 2021 som 2022 en årlig ökning av antalet nyregistrerade motorcyklar i de fem största länderna i Europa (ACEM.eu) och internt ser vi ett fortsatt stort intresse för motorcykelåkning. Jämfört med juni föregående år har vi ökat antalet följare på sociala medier med 5 procent till över 1,7 miljoner följare.
Utöver vårt tydliga fokus på att förbättra lönsamheten på kort sikt, innebär Pierces goda likviditet samt det faktum att våra lönsamhets-förbättrande åtgärder ger effekt enligt plan, att vi kan arbeta för att effektivisera vår verksamhet och utveckla vårt kunderbjudande genom att ompröva och omkalibrera vår post-Covid strategi.