Qliro AB: Delårsrapport januari – mars 2023
Qliro inleder 2023 med att nå lönsamhet snabbare än väntat samtidigt som vi vinner nya handlare
Sammanfattning av kvartalet januari – mars 2023 (januari – mars 2022)
- Rörelseintäkterna ökade med 7 procent till 113,7 MSEK (106,0)
- Rörelsekostnaderna minskade med 8 procent till -80,1 MSEK (-86,6). Exklusive jämförelsestörande poster minskade kostnaderna med 12 procent till -80,1 MSEK (-91,5)
- Kreditförlusterna uppgick netto till -32,5 MSEK (–28,0)
- Rörelseresultatet (EBT) var 1,1 MSEK (-8,6). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till 1,1 MSEK (-13,5)
- Periodens resultat var 1,1 MSEK (-7,2) och resultatet per aktie uppgick till 0,06 SEK (-0,40)
Väsentliga händelser under första kvartalet 2023
- Qliro har tecknat avtal med Timarco, Sängfabriken och Happy Day, samtliga inom segmentet större handlare (”Enterprise”)
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Qliro offentliggjorde den 12 april att bolaget uppnådde lönsamhet under det första kvartalet 2023
Kommentar från Christoffer Rutgersson, VD för Qliro AB
Det har varit ett framgångsrikt första kvartal. Under kvartalet har vi vuxit med tre nya handlare sedan utgången av 2022 och signerat avtal med tre nya handlare inom segmentet Enterprise. Lönsamhetsprogrammet som vi initierade i juni 2022 började visa resultat under det första kvartalet, där vi förbättrade resultatet före skatt (EBT) till 1,1 MSEK, en förbättring med 14,6 MSEK mot det första kvartalet 2022 justerat för jämförelsestörande poster, vilket innebär att Qliro uppvisade lönsamhet för första gången sedan bolaget noterades. I linje med vad vi tidigare kommunicerat förväntar vi oss positivt EBT-resultat för helåret 2023, men resultatet kan variera över de kvarvarande kvartalen.
Lönsamhet och stabil tillväxt i det första kvartalet 2023
Inom ramen för lönsamhetsprogrammet genomfördes flera initiativ för att effektivisera och digitalisera verksamheten för att driva ”operational excellence” och samtidigt skapa utrymme för att parallellt investera i den kommersiella organisationen för att möjliggöra en ökad tillväxt. Som del av effektiviseringen har organisationen förstärkts, externa leverantörer omförhandlats och kontorsytan minskats. Inom ramen för digitaliseringsinitiativen har bolaget fokuserat på kundkommunikation samt implementering av nya system och processer inom kundkommunikation, kundsupport, onboarding av nya kunder, marknadsföring, försäljning och ekonomi. Implementeringen av våra digitaliseringsinitiativ har gått något snabbare än väntat, samtidigt som det ger oss mer skalbara och effektiva processer för framtida tillväxt.
Som vi kommunicerade per utgången av 2022 är totalt 70 procent av ledarna nya i sina roller, med en blandning av interna befordringar och externa rekryteringar. Nu har det nya teamet kommit upp i fart, och det är tydligt att vi nu har ett snabbfotat team med erfarenhet från betalningar och snabbt växande teknikbolag vilket har skapat en snabbare framdrift än väntat i viktiga initiativ samtidigt som det har möjliggjort för oss att skala ned konsulter och därmed minskat konsultkostnader.
Totalt minskade rörelsekostnaderna till 80,1 MSEK under det första kvartalet, en minskning med 12 procent justerat för jämförelsestörande poster.
På intäktssidan fortsatte vi att växa under det första kvartalet trots en vikande e-handel. Intäkterna ökade med 7 procent till 113,7 MSEK och är primärt drivet av Payment Solutions, där vi ser en ökning av både BNPL-volymer och Pay Now-volymer. Detta kompenserar för såväl minskade fakturavolymer inom Payment Solutions som minskade intäkter inom Digital Banking Services.
Resultatet före skatt (EBT) uppgick till 1,1 MSEK (–8,6), i linje med det preliminära resultatet som offentliggjordes den 12 april 2023. I det första kvartalet 2022 hade vi även en jämförelsestörande post som hade en positiv effekt på EBT om 4,9 MSEK. Justerat för den effekten förbättrades Qliros EBT från –13,5 MSEK till 1,1 MSEK – en förbättring med 14,6 MSEK. Ambitionen om att uppnå lönsamhet på EBT-nivå för helåret 2023 kvarstår fortsatt, men resultatet kan variera över de kvarvarande kvartalen.
Nya nyckeltal i linje med tillväxtstrategin
För att tydligare förklara potentialen och dynamiken i vår affär inom Payment Solutions utökas de nyckeltal som presenteras i syfte att synliggöra hela vår affär och samtliga volymer som vi hanterar. Tidigare har vi endast adresserat våra Pay After Delivery-volymer, som uppgår till 1,4 miljarder SEK i kvartalet. Framöver kommer dessa att benämnas för ”Pay Later”-volym som består av fakturavolymer och BNPL-volymer vilket också presenteras som nya nyckeltal då framförallt BNPL-volymerna är viktiga för lönsamheten. I takt med att vi utvidgat vår position som betalaktör genom att tillhandahålla alla de betalsätt som våra handlare efterfrågar i Norden och i norra Europa har volymerna av direktbetalningar vuxit till betydande nivåer. Vi kommer därför framgent att redovisa även dessa volymer som ”Pay Now”-volym, vilken uppgick till 1,3 miljarder SEK i kvartalet. Detta innebär att vi från och med denna kvartalsrapport kommer att adressera de totala volymerna som vi hanterar för våra e-handlare, framöver benämnt ”Försäljningsvolym”.
