QLEANAIR DELÅRSRAPPORT Q2 2024 - STARKT KASSAFLÖDE TROTS NEGATIV TILLVÄXT OCH MINSKAD RÖRELSEMARGINAL
”Andra kvartalet var svagare jämfört med samma kvartal föregående år. Japan, som är vår största marknad, har en lägre bas av förnybara kontrakt 2024 jämfört med 2023. I kombination med den japanska yenens svaga utveckling, har det påverkat intäkterna negativt i kvartalet med ca 16 Mkr. Detta sammantaget med högre servicekostnader i Tyskland har påverkat rörelseresultatet negativt med ca 14 Mkr i kvartalet. Våra övriga marknader har inte lyckats mildra eller kompensera för denna avvikelse. Kvartalet har varit händelserikt. Vi tillkännagav vår största affär hittills inom Cleanrooms och ytterligare avtal till rymdindustrin inom Cleanzones”, kommenterar VD Sebastian Lindström
STARKT KASSAFLÖDE TROTS NEGATIV TILLVÄXT OCH MINSKAD RÖRELSEMARGINAL
115 Mkr Nettoomsättning, -15%
74 Mkr Återkommande intäkter, -4%
1,4%EBIT-marginal (15,6%)
April – juni 2024 i sammandrag
- Nettoomsättning 114,7 Mkr (134,9), valutajusterat uppgick nettoomsättningen till 120,9 Mkr
- Återkommande intäkter 74,1 Mkr (77,5)
- EBITDA 9,8 Mkr (29,7)
- EBITDA-marginal 8,5% (22,0%)
- Rörelseresultat (EBIT) 1,6 Mkr (21,1)
- Rörelsemarginal 1,4% (15,6%)
- Resultat per aktie -0,04 kronor (1,18)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten 19,1 Mkr (18,9)
Januari – juni 2024 i sammandrag
- Nettoomsättning 233,9 Mkr (255,9), valutajusterat uppgick nettoomsättningen till 245,3 Mkr
- Återkommande intäkter 149,3 Mkr (152,0)
- EBITDA 29,7 Mkr (54,5)
- EBITDA-marginal 12,7% (21,3%)
- Rörelseresultat (EBIT) 13,2 Mkr (37,7)
- Rörelsemarginal 5,7% (14,7%)
- Rörelseresultat (EBIT), justerat 13,2 Mkr (40,3)
- Rörelsemarginal, justerad 5,7% (15,7%)
- Resultat per aktie 0,49 kronor (1,86)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten 19,2 Mkr (29,9)
Väsentliga händelser under andra kvartalet
- Curexa Pharmacy, en ledande leverantör av tjänster inom beredning av läkemedel i Egg Harbor Township, NJ, USA, har tecknat avtal med QleanAir Scandinavia Inc.
- QleanAir levererade 7,24 miljarder kubikmeter renad luft i slutet av första kvartalet
- Årsstämman har hållits i QleanAir AB, bl.a. utdelning beslutades i enlighet med förslaget och delvis ny styrelse valdes
Väsentliga händelser efter periodens slut
- QleanAir tecknar nytt kontrakt med den tyska rymdindustrin för en kundanpassad luftreningslösning, en så kallad Cleanzone
- QleanAir levererade 7,12 miljarder kubikmeter renad luft i slutet av andra kvartalet
VD-KOMMENTAR
Andra kvartalet var svagare jämfört med samma kvartal föregående år. Japan, som är vår största marknad, har en lägre bas av förnybara kontrakt 2024 jämfört med 2023. I kombination med den japanska yenens svaga utveckling, har det påverkat intäkterna negativt i kvartalet med ca 16 Mkr. Detta sammantaget med högre servicekostnader i Tyskland har påverkat rörelseresultatet negativt med ca 14 Mkr i kvartalet. Våra övriga marknader har inte lyckats mildra eller kompensera för denna avvikelse.
Kvartalet har varit händelserikt. Vi tillkännagav vår största affär hittills inom Cleanrooms och ytterligare avtal till rymdindustrin inom Cleanzones.
FORTSATTA SATSNINGAR I EMEA
Europa har under andra kvartalet nästan matchat den starka utvecklingen som vi såg under samma period 2023. Detta trots att den enskilt största marknaden, Tyskland, inte uppnått den tillväxt vi siktat på.
Vår satsning i Frankrike på Air Cleaners har gett resultat och vi förväntar oss en fortsatt stark utveckling. Under andra kvartalet ökade omsättningen kraftigt och framgången har öppnat upp nya intressanta kundsegment.
Vi lanserade också våra första skräddarsydda lösningar för sekundär filtrering av oljedimma, ett område där vi ser stor efterfrågan och som vi därför investerat i på utvecklingssidan under det senaste året. Den primära kundgruppen för denna lösning är industriella kunder dvs. merförsäljning till vår befintliga globala kundbas.
