Q4: Positivt avslut på året men fortsatt osäkerhet för annonsmarknaden
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Q4: Positivt avslut på året men fortsatt osäkerhet för annonsmarknaden

Bokslutskommuniké 2022

Fjärde kvartalet 2022

  • Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 454,3 MSEK (336,5) motsvarande en nettoomsättningstillväxt på 35% (40%)
  • Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 24% (35%). Trots en fortsatt stor osäkerhet kring den makroekonomiska utvecklingen har kvartalet präglats av ökade annonsinköp samt god tillväxt i icke annonsrelaterade intäkter
  • Bruttomarginalen i kvartalet var 35% (36%)
  • EBITDA för kvartalet uppgick till -42,4 MSEK (-28,1) och EBITDA-marginalen var -9% (-8%)
  • Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till -31,1 MSEK (-28,2) och den justerade EBITDA-marginalen till -7% (-8%), motsvarande mer än en halvering av den justerade EBITDA-förlusten jämfört med det tredje kvartalet i år. Detta är helt i linje med det finansiella målet att nå lönsamhet 2024
  • Rörelseresultatet uppgick till -58,6 MSEK (-39,5), inklusive kostnader för personalreduceringar om 10,7 MSEK samt 1 MSEK i kostnader relaterade till förvärvet av Podchaser
  • Periodens resultat påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -74,0 MSEK (-25,3)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -12,3 MSEK (12,4)
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,41 SEK (-0,14)
  • Antalet lyssningar uppgick till 1 327 miljoner (1 091), en ökning med 22% jämfört med samma period föregående år. ARPL uppgick till 0,34 SEK (0,31)

Helåret 2022

  • Nettoomsättningen för helåret 2022 uppgick till 1 390,4 MSEK (1 025,7), motsvarande en omsättningstillväxt på 36% (73%)
  • Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 26% (74%). Året har präglats av en ökad osäkerhet kring den makroekonomiska utvecklingen vilket har påverkat den organiska tillväxten
  • Bruttomarginalen var 34% (36%)
  • EBITDA för helåret 2022 uppgick till -294,9 MSEK (-181,6) och EBITDA-marginalen var -21% (-18%)
  • Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till -272,3 MSEK (-150,4) och den justerade EBITDA-marginalen till -20% (-15%)
  • Rörelseresultatet uppgick till -352,6 MSEK (-221,6), inklusive kostnader för personalreduceringar om 18,4 MSEK samt 4 MSEK i kostnader relaterade till förvärvet av Podchaser
  • Periodens resultat påverkades positivt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -286,4 MSEK (-300,4)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -294,3 MSEK (-121,8)
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,59 SEK (-1,91)
  • Antalet lyssningar uppgick till 5 139 miljoner (3 735), en ökning med 38% jämfört med samma period föregående år och den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) uppgick till 0,27 SEK (0,27)

Viktiga händelser fjärde kvartalet 2022

  • Acast tecknade avtal med Amazon som öppnar upp för fler intäktsströmmar för podcasts. Avtalet innebär att Amazon Music har köpt allt annonsutrymme i Acasts podcasts på Amazon Music för att kunna erbjuda lyssnare som använder appen en annonsfri upplevelse
  • Under kvartalet har en ny reklamplattform för självbetjäning lanserats, vilken möjliggör för företag och varumärken i olika storlekar och med varierande budgetar att nå en mycket engagerad publik via podcasts som finns tillgängliga via Acast Marketplace
  • Tillägget Keyword Targeting lanserades till plattformen, Acast Marketplace, något som öppnar upp för kontextuell annonsering. Den egenutvecklade funktionen gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot specifika ord och fraser i enskilda podcastavsnitt
  • Acast fortsatte sin expansion i Europa genom lansering i Nederländerna efter det att avtal tecknats med podcaststudion Meer Van Dit. Acast kommer att vara värd för podcaststudions program, som årligen genererar cirka 27,5 miljoner lyssningar, och därigenom hantera distribution och intäkter
  • I Podtracs nya ranking av annonsförsäljningsnätverk för podcasts på den amerikanska marknaden – Podcast Sales Network Ranking - rankas Acast som nummer två
  • Acast lanserade en lösning för förstahandsdata, dvs data som annonsören samlat in direkt från sin egen publik, för att därigenom kunna nå ut till en mer specifik målgrupp på Acast Marketplace. För första gången någonsin kan annonsörer därmed utnyttja kraften i sin egen data för att skapa ännu mer effektiva podcastkampanjer