Framsteg i Qliros strategiomvandling med fokus på Payment Solutions
Strategiomvandlingen på Qliro handlar dels om ett ökat fokus på betalningar. Ett led i detta är att vi idag riktar oss till både stora och små e-handlare med ett starkt erbjudande med en flexibel och modulär kassa, vår checkout, som innehåller alla relevanta betalmetoder inom både Pay Now och Pay Later. Samtidigt kan vi erbjuda en bra efterköpupplevelse för konsumenter som använder våra egna Pay Later produkter via Qliros App & Web.
Trots att bolagets totala kostnader har minskats i kvartalet så har Qliro senaste året tredubblat säljkapaciteten inom Payment Solutions och etablerat i ett nytt merchant success-team. Merchant success-teamet fokuserar på att förbättra Qliros support till handlare och på att öka hastigheten i onboarding av nya handlare. Detta är i linje med vår ambition att satsa på tillväxt inom Payment Solutions samt att skapa marknadens bästa upplevelse för handlare och partners och hjälpa dem att växa.
Vi har under det senaste året lagt ett stort fokus på att etablera vår tjänst för att bli en Collecting Payment Service Provider (”Collecting PSP”). Idag är vi tekniskt redo för att börja hantera kortbetalningar och kommer att testa denna tjänst med utvalda handlare för att lansera tjänsten under det andra kvartalet. Detta är ett viktigt steg i vår resa mot att bli en ännu bättre betalpartner. Dessutom möjliggör det att kunna kapitalisera bättre på våra växande Pay Now-volymer, i synnerhet inom SME. Ytterligare betalmetoder inom Pay Now planeras att inkluderas i vår Collecting PSP framöver.
Fortsatt tillväxt inom Payment Solutions
Totalt växer intäkterna inom Payment Solutions med 10 procent till 95,2 MSEK. Omsättningen inom svensk e-handel minskar enligt Svensk Handels E-handelsindikator med 6 procent under samma period. Vår totala försäljningsvolym uppgick under kvartalet till över 2,7 miljarder SEK, vilket motsvarar en minskning med endast 2 procent mot föregående år vilket indikerar att vi fortsätter ta marknadsandelar.
Under 2022 kunde vi se en trend i konsumenternas preferenser där fler väljer att delbetala sina köp. Samtidigt har vi genom lansering av Vipps, MobilePay och Swish under 2022, skapat ett mer attraktivt Pay Now-erbjudande vilket inneburit att fler valt att betala sina köp direkt. Detta har haft en positiv effekt på Qliros BNPL-volymer och Pay Now-volymer som båda ökade med 8 procent under kvartalet. Fakturavolymerna minskar samtidigt med 17 procent, vilket kompenseras av tillväxten i våra BNPL-volymer. Detta är en gynnsam trend för Qliro då BNPL-volymerna inkluderar avgifter mot kund till skillnad från fakturavolymerna.
Även om intjäningen från Pay Now-volymerna är avsevärt lägre än för Pay Later-volymerna reflekterar de totala försäljningsvolymerna vår position på marknaden och kommer att bli mer och mer relevant i takt med att vi växer som betalpartner och stärker vår förmåga att kapitalisera på dessa volymer, även inom Pay Now genom vår ”Collecting PSP”-tjänst som nu testas av de första handlarna för kortbetalningar och planeras att lanseras till alla nya SME kunder under andra kvartalet.
Digital Banking Services fortsätter att minska, men låneboken börjar stabiliseras
Inom Digital Banking Services fortsätter vi att se ett minskat bidrag där intäkterna minskar till 18,5 MSEK (19,3). Samtidigt kan vi konstatera en stabilisering i utvecklingen av låneboken, där låneboken uppgick till 855 MSEK jämfört med 879 MSEK i slutet av 2022.
Stabilisering av kreditförlusterna sedan årsskiftet
Under stora delar av 2022 gjorde vi ett gediget arbete i vår kreditportfölj och kreditbedömning av ny Pay Later-volym i syfte att stärka portföljen inför 2023, vilket bland annat innebar nedskrivningar. I det första kvartalet kan vi konstatera en ökning från motsvarande period i fjol, där redovisade kreditförluster uppgick till 32,5 MSEK (28,0). Ökningen beror primärt på att låneboken i absoluta tal ökade inom Payment Solutions samt på ökade FLI-avsättningar som en följd av makroekonomisk osäkerhet.
Väl positionerade för kommersiell framgång under 2023
Vi lämnar ett händelserikt kvartal bakom oss där vi uppnått lönsamhet, vuxit med nya handlare, testlanserat vår Collecting PSP-tjänst och fortsatt ta marknadsandelar i en vikande marknad. Sammantaget gör det mig komfortabel i vår lönsamhetsambition för helåret och vår förmåga att fortsätta växa vår position som partner till handlare.
Telefonkonferens
Media, analytiker och investerare är välkomna att ta del i en telefonkonferens den 3 maj 2023 kl. 10.00 då VD Christoffer Rutgersson och CFO Robert Stambro kommer att presentera resultatet.
Efter presentationen följer en frågestund.
Delta via webcast:
https://ir.financialhearings.com/qliro-q1-2023
Delta via telefonkonferens:
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=200706
Du kan även följa presentationen på:
https://www.qliro.com/sv-se/investor-relations/presentations/
Detta pressmeddelande publiceras på svenska och engelska. Den svenska versionen är den ursprungliga och ska gälla om de två versionerna skiljer sig åt.