QBNK Holding AB: Delårsrapport 1 - 2024
Översikt för koncernen
Perioden 1 januari – 31 mars
- Rörelsens intäkter uppgick till: 10,6 (9,3) MSEK
- Abonnemangsintäkter (ARR) ingångsvärde april 2024: 35,3 (30,6) MSEK
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: 0,4 (-2,4) MSEK med en rörelsemarginal om 3,4 (-25,5) %
- Resultatet efter skatt uppgick till: 0,3 (-1,9) MSEK
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 12,0 (5,0) MSEK
Väsentliga händelser under rapportperioden
Perioden 1 januari – 31 mars
Totala återkommande abonnemangsintäkter uppgick till 8,8 MSEK, vilket är en ökning med 16 % jämfört med föregående år.
Abonnemangsintäkternas andel av nettoomsättningen under perioden uppgick till 83 %.
Rörelsens intäkter ökade med 14% jämfört med föregående år.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
Inga väsentliga händelser har inträffat efter periodens utgång.
VD har ordet
”Intensivt första kvartal med fokus på Customer Success och Produktutveckling”
2024 är i gång och jag är glad över att kunna konstatera att vi fortsätter exekvera i enlighet med den plan vi lagt. Vi har under första kvartalet haft fortsatt försäljning till både nya och existerande kunder där bland andra Atlas Copco, Metso och Miso Energy gett oss utökat förtroende.
Vår ARR-tillväxt netto är 140 TSEK (från 35 120 TSEK till 35 260 TSEK) under kvartalet. En blygsam ökning som till största del beror på att första kvartalet säsongsvis är något svagare sett till försäljning samt med anledning av några uppsägningar, mottagna under 2023, som löper ut under första kvartalet. NRR (Net Revenue Retention) inom vårt kärnsegment (TCP = Target Customer Profile) ligger på 111 % för perioden 1 april 2023 – 1 april 2024 och churn inom samma segment är nästintill obefintlig. Det positiva resultatet 313 TSEK är en följd av lägre rörelsekostnader för perioden. Vi förväntar oss inte positiva resultat kommande kvartal då normaliserad kostnadsnivå är något högre än utfallet under första kvartalet, men trenden är tydlig och vi fortsätter den plan vi lagt.
Vi fortsätter aktivt att stärka vår position inom alla våra avdelningar. Inom Produktutveckling är vår produktstrategi tydlig. Vi har ett starkt fokus på att förbättra produktens prestanda, modernisera användargränssnittet (UI) och höja användarupplevelsen (UX). Den framgångsrika övergången till Amazon Web Services (AWS) har ytterligare stärkt vår förmåga att kontinuerligt förbättra produkten. Genom att snabbt implementera uppdateringar och införa ny funktionalitet har vi ökat takten för innovation och utveckling jämfört med tidigare.
Inom Sales & Marketing fortsätter vi med att satsa på digitala metoder för att locka intresse och skapa engagerande innehåll för våra potentiella och befintliga kunder. Vi arbetar aktivt med att fördjupa våra samarbeten med utvalda partners för att stärka vår försäljningskanal.
Det är glädjande att se det ökade intresset för samarbete, både från konsultföretag och andra produktföretag.
Inom Professional Services arbetar vi för att öka möjligheterna för våra partners att hantera implementeringsprojekt samtidigt som vi fokuserar på att göra vår egen Professional Services avdelning lönsam. Inom Customer Success fortsätter vi att prioritera hög kundnöjdhet genom hela kundresan och strävar samtidigt efter att expandera vår närvaro inom vår befintliga kundbas.
När vi tittar på våra redovisade siffror är det viktigt att förstå att det positiva resultatet för första kvartalet inte är representativt. Negativa resultatsiffror förväntas fortsätta under en tid framöver med anledning av vår pågående satsning på tillväxt. Vår strategi är inriktad på att de åtgärder vi vidtar kommer att leda till en snabbare ökning av vår årliga återkommande intäkt (ARR), vilket gradvis kommer att balansera vårt driftsunderskott och återställa lönsamhet. Det är med stolthet vi kan notera att vår ARR kontinuerligt ökat år för år. Vi arbetar målmedvetet mot att uppnå lönsamhet utan att behöva tillföra ytterligare kapital.
