Qliro AB: Delårsrapport januari – september 2022
Tillväxt i en vikande marknad och underliggande stabil kostnadsutveckling
Sammanfattning av kvartalet juli – september 2022 (juli – september 2021)
- Summa rörelseintäkter ökade med 7 procent till 106,7 MSEK (99,5)
- Summa rörelsekostnader ökade med 15 procent till –103,4 MSEK (–90,3). Rörelsekostnader exklusive jämförelsestörande poster ökade med 1 procent till –90,7 MSEK (–90,3)
- Kreditförlusterna uppgick netto till –30,0 MSEK (–18,9)
- Rörelseresultatet var –26,9 MSEK (–9,7). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till –14,1 MSEK (–9,7)
- Periodens resultat var –21,8 MSEK (–8,1) och resultatet per aktie uppgick till –1,18 SEK (–0,45)
Sammanfattning av perioden januari – september 2022 (januari – september 2021)
- Summa rörelseintäkter ökade med 8 procent till 318,1 MSEK (294,1)
- Summa rörelsekostnader ökade med 11 procent till –294,3 MSEK (–265,6). Justerat för jämförelsestörande poster ökade kostnaderna med 4 procent till –276,2 MSEK (–265,6)
- Kreditförlusterna uppgick netto till –93,2 MSEK (–58,3)
- Rörelseresultatet var –69,3 MSEK (–29,8). Rörelseresultatet exklusive jämförelsestörande poster uppgick till –64,0 MSEK (–29,8)
- Periodens resultat var –56,4 MSEK (–24,8) och resultatet per aktie uppgick till –3,04 SEK (–1,38)
Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2022
- Qliro AB:s extra bolagstämma den 1 juli 2022 godkände styrelsens beslut om en riktad nyemission och emission av teckningsoptioner till blivande VD Christoffer Rutgersson. Teckning sker efter godkänd ledningsprövning av Finansinspektionen
- Nyemissionen av aktier till styrelsens ordförande Patrik Enblad slutfördes den 30 augusti 2022. Genom nyemissionen tillfördes Qliro 9,7 MSEK
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Christoffer Rutgersson tillträdde som ny VD för Qliro den 1 oktober 2022. Han efterträdde Jonas Arlebäck som sedan februari 2022 varit tillförordnad VD
Kommentar från Christoffer Rutgersson, VD för Qliro AB
Det är med stor glädje jag tagit mig an uppdraget att leda Qliro till lönsamhet och tillväxt. Med lång erfarenhet från den globala betalningsindustrin har jag en tydlig vision för hur vi kan vässa vårt erbjudande för att ytterligare stärka positionen bland e-handlare. I det tredje kvartalet växer vi intäkterna med 7 procent trots en fallande e-handel. Vi fortsätter även att ta viktiga steg i resan mot lönsamhet 2023, där vi inom ramen för lönsamhetsprogrammet initierat flera initiativ och tagit kostnader om 12,8 MSEK i det tredje kvartalet.
Tillväxt i en vikande marknad och underliggande stabil kostnadsutveckling
I det tredje kvartalet växer intäkterna med 7 procent, och under årets första nio månader uppgick tillväxten till 9 procent. Tillväxtökningen drivs primärt av vår position inom betalningslösningar, där vi ser en tillväxt i antal aktiva konton med 9 procent, vilket kompenserar för nedgången i volymer om 11 procent och glädjande demonstrerar motståndskraften i Qliros affärsmodell. Värt att betona är att denna tillväxt uppnås i en svensk e-handelsmarknad som enligt Svensk Handels e-handelsindikator minskar 10 procent under perioden januari-september 2022.
Som vi har kommunicerat innebär lönsamhetsprogrammet att vi åtar oss kostnader initialt. I det tredje kvartalet innebar det att vi tog totalt 12,8 MSEK i kostnader som redovisas som jämförelsestörande. Av dessa var 8,3 MSEK kopplade till en ökad amorteringstakt på tidigare teknikinvesteringar som delvis ersatts av en ny modern dataplattform i Snowflake. Resterande kostnader är primärt en effekt av konsultkostnader. Justerat för dessa jämförelsestörande poster uppgick kostnaderna till 90,7 MSEK (90,3), vilket innebär att vi fortfarande levererar i enlighet med vårt finansiella mål om att växa intäkter snabbare än kostnader. Vi kommer fortsätta att investera i lönsamhetsprogrammet vilket kommer innebära ytterligare kostnader i det fjärde kvartalet. Kostnaderna för åtgärderna kommer i enlighet med vår tidigare kommunikation att uppgå till maximalt 42 MSEK för återstoden av 2022.
Kreditförluster drevs av ökade reserveringar
De rapporterade kreditförlusterna uppgick till 30,0 MSEK (18,9). Detta förklaras delvis av ökad makroekonomisk osäkerhet i det tredje kvartalet 2022 vilket gjorde att reserveringarna ökade med 1,6 MSEK, samt att Qliro under jämförelseperioden upplöste reserveringar som tidigare gjorts med anledning av pandemin, vilket bidrog till att kreditförlusterna minskade med 4 MSEK i det tredje kvartalet i fjol. Justerat för detta uppgick kreditförlusterna till 28,4 MSEK i kvartalet, och 22,9 MSEK för motsvarande period i fjol. Samtidigt har delarna av kreditportföljen som inte omfattas av löpande försäljningsavtal med externa parter såsom inkassobolag vuxit det senaste året. Detta har under det tredje kvartalet inneburit ökade reserveringar inom dessa delar av kreditportföljen, vilket tillsammans med en växande lånebok inom Payment solutions förklarar ökningen av kreditförlusterna.
