Rättelse: Bokslutskommuniké 2020
Rättelse: räkenskaperna i denna bokslutskommuniké har ej granskats av bolagets revisorer, något som felaktigt uppgavs i tidigare utskick.
Periodens och fjärde kvartalets resultat i korthet
- Nettoomsättning för perioden uppgick till 34 863 tkr (25 325 tkr)
- Nettoomsättning för fjärde kvartalet uppgick till 8 236 tkr (11 507 tkr)
- Resultat före skatt för perioden uppgick till -2 149 tkr (787 tkr)*
- Resultat före skatt för fjärde kvartalet uppgick till -4 333 tkr (1 477 tkr)*
- Eget kapital 31 december 2020 uppgick till 20 163 tkr (22 446 tkr), varav aktiekapital 1 293 tkr (1 293 tkr)
- Eget kapital per aktie uppgick till 2,04 kr (2,27 kr)
- Likvida medel 31 december 2020 uppgick till 10 520 tkr (13 482 tkr)
- Periodens rörelseresultat per aktie uppgick till -0,01 kr (0,09 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till
-0,01 kr (0,07 kr) - Fjärde kvartalets rörelseresultat per aktie uppgick till -0,23 kr (0,15 kr), resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,17 kr (0,12 kr)
- Bolaget hade vid periodens ingång en orderstock på 25 robotar och vid periodens utgång en orderstock på
8 robotar. - Periodens orderingång uppgår till 85 (98) robotar och 102 (71) robotar har levererats.
- Fjärde kvartalets orderingång var 28 (25) robotar och 22 (36) robotar har levererats
* Varav 4 090 tkr är kostnader av engångskaraktär som belastar resultatet i fjärde kvartalet
Kommentarer från VD Johan Wennerberg
Jag blickar tillbaka på ännu ett framgångsrikt år för Envirologic. Trots att corona-pandemin inneburit motgångar på den danska marknaden, inställda mässor och begränsade möjligheter att resa, har vår försäljning slagit nytt rekord. Från ett redan bra 2019 har antalet levererade robotar ökat från 71 till 102 och nettoomsättningen växt med 38%. Vi avslutade året med en stark orderingång i fjärde kvartalet.
Vår hemmamarknad Sverige har historiskt svarat för den största delen av försäljningen, men nu börjar exporten dominera. Under 2020 har exportförsäljningen stått för två tredjedelar av omsättningen och vi har levererat EVO Cleaner till inte mindre än 11 länder. Våra största exportmarknader är Frankrike (34%), Holland (14%), Finland (14%), Japan (10%) och Spanien (9%).
Bolaget har genomgått en del förändringar under året. En av Envirologics grundare lämnade planenligt sitt styrelseuppdrag och sin operativa roll under hösten och vi fokuserar nu på att strukturera verksamheten och bygga en organisation som har kapacitet att möta den växande efterfrågan på våra effektiva, helautomatiska tvättrobotar. Som ett led i detta har vi har jobbat intensivt med rekrytering inom utveckling, produktion, marknad och försäljning, och organisationen har under året växt från 8 till 14 anställda.
Bland annat har vi anställt en kundansvarig på den spanska marknaden med uppgift att stötta våra befintliga distributörer och etablera nya marknadskanaler i landet. Den finska marknaden har levererat goda resultat under 2020 och vi har utökat vår finska säljorganisation med ytterligare en agent och en servicepartner.
På tekniksidan har vi förstärkt med en utvecklingsingenjör och en positioneringsexpert som jobbar uteslutande med tvättroboten för kycklingstallar. Det är ännu för tidigt att annonsera ett lanseringsdatum för kycklingroboten, men jag har goda förhoppningar om att projektet kommer att gå snabbt framåt.
Vi fortsätter expansionen under 2021 och planerar för ytterligare rekryteringar inom utveckling, service, och försäljning.
Ägarbilden har förändrats under året. Vår tidigare enskilt största ägare Ramsta Innovation AB har avyttrat merparten av sina Envirologic-aktier till ägarna. Det har kommit ut stora volymer ”nya” aktier på marknaden och aktiekursen har pressats ned rejält, men jag bedömer att det på sikt är positivt att aktiens free-float har ökat och att vi nu har en mer dynamisk ägarstruktur.
Efterfrågan på svenskt kött ökar stadigt och fläskpriserna i Sverige ligger på rekordnivåer. De svenska grisproducenterna har god ekonomi och full fart i produktionen. I övriga Europa har priserna sjunkit under året men är fortfarande på en relativt hög nivå.
Asien har länge varit hårt drabbat av afrikansk svinpest, ASF, men det finns en tydlig optimism på flera asiatiska marknader. I Kina byggs nya produktionsanläggningar i rask takt och vår kinesiska distributör ser med tillförsikt på framtiden. Det kommer även positiva signaler från Japan där vi under hösten tog hem en betydande order från en japansk distributör. I Tyskland har man upptäckt de första fallen av ASF hos vildsvin. Trots att ingen ASF hittats i producentledet har Tyskland fått exportförbud till Kina, Japan och Sydkorea. Det har till viss del bidragit till de sjunkande priserna i Europa, men ger samtidigt extra skjuts åt exporten från övriga europeiska länder till Asien.
Satsningen i Danmark har inte motsvarat förväntningarna och vi beslutade därför nyligen att tills vidare pausa verksamheten i dotterbolaget Envirologic ApS. Det har medfört att vi skriver ned värdet på andelarna i dotterbolaget och tar en engångskostnad i bokslutet 2020, vilket påverkar resultatet men inte kassaflödet. Det är tråkigt att behöva ta det här steget men samtidigt positivt att vi går in i 2021 med en ren balansräkning. Denna nedskrivning, tillsammans med personalkostnader av engångskaraktär, döljer ett i övrigt fint rörelseresultat.
2020 har bjudit på en del utmaningar, men sammanfattningsvis har det varit ett bra år där vi har genomfört förändringar i organisationen och i marknadsstrategin och berett mark för den tillväxtresa bolaget står inför. Som ny VD är det en fröjd jobba med så kompetenta och entusiastiska medarbetare, distributörer och servicepartners. Tillsammans får vi bolaget att växa!
Johan Wennerberg, VD