Viktiga händelser helåret 2022

  • Acast förvärvade Podchaser, världens mest omfattande databas för podcasts. Tillsammans skapar de två företagen branschens bästa metadata samt möjligheter att tjäna pengar för såväl poddkreatörer som annonsörer
  • Under året nådde Acast en vändpunkt för EBITDA-marginalen, vilket innebär en gradvis förbättring mot ett positivt EBITDA
  • Acast publicerade uppdaterade finansiella mål som tidigarelägger tidpunkten för positiv EBITDA till 2024
  • I september kommunicerade Acast att man avser att göra en översyn av organisationen med avsikt att reducera kostnadsbasen och därmed skapa lönsam tillväxt. Kostnadsreduceringarna har påverkat cirka 15 procent av Acasts personalstyrka och slutfördes i december 2022. På årsbasis kommer omstruktureringen att resultera i en kostnadsreducering om ca 77 MSEK
  • Acasts skalbara affärsmodell har möjliggjort en forsatt global expansion under 2022 genom att introducera Acast i Italien, Nederländerna, Spanien och Singapore via nya partnerskap med exemplevis det amerikanska podcastnätverket Wondery
  • Under året har Acast skapat nya möjligheter för podcastkreatörer att utöka och interagera med sin lyssnarbas via samarbeten med exempelvis Meta, Facebooks ägarbolag, och den sociala musikplattformen Resso. Dessa samarbeten exponerar podcastkreatörer mot miljontals nya lyssnare och skapar möjligheter att nå nya annonsörer
  • Acast har utvecklat flera nya verktyg och funktioner som skapar möjligheter till ökade intäkter för såväl Acast som podcasts och annonsörer. Lanseringen av Acast+ ger möjlighet att erbjuda lyssnare premiumabonnemang med extra förmåner. Nya funktioner inom Conversational Targeting möjliggör för annonsörer att rikta sig mot enskilda samtal i podcastavsnitt

VD har ordet: Positivt avslut på året men fortsatt osäkerhet för annonsmarknaden
2022 går till historien som ett år då fokus i många branscher skiftade från hypertillväxt till lönsamhet och intern effektivitet. Vi har sett en gradvis förändring av annonsmarknaden, där podcasts fortsatt sticker ut som en av de snabbast växande mediekanalerna med lovande framtidsutsikter. På Acast har vi ställt om verksamheten för att passa de nya marknadsförutsättningarna, vilket innebär att vi kan avsluta året med en stabil utveckling med fin organisk tillväxt. Det justerade EBITDA-resultatet på -31 MSEK är en kraftig förbättring jämfört med tredje kvartalet och därmed en bit på väg mot målet att nå positiv EBITDA under 2024. Den gradvis ökade osäkerheten i omvärlden under året har påverkat annonsmarknaden även i slutet av året, dock med vissa förbättringar i såväl Europa som Nordamerika. Under kvartalet har vi lanserat flera nya funktioner som på olika sätt hjälper annonsörer och podcastkreatörer att mötas på vår plattform, en viktig del i vår strävan att utveckla världens mest värdeskapande marknadsplats för podcasts.

Förbättrad organisk tillväxt och på rätt väg mot lönsamhet
Under det sista kvartalet 2022 växte Acast med 35 procent jämfört med samma kvartal förra året. Vår ställning som en av de marknadsledande inom annonsförsäljning och intäkter för podcasts blir allt starkare. Vi upplever att många annonsörer nu växlar om från att ha testat ett, för många, nytt medium till att kapitalisera på denna etablerade och mycket intressanta kanal genom att investera allt större annonsbudgetar i våra podcasts. Detta är en viktig trend för en långsiktigt positiv utveckling av podcasts som annonsmedium. Samtidigt innebär en svagare konjunktur att fler annonsörer är försiktigare än tidigare, vilket kortsiktigt har en motverkande effekt.

Nettoomsättningen i Europa uppgick till 297 MSEK (215), en ökning med 38 procent. Den negativa makroekonomiska utvecklingen har påverkat annonsmarknaden under hela 2022, samtidigt som vi på Acast fortsatt att expandera på flera europeiska marknader. Tillväxten i Nordamerika uppgick till 28 procent och i Övriga världen till 34 procent. Tillväxttakten i såväl Europa som Nordamerika förbättrades jämfört med årets tredje kvartal.

Den genomsnittliga intäkten per lyssning (Average Revenue Per Listen, ARPL), var 0,34 SEK (0,31), en ökning med 11 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Bruttomarginalen uppgick till 35 procent (36). Justerad EBITDA för kvartalet var -31,1 MSEK (-28,2), i linje med föregående år och förlusten mer än halverades jämfört med årets tredje kvartal. Den justerade EBITDA-marginalen förbättrades något till -7 procent (-8). Vi arbetar nu vidare med att skapa förutsättningar för att nå målet om ett positivt EBITDA-resultat 2024 och utvecklingen under andra halvåret av 2022 visar att vi är på rätt väg.

Vägen till lönsamhet för Acast går via ett dedikerat arbete med vår interna effektivitet och kostnadskontroll kombinerat med en sund tillväxt skapat utifrån proaktiva innovationer i vår produkt. Detta genererar en ökande automatiserad försäljning och en ständig utveckling av annonserbjudandet. De kostnadsreduceringar som offentliggjordes efter sommaren är nu slutförda och vi går in i 2023 med en stabil grund för att fortsätta utveckla Acast som en global, oberoende marknadsledare för att generera intäkter för podcasts.