Den globala DAM-marknaden är gigantisk och förväntas ha en årlig tillväxttakt på omkring 15 % enligt samstämmiga bransch- och marknadsrapporter. QBNK är en av de främsta aktörerna i Norden inom det segment som vi verkar. För bolag inom Enterprise-segmentet går DAM-lösningarna från att vara Martech-drivna till mer generella lösningar som supporterar verksamheten där DAM även inkluderar produkt- och annan utbudsinformation för andra operativa syften än marknadsföring. Min tidigare bedömning att QBNK´s produkt står sig stark i den behovsbilden bekräftas kontinuerligt och vi är duktiga på att leverera komplexa och integrerade lösningar mot Enterprise-segmentet.
Jag ser fram emot den kommande tiden med en känsla av optimism och förväntan över vad vi kommer att uppnå härnäst. Vi kommer att fortsätta att bygga på våra befintliga styrkor och sträva efter att överträffa våra tidigare prestationer. Avslutningsvis vill jag ta tillfället i akt att uttrycka min uppskattning gentemot vårt fantastiska team, vår styrelse och våra ägare för förtroendet att leda QBNK.
Stockholm den 10:e april 2024
Anna Gomes
Inbjudan till digital presentation
I anslutning till rapporten bjuder QBNK in till en digital presentation den 11 april, klockan 09:00 (CET), då VD Anna Gomes kommer att presentera QBNK och rapporten för första kvartalet, januari – mars 2024.
Om du önskar delta, vänligen registrera dig HÄR alternativt registera dig via vår hemsida på https://qbankdam.com/about-us/investor-relations/investor-meetings
Finansiell utveckling
Intäkter och kostnader
Koncernens abonnemangsintäkter under perioden 1 januari – 31 mars 2024 uppgår till 8,8 (7,6) MSEK och de projektrelaterade intäkterna uppgår för samma period till 1,7 (1,7) MSEK. Övriga intäkter uppgår till 0,1 (0,0) MSEK.
All produktutveckling kostnadsförs löpande.
Rörelseresultat
Rörelseresultatet (EBIT) för perioden upp-går till 0,4 (-2,4) MSEK.
Finansiell ställning och likviditet
Koncernens likvida medel uppgick den 31 mars 2024 till 20 481 (18 803) TSEK. Soliditeten uppgick till 19 (32) %.
Koncernens egna kapital uppgick till 6 511 (10 303) TSEK.
Kassaflödet från den löpande verksam-heten uppgick under perioden till 12 016 (4 976) TSEK.
Investeringar
Koncernen har under perioden 1 januari – 31 mars 2024 inte investerat i anläggningstillgångar.
Aktier
Teckningsoptioner
Utgivna teckningsoptioner uppgår idag till motsvarande 1 140 224 aktier varav 736 224 aktier med lösenkurs 12,87 kronor (januari 2026) samt 404 000 aktier med lösenkurs 13,86 kronor (januari 2026).
Antal aktier efter full utspädning uppgår till 10 891 424 stycken.
Utestående antal aktier
Ingående antal 2024-01-01 9 751 200
Utgående antal 2024-03-31 9 751 200
De 10 största ägarna
Uppgifterna nedan är hämtade från bolagets aktiebok per den 31 mars 2024.
Ägare | Antal aktier |
Fredrik Grevelius | 1 2 267 402 st. |
Ekstrand Corporate Advisors AB | 1 563 974 st. |
Försäkringsbolaget Avanza Pension | 2 1 295 943 st. |
Ola Knutsson | 604 623 st. |
Ludvig Thureson | 549 239 st. |
Patrik Brummer | 459 260 st. |
Gembox AB (Kjell Duveblad) | 347 347 st. |
Bank Julius Baer & Co Ltd | 262 407 st. |
Melphi Group AB (Jacob Philipson) | 257 444 st. |
Adrian Brummer | 195 628 st. |
1 Varav 1 287 019 st. aktier via försäkringslösningar i Avanza Pension.
2 Exklusive 1 287 019 st. aktier enligt not 1 ovan.