Rapport Q3 2023
VD-kommentar Q3 2023
Kvartalet var ett "hack i kurvan" med 19,7 % lägre nettoomsättning än 2022, men 51,1 % högre jämfört med Q3 2021. Mycket kan bero på de bistra ekonomiska tiderna och att vi är i en uppbyggnadsfas. I alla händelser fortsätter vi bygga upp Zoomability för en kraftig expansion och räknar med ett klart bättre Q4.
Detta då vi har en patenterad och mycket konkurrenskraftig produkt, Zoom Uphill®, på en stor världsmarknad som vi redan levererat mer än 1000 till. Vårt bästa säljargument är den ökade livskvalitet vi ger våra användare som ingen annan elrullstol.
Tyvärr gav inte emission för snart ett år sedan bara 43 % av vad hade hoppats på. Vi kunde därför inte investera i den marknadsföring och produktion vi hade planerat, utan varit tvungna att prioritera våra utgifter stark, och genomförde ytterligare en emission nu i november.
Vi hade helt enkelt inte in det kapital vi behövt för att få mer fart på verksamheten. Istället var vi tvungna att hålla en KBR-stämma då vi förbrukat mer än 50 % av aktiekapitalet. Det åtgärdades dock under juli genom att sänka kvotvärdet på vår aktie från 2 kr till 0,2 kr.
Trots begränsade ekonomiska resurser jobbade vi på hela sommaren med olika lokala aktiviteter för att stärka vår hemmamarknad.
Åter deltog vi i ”Den långa vandringen” mellan Sälen och Mora – nu med sex Zoomar. Någon annan producent av elrullstolar gjorde sig icke besväret.
Vi fortsatte också vår satsning mot Fritidsbanken genom att Motala, Mora, Sigtuna/Märsta och Borlänge fick stafettpinnen med de två Zoomar vi lånade ut.
Vi ser nu att intresset stadigt ökar i Sverige och vi börjar få genomslag hos kommunerna. Höganäs var föregångare redan fjol, och Karlstad har följt i deras spår i år med inköp av tre Zoomar. Vi märker också att andra kommuner visat intresse för att förvärva Zoomar däribland Göteborg.
Blickar vi på den internationella marknaden så är det egentligen bara Italien som sticker ut under Q3. USA har dock varit en besvikelse försäljningsmässigt under Q3, vilket är den avgörande faktorn till att vi inte ökat försäljningen gentemot i fjol. Vi har dock lagt ner mycket arbete under Q3 på att bygga för framtiden med utveckling av säljkanaler och starten av processen för att få FDA-godkännande av Zoom som medicintekniskt hjälpmedel. Vi ser redan nu att försäljningen i USA blir klart bättre under Q4.
Sverige, Italien och kanske främst Norge ser också mycket lovande ut. Testningen enligt EN12184 har gjort att man nu i Norge kan få en Zoom som kostnadsfritt hjälpmedel efter en sedvanlig behovsprövning. Trycket är högt på vår distributör för att ta hand om alla förfrågningar.
Sammantaget så står jag fast vid att vi ska kunna sälja 500 Zoom Uphill 2025, och med svarta siffror. Det gäller ”bara” att få in det kapital vi behöver för att producera och leverera. Marknaden finns där.
Tyvärr blev inte utfallet av emission i november vad vi hoppats på. Totalt tecknades för ca 2,9 MSEK av de 8 MSEK som fanns att tillgå.
Nuvarande aktieägare tecknade tyvärr bara för 1,4 MSEK. Mycket beror säkert på de bistra ekonomiska tiderna, men vi kanske också varit för dåliga i att kommunicera de möjligheter Zoomability har.
Glädjande var dock de 1,5 MSEK som tecknades av det internationella batteriföretaget som vi skrivit ett MOU 8 november med kring utnyttjande av deras batteriteknologi. De har också indikerat att de vill investera mer i Zoomability framöver.
De nya kontakterna vi har med Kina, som vi också meddelat om nyligen, kan bli mycket viktiga för oss framöver. Inget är klart ännu, men det JV vi diskuterar skulle på många sätt bidra till att Zoomability ska kunna växa mycket snabbt.
Sammanfattningsvis blev som sagt Q3 försäljningsmässigt ett hack i den annars svagt uppåtgående kurvan vi haft senaste åren. Vi har det mesta på plats för en för expansion, men det som avgör vår framtid är tillgång på kapital.
Pehr-Johan Fager VD, Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc
För med info
[email protected]
0709-203961