Diversifiering för ökade intäkter
Under årets sista kvartal offentliggjorde vi ett avtal, det första i sitt slag, med Amazon Music, som innebär att Acast kommer att leverera annonsfria podcasts för Prime-medlemmar och Amazon Music Unlimited-prenumeranter. En innovativ affär med stor potential och ett bra exempel på hur skapande av intäkter för podcasts har breddats enormt de senaste åren. Avtalet med Amazon Music öppnar upp ytterligare en kanal för att öka intäkterna och förbättra vår försäljningsgrad för såväl Acast som våra podcastkreatörer. Eftersom Amazon har köpt alla annonsplatser i de podcasts som finns i Amazon Music-appen, förbättrar detta vår försäljningsgrad för den stora basen av annonsutrymme som finns på Acast Marketplace utan att kräva ytterligare manuella resurser.

Mer effektiv träffsäkerhet och avkastning för annonsörer
Totalt sett är medielandskapet förändrat jämfört med samma tid för ett år sedan. Under tider av ekonomisk osäkerhet söker annonsörer i allt högre utsträckning efter de kanaler som ger avkastning och som hjälper dem att optimera sina annonsinvesteringar. Kampanjer som visar god, mätbar konvertering blir viktigare än mer varumärkesbyggande insatser. Denna utveckling gynnar podcasts som marknadsföringskanal långsiktigt eftersom avkastningen från podcastannonser tenderar att överträffa traditionella kanaler som TV och radio. Under året har det genomsnittliga annonsköpet per annonsör på Acast Marketplace ökat med 46 procent jämfört med för ett år sedan.

I en tid när varje krona spenderad på annonsering räknas, har vi utvecklat ännu mer detaljerade funktioner för att säkerställa att podcastkampanjer är så effektiva som möjligt. Under årets sista kvartal lanserades Keyword Targeting som öppnar upp ytterligare möjligheter till kontextuell annonsering. Funktionen gör det möjligt för annonsörer att rikta in sig på specifika ord och fraser i enskilda podcastavsnitt, och anpassa deras budskap till det mest kontextuellt relevanta innehållet i varje avsnitt.

Göra det lättare att köpa podcastannonser
I slutet av det fjärde kvartalet uppgick antalet podcasts till 92 000 och antalet lyssningar i kvartalet var 1 327 miljoner, en ökning med 22 procent. Med mer än 90 000 podcasts i vårt omfångsrika nätverk har vi den stabila grund som möjliggör omallokering av våra resurser något, från att investera i anskaffning av fler shower till att istället öka fokus på expanderad annonsförsäljning i var och en av dessa shower och därmed öka våra intäkter till en lägre kostnad.

En viktig strategisk väg för Acast är att utveckla skalbara verktyg som hjälper ännu fler annonsörer – oavsett storlek eller budget – att nå ut till relevanta lyssnare. Under kvartalet har vi lanserat en ny plattform för självbetjäning (Acast Self-Serve) som innebär att annonsörer i olika storlekar och med varierande budgetar kan nå en mycket engagerad publik. Genom den nya plattformen kan annonsörer själva aktivera sin annonsstrategi för podcasts, utan att behöva stöd från Acasts säljteam och öppnar därmed upp för ytterligare en intäktsström för såväl Acast som de podcastkreatörer som finns på vår plattform.

Under kvartalet såg vi en fortsatt positiv utveckling av den programmatiska annonsförsäljningen, det vill säga ett automatiserat sätt att köpa och sälja media genom användning av teknik, realtidsdata och algoritmer. I slutet av året stod den programmatiska försäljningen för 13 procent av våra totala intäkter, jämfört med 10 procent för ett år sedan. De automatiserade processerna gynnar såväl Acast som annonsörer genom att erbjuda en effektiv väg till annonsköp för annonsörer och ökad försäljningsgrad utan krav på samma ökning i försäljningsinsatser för Acast - en nyckel för att skapa en operativ hävstång.

Ett år att vara stolt över
Det är med oerhörd stolthet som jag ser tillbaka på det år som just passerat. På Acast tror vi på storytelling som en enande kraft i en uppkopplad värld, där vår roll är att skapa utrymme för vem som helst att var som helst etablera en kontakt mellan podcastkreatörer och lyssnare, eller mellan lyssnare och annonsörer och därmed nyttja den inneboende kraften i podcasting. Även under ett år som präglats av osäkerhet till följd av krigsutbrott i Europa, ett gradvis förändrat geopolitiskt läge och försvagade makroekonomiska utsikter, har Acast flyttat fram positionerna och tagit flera viktiga steg mot att bli den främsta marknadsplatsen i världen för podcasts och som tillhandahåller en reklamupplevelse i världsklass för såväl kreatörer, annonsörer som lyssnare. Ett stort tack till alla våra dedikerade Acasters som varje dag bidrar med passion och engagemang för att göra detta möjligt.

Ross Adams
VD

Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 15 februari klockan 10:00 via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen.

Länk till presentationen: https://ir.financialhearings.com/acast-q4-report-2022

Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/

Bifogade filer

Nyheter om Acast

Läses av andra just nu

Om aktien Acast

Senaste nytt