I kvartalet har vi välkomnat Stefan Sjöström som ny permanent Chief Credit Risk Officer för Qliro. Stefan kommer närmast från PwC och med sin långa erfarenhet inom kreditrisk samt de moderna modelleringsmetoder som Qliro använder kommer han att ge ett viktigt bidrag till vår hantering av kreditförluster framöver.
Goda utsikter för accelererad tillväxt
Qliro är en av få aktörer med kombinationen av (i) fullt fokus på e-handlare med behov av digitala betalningar samt (ii) egna betalmetoder för delbetalningar. Vårt mål är att vara handlarens naturliga val baserat på en kombination av ett ledande erbjudande, konsumentupplevelse, flexibilitet i teknik och design, kunskap inom optimering av betalningar och attraktiva business cases kopplat till våra kreditprodukter. Qliros produkter är flexibla och bolaget genomsyras av kundfokus givet den unika historiken av att ha varit en del av samma bolagsgrupp som några av Nordens ledande e-handlare, vilka även var med och startade bolaget.
Vi ökar nu vårt kommersiella fokus och våra investeringar för att accelerera tillväxten inom både större (”Enterprise”) samt små- och medestora e-handlare (”SME”), både via direktförsäljning och via partners. Vi planerar en tredubbling av vår säljkapacitet och vid utgången av det tredje kvartalet var mer än 70 procent av den planerade kapaciteten på plats. En tidig indikation på att de kommersiella initiativ vi nu driver igenom bär frukt är att vi under kvartalet växte med tre nya handlare – samtliga inom SME.
Teknikinvesteringar i förbättrat kunderbjudande och operationell effektivitet
Som del av Qliros lönsamhetsprogram ökar vi våra tekniska investeringar för att (i) stärka vårt erbjudande mot SME vilket inkluderar en breddning av erbjudandet till alla relevanta betalmetoder, (ii) en modernisering av vår plattform för PAD för ökad skalbarhet och flexibilitet, samt (iii) automatisering och digitalisering av operationella processer, exempelvis genom lansering av en digital brevlåda. Som del av detta uppgraderar och konsliderar vi även våra system inom kundtjänst och finans för ökad effektivitet. Detta innebär även en planerad ökning av capex under 2023-2024.
Ny makroekonomisk miljö
Jag vill även adressera den nya makroekonomiska miljö vi befinner oss i med stigande räntor, inflation och energipriser, som skapar allt svårare förutsättningar för hushåll och därigenom konsumenter. För Qliros del har vi under året visat motståndskraft mot denna utveckling. Med det sagt är jag ödmjuk inför utvecklingen samtidigt som jag har förtroende för vår förmåga att fortsätta leverera på lönsamhetsprogrammet och ambitionen om lönsamhet 2023, även i en marknad där konsumtionen avtar.
Kostnadsbesparingar börjar materialiseras
Vi genomlyser nu bolagets kostnader och skapar ett tydligare internt ägandeskap för kostnader per funktion parallellt med omförhandlingar av våra externa leverantörer. Vi har under året bland annat omförhandlat våra leverantörer för kreditbedömning samt implementerat effektivare processer för användning av dessa tjänster vilket minskar våra rörliga kostnader på detta område med cirka 36 procent. Vi har även anpassat våra kontorsytor utefter organisationen och rådande förutsättningar, vilket kommer att bidra med sänkta hyreskostnader.
Framdriften i vårt lönsamhetsprogram gör oss komfortabla i att vi kommer nå vårt lönsamhetsmål under 2023 oberoende av framgång i försäljningen till nya större handlare och de rådande makroekonomiska förutsättningarna.
Rivstart i transformationen av Qliro
Redan i somras var jag drivande i lanseringen av vår transformation för accelererad tillväxt, effektivitet och lönsamhet. Parallellt med detta har vi även stärkt det interna teamet där nu totalt mer än hälften av alla ledare i bolaget är nya i sina roller sedan de senaste sex månaderna med en bra balans av interna befordringar och externa rekryteringar vilket gett våra team en stark injektion av positiv energi och framåtanda. I ledningsgruppen har vi under kvartalet välkomnat fyra nya permanenta medlemmar som gör oss bättre rustade för den framtida resan, och vi kommer att välkomna fler nya till teamet vid inledningen av 2023.
Jag ser fram emot att tillsammans med teamet på Qliro och den ledningsgrupp vi nu stärker upp, fortsätta förfina strategin som säkerställer att vi är den bästa partnern för handlare.
Telefonkonferens
Media, analytiker och investerare är välkomna att ta del i en telefonkonferens den 25 oktober 2022 kl. 10.00 då VD Christoffer Rutgersson och CFO Robert Stambro kommer att presentera resultatet.
Efter presentationen följer en frågestund.
Telefonnummer:
Sverige: +46 850 516 386
Storbritannien: +44 203 198 488 4
USA: +14 123 176 300
Kod till telefonkonferensen: 8215890#
Länk till ljudsändningen: https://tv.streamfabriken.com/qliro-q3-2022
Du kan även följa presentationen på:
www.qliro.com/sv-se/investor-relations/presentationer