Qliro lanserar ny strategi med stärkt fokus på betalningar
Idag, den 25 april, lanserar Qliro sin nya strategi ”Safe and Simple Payments”. Det innebär ett tydligare fokus mot att leverera en större bredd av stabila och trygga betallösningar till e-handlare i Norden. Med den nya strategin ser Qliro en möjlighet att växa som en av få aktörer i Norden med kärnverksamhet inom betalningar. I samband med den nya strategin uppdateras även bolagets visuella identitet för att förstärka Qliros fokus mot säkra och enkla betalningar inom e-handeln.
I december 2021 slog Qliros styrelse fast en reviderad strategi för verksamheten. Den nya strategin innebär ett utökat fokus mot Qliros kärnverksamhet – säkra och enkla betalningar inom e-handeln. Detta kombinerat med att leverera den bästa serviceupplevelsen till handlare och deras kunder ska göra att Qliro fortsätter att utmana och vinna mark i Norden.
Som en del i den reviderade strategin och den nya varumärkesidentiteten möjliggör Qliro nu för fler betalalternativ i sin checkout och introducerar betalmetoder som Vipps, MobilePay och Swish.
”I en osäker omvärld med turbulenta marknader ser Qliro en växande efterfrågan på en stark aktör som gör betalningar enklare, tryggare och säkrare. Som en intermediär mellan handlare och konsument ser vi till att betalningar kan ske på ett smidigt sätt och minimera onödiga risker för båda parter. Detta är en viktig del i vår nya strategi som syftar till att maximera handlarnas värde från betalsteget i deras kunders köp”,säger Jonas Arlebäck”, tillförordnad VD på Qliro.
”Det känns oerhört kul att äntligen få lansera Qliros nya strategi och visuella identitet. Under det senaste året har vi arbetat hårt för att effektivisera vår plattform och skapa en fullt strömlinjeformad kundupplevelse. Den feedback vi fått hittills är mycket positiv, vilket visar att det nya Qliro har landat rätt hos både handlare och deras kunder”, säger Fredrik Malmqvist, Chief Product and Marketing Officer på Qliro.
Kundupplevelsen är en viktig aspekt i den nya strategin. Genom att hjälpa handlare att skapa återkommande och nöjda kunder kan Qliro minska kostnader för att förvärva kunder. För kunden är Qliro garant för att betalningen blir enkel och säker oavsett om betalningen sker innan eller efter leverans.
Qliro har i samarbete med Ungdomsbarometern och NoA utvecklat varumärkesupplevelsen där Bold tagit fram en ny visuell identitet för att fullt ut reflektera den nya strategin. Den nya identiteten har ett ökat fokus på tydlighet för att erbjuda en mer användarvänlig och trygg kundupplevelse. Med den tydliggörs Qliros position och erbjudande på marknaden.
“I en kategori som kraftigt har ökat sina varumärkesinvesteringar var det nödvändigt att på ett effektivt sätt etablera en position utifrån vad som utmärker Qliro och de drivkrafter som visade sig vara viktigast för människor i valet av betallösning, nämligen att erbjuda en schysst, trygg och enkel upplevelse. Med detta som utgångspunkt har vi tillsammans med Qliro tagit fram en visuell identitet som genom att fokusera på tydlighet och ärlighet belyser det värde som Qliro tillför både konsument och handlare”, säger Carl-Fredrik af Sandeberg, VD, Bold.