Vår churn ökade i kvartalet. Denna utveckling är, som vi tidigare informerat om, helt kopplad till ett antal avtal inom skolväsendet i Tyskland som ej förnyas då tyska statens Covid-19-subventioner upphört. Utöver dessa kontrakt ligger vår churn på mer normala nivåer. I Tyskland har vi också utfört leverantörsbyte på servicesidan, med högre kostnader som följd.
Efter periodens utgång tecknades ett nytt kontrakt med det tyska rymdföretaget OHB för en leverans av ytterligare en kundanpassad luftreningslösning, en så kallad clean zone. Den unika och kundanpassade lösningen kommer att baseras på en av QleanAirs nya modulära renrumskomponenter, som kommer att lanseras inom kort.
FOKUS PÅ TILLVÄXT I APAC
Antalet kontrakt som förföll till förnyelse i andra kvartalet var relativt få, varför färre kontrakt kunde förnyas och säljas till finansbolag i kvartalet. Därmed tappar QleanAir både omsättning och marginal då förnyade kontrakt är mer lönsamma. Dessutom har den japanska yenen tappat cirka 11% mot den svenska kronan, vilket betyder ett valutatapp om ca 6 Mkr. Vår nyförsäljning av Cabin Solutions ligger i linje med vår plan och föregående år och vi har framgångsrikt utvecklat vår affär mot mindre och medelstora företag. Japan fortsätter att växa starkt inom Air Cleaners.
2024 kommer att vara en utmaning ur tillväxtsynpunkt på grund av att basen av förnybara kontrakt, vanligtvis treårskontrakt, är lägre än föregående år.
FOKUS PÅ TILLVÄXT OCH LÖNSAMHET I AMERICAS
Vi ser en gradvis lönsamhetsförbättring på våra Cleanrooms i USA. Vi har initierat ett antal åtgärder som vi räknar med kommer ge resultat. Intäkterna i Americas, vår minsta region, varierar mellan kvartalen kopplat till fas i projekten och intäktsavräkning. Vi har under andra kvartalet brutit ny mark genom vårt avtal inom läkemedelsberedning med Curexa. Den underliggande efterfrågan är fortsatt stark men svårbedömd i det kortare perspektivet då kunders investeringsvilja kan komma att påverkas av det politiska läget.
AFFÄRSMODELL
Vår affärsmodell består av en kombination av uthyrning och försäljning, inklusive service. Omsättningen uppgick till 114,7 Mkr (134,9) i kvartalet, en minskning om 14,9%, valutajusterat en minskning om 10,3%. Våra återkommande intäkter uppgick till 74,1 Mkr (77,5) och uppgår till ca 65% (57%) av våra totala intäkter. I APAC säljs hyresavtalen i stor omfattning till finansbolag. Koncernens försäljning till finansbolag uppgick till 24,6 Mkr (38,6) motsvarande ca 21% (29%) av totala intäkterna. Intäkterna från försäljning av varor inklusive renrum var 16,0 Mkr (18,8) motsvarande ca 14% (14).
Vår affärsmodell är cirkulär, våra produkter har långt liv hos våra kunder genom vår starka servicemodell och vid kontraktavslut rekonditionerar vi produkterna för att ge dem nytt liv hos nästa kund.
QleanAir renar inomhusluften genom reduktion av skadliga partiklar. Arbetsmiljön för människor förbättras. Dessutom förbättras kvaliteten på kundernas produkter och effektiviteten i deras processer. Vi arbetar systematiskt med att växa i kombination med lönsamhet.
FRAMTIDSUTSIKTER
Vi behöver fortsatt förbättra vår tillväxt och lönsamhet. Vårt fokus kring våra tre prioriteringar; Kundfokus, Säljeffektivitet och Kostnadskontroll ligger fast. Parallellt har vi initierat det mer strategiska arbetet kring vårt produktutbud. Aktivitetsnivån i andra kvartalet var hög med vår största affär hittills inom Cleanrooms och ytterligare avtal till rymdindustrin med Cleanzones. Vi ser en fortsatt stark tillväxt inom Air Cleaners.
Mot bakgrund av den finansiellt svaga utvecklingen under andra kvartalet, har vi initierat ytterligare kostnadsbesparingar inom alla tre regioner. 2024 utgör vår lägsta punkt vad gäller förnybara kontrakt och försäljning till finansbolag i Japan. Vår ambition är att gradvis återgå till lönsam tillväxt och leverera på våra finansiella mål.
Avslutningsvis vill jag tacka alla våra engagerade medarbetare, samt kunder och partners för ett gott samarbete.
Solna den 9 augusti, 2024
Sebastian Lindström,
VD QleanAir AB