Qliro AB: Delårsrapport januari-mars 2022
Robust position på marknaden trots svagare omsättning för e-handeln
Väsentliga händelser första kvartalet 2022
•Styrelsen föreslår en riktad nyemission till den föreslagna styrelseordföranden Patrik Enblad
•Under kvartalet slöts avtal med tre handlare avseende betallösningar
Väsentliga händelser efter periodens slut
•Bolaget lanserar den nya strategin, ”Safe and simple payments”, tillsammans med en ny grafisk profil
Januari-Mars 2022 (Januari-Mars 2021)
•Summa rörelseintäkter ökade med 10 procent till 106,0 MSEK (96,4)
•Summa rörelsekostnader ökade med 2 procent till 86,6 MSEK (84,9)
•Kreditförlusterna uppgick netto till –28,0 MSEK (-16,7). Jämförelsen med föregående år störs av
att det implementerades en ny reserveringsmodell för beräkning av kreditförlustreserven under Q1 2021. Den nya beräkningen innebar positiv resultateffekt på 7,5 MSEK på föregående års resultat.
•Rörelseresultatet var –8,6 MSEK (–5,3)
•Periodens resultat var –7,2 MSEK (–4,5) och resultatet per aktie uppgick till –0,40 SEK (–0,25)
Kommentar från Jonas Arlebäck tf VD Qliro
Robust position på marknaden trots svagare omsättning för e-handeln
Vi inledde 2022 med ett starkt första kvartal där Qliro kunde visa på en intäktsökning om 10 procent till 106 MSEK, trots mer ogynsamma marknadsförhållanden för e-handeln generellt. Ökningen drevs framförallt av den högre omsättningen inom vårt primära segment; Payment Solutions där vi ser ett ökat intresse för flera av våra avbetalningsprodukter. Vår försäljningsvolym i kvartalet var desto mer imponerande, tycker jag, då Svensk Handel publicerade sin e-handelsindikator för första kvartalet i år som visade att e-handelns omsättning i år minskat med 13 procent hittils i år jämfört med samma period i fjol. Inkluderar man även svenska konsumenters köp från utländska e-handelsaktörer sjönk omsättningen med hela 15 procent, enligt rapporten. Våra försäljningsvolymer under första kvartalet minskade med endast 1 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det visar på en robust position, givet marknadens omfattande tapp. Våra kostnader ökade i linje med våra mål, alltså mycket lägre än våra intäkter, och motsvarade en ökning på 2 procent under kvartalet och uppgick till 87,0 MSEK.
Förändrat konsumtionsmönster
Vi kan se att våra kunder visade på ett förändrat konsumtionsmönster där allt fler valde våra låneprodukter och att betala av sina köp under en längre tid. Effekten av detta blev en stark lånebokstillväxt inom PAD (Pay After Delivery), vilket i sin tur drev intäktstillväxten. PAD genererade den starkaste intäktstillväxten sedan Q2 2019. Enligt vår nya strategiska inriktning har vi valt att minska vår marknadsföring inom privatlån vilket också avspeglades i en något minskande lånebok, som trots det hade en intäktstillväxt på 13 procent i kvartalet. Under kvartalet rapporterades en jämförelsestörande post som minskade kostnaderna om totalt 4,9 MSEK vilket avser en momskorrigering för den norska verksamheten. De totala kreditförlusterna motsvarade 28,0 MSEK under kvartalet vilket är högre än de 16,8 MSEK som vi rapporterade under första kvartalet i fjol och som bör ses som ett avvikande kvartal. Jämförelsen med föregående år störs av att det implementerades en ny reserveringsmodell för beräkning av kreditförlustreserven under Q1 2021. Den nya beräkningen innebar positiv resultateffekt på 7,5 MSEK på föregående års resultat. För jämförelsens skull motsvarade våra kreditförluster 24,0 MSEK under det fjärde kvartalet 2021. Det är närmare de nuvarande kreditförlusterna, vilket tyder på att vi nu ligger på en mer normaliserad nivå. Rörelseresultatet för kvartalet blev -8,6 MSEK och periodens resultat blev -7,2 MSEK. Under kvartalet har vi dessutom onboardat varumärken som Stronger, Skoforum och Stuvfabriken.
Lansering av strategin “Safe and Simple Payments“
Qliro har alltid lagt stort fokus på kunder och de handlare vi samarbetar med. Det är därför glädjande att vi nu har lanserat vår strategi ”Safe and Simple Payments”. Det innebär ett tydligare fokus mot att leverera en större bredd av säkra och enkla betallösningar till e-handlare i Norden. Med strategin ser Qliro en möjlighet att växa som en av få aktörer i Norden med kärnverksamhet inom betalningar. Som en del av strategin påbörjades en standardisering av erbjudandet riktat mot SME-segmentet i Sverige. Under kvartalet har vi gått live med ytterligare SME-handlare, mottagit positiv respons på erbjudandet och jobbat vidare för att utveckla det. Qliro möjliggör nu även för fler betalningsalternativ för förbättrad kundvänlighet och konvertering, genom att introducera nya betalningsmetoder för handlare såsom Vipps, MobilePay och Swish. För att förstärka Qliros fokus mot säkra och enkla betalningar inom e-handeln uppdaterar vi även vår visuella identitet – som utgör en viktig bärare av vår nya strategi. Sist men inte minst har vi under kvartalet tecknat ett samarbetsavtal med e-handelsplattformen Brink Commerce som kommer att gå live under 2022. Vi är – och ska fortsätta vara – den bästa partnern till större e-handlare. Det är en del av vårt DNA som vi fortsätter att bygga på. Vårt mål är att hjälpa handlaren med att optimera sin affär samtidigt som vi fortsätter vara säkra och enkla att använda för våra kunder. Jag ser fram emot att leda Qliro vidare i denna strategi.
Presentation av rapporten
Media, analytiker och investerare är välkomna att ta del i en telefonkonferens kl. 10.00 då tf VD Jonas Arlebäck och CFO Robert Stambro kommer att presentera resultatet. Efter presentationen följer en frågestund.
Telefonnummer:
Sverige: +46 8 50558368
UK: +44 33 33009272
USA: +16467224903
Länk till ljudsändningen: https://tv.streamfabriken.com/qliro-q1-2022
Det går också bra att följa presentationen på: qliro.com/sv-se/investor-relations/presentationer