Q4: En miljard lyssningar
Bokslutskommuniké 2021
Fjärde kvartalet 2021 (Kv 4 2020)
- En stark nettoomsättningstillväxt på 40% (95%). En rekordhög nettoomsättning för kvartalet som uppgick till 336,5 MSEK (239,9)
- Organisk nettoomsättningstillväxt om 35% (117%)
- En stark bruttomarginal om 36% (39%)
- En justerad EBITDA marginal om -8% (-3%)
- Justerat EBITDA resultat om -28,2 MSEK (-6,6)
- Rörelseresultatet uppgick till -39,5 MSEK (-13,0)
- Periodens resultat påverkades positivt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -25,3 MSEK (-28,1)
- Positivt kassaflöde från den löpande verksamheten om 27,6 MSEK (-54,7)
- Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,14 SEK (-0,21)
- Antalet lyssningar uppgick till 1 091 miljoner (863) och ARPL förbättrades till 0,31 SEK (0,28)
Helåret 2021 (Helåret 2020)
- En stark nettoomsättningstillväxt på 73% (64%). En rekordhög nettoomsättning för året som uppgick till 1 026 MSEK (592)
- Organisk nettoomsättningstillväxt om 74% (69%)
- En stabil bruttomarginal om 36% (37%)
- Den justerade EBITDA-marginalen förbättrades till -15% (-21%)
- Justerat EBITDA resultat om -150 MSEK (-123)
- Rörelseresultatet uppgick till -222 MSEK (-149) och inkluderar kostnader som uppstått till följd av bolagets notering om 35 MSEK.
- Periodens resultat påverkades av återbetalningen av kvasikapitalinstrument till EIB samt påverkades negativt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -300 MSEK (-172)
- Markant förbättring av kassaflöde från den löpande verksamheten om -107 MSEK (-189)
- Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -1,91 SEK (-1,36)
- Antalet lyssningar uppgick till 3 735 miljoner (2 976) och ARPL förbättrades till 0,27 SEK (0,20)
Viktiga händelser under fjärde kvartalet 2021
- Antal shower på Acasts plattform nådde 40 000 under kvartalet, då stora podcasts som Sex with Emily och Flashback Forever anslöt till Acasts nätverk
- BBC förnyade sitt kontrakt med Acast och fortsätter att monetisera internationella lyssningar genom Acast under kommande tre år
- Acast bekräftade ett samarbete med Samsung, som en av deras första partners för Samsung Free, deras nya podcast-app
- Efter kvartalets slut tillkännagav Acast en förlängning av partnerskapet med den populära brittiska podcasten Sh**ged. Married.Annoyed på tre år
- Efter kvartalets slut avslutades det framgångsrika Acast+ beta testet och produkten erbjöds till samtliga kreatörer
Viktiga händelser under helåret 2021
- Acast förvärvade tillgångar i det amerikanska podcastföretaget RadioPublic, med syfte att stärka banden mellan poddskapare och lyssnare
- Avklarad nyemission samt notering av bolagets aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market vilket stärkte bolagets kassa med med 1.2 Mdr SEK
- Kvasikapitalinstrument återbetalades till Europeiska Investeringsbanken (EIB)
- Betaversionen av Acast+ lanserades, som möjliggör nya betaltjänster för poddskapare, såsom reklamfri lyssning, bonusavsnitt och andra tjänster för betalande lyssnare
- BBC förnyade sitt kontrakt med Acast och fortsätter att monetisera internationella lyssningar genom Acast under kommande tre år
- Två marknader: Storbritannien och för första gången Sverige, blev lönsamma
- En kavalkad av podcasts anslöt till Acasts redan starka nätverk och antalet shower nådde över 40 000 inklusive namnkunniga BBC, Financial Times, The Economist, TED, Crooked Media och Dagens Industri
VD har ordet: En miljard lyssningar
Då vi lägger det fjärde kvartalet och helåret 2021 till handlingarna är Acasts starka position tydlig. Vår omsättning ökade med 73% jämfört med 2020 och uppgick till mer än en miljard SEK, och för första gången nådde vårt podcastnätverk över en miljard lyssningar under ett enskilt kvartal. Samtidigt gjorde vi tydliga framsteg vad gäller skalbarhet och vi förbättrade vår rörelsemarginal gentemot föregående år.
2021 Levererar både tillväxt och lönsamhet på huvudmarknader
Det öppna ekosystemet för podcasts fortsätter att leverera såväl ökade intäkter som lyssnare och kreatörer som tar del av Acasts erbjudande. Vårt B2B nätverk har vuxit till 40 000 shower som under 2021 genererade över 3,7 miljarder lyssningar, spridda över hundratals olika lyssningsplattformar och appar. Vår starka tillväxt till trots är det vår bedömning att vi har gott om utrymme att fortsätta växa. Inte minst gäller det Nordamerika. I USA, som är den enskilt största marknaden i Nordamerika, har vi under 2021 vuxit med 60%. Om vi jämför med den oberoende analystjänsten Podtrac, har Acast nu den tredje största räckvidden i USA, och hade flest globala lyssningar under fjärde kvartalet jämfört med övriga amerikanska aktörer. I Storbritannien och Sverige har vi vuxit med fantastiska 68% respektive 74%, något som under 2021 lett till lönsamhet på såväl lokal nivå (CBIT) som efter allokering av globala kostnader (rörelseresultat). Lika glädjande är att även USA för första gången nått lönsamhet för helåret på lokal nivå (CBIT), ett tydligt styrkebesked för den långsiktiga finansiella hållbarheten i vår affärsmodell. Parallellt med att antalet shower och lyssningar ökar, växer även annonsmarknaden för podcasts och den bedöms fortsätta växa i takt med att podcastmediet mognar.
Det finns så mycket att vara stolt över vad gäller vår tillväxt och resultat men 2021 bjöd på så mycket mer. Under första kvartalet förvärvade vi RadioPublic och under andra kvartalet noterades bolaget på Nasdaq First North Premier Growth Market och vi återbetalade ett kvasikapitalinstrument. Vi lanserade betaversionen av Acast+, som möjliggör nya betaltjänster för poddkreatörer och startade ett samarbete med Samsung Free, deras nya podcast-app. Detta levererades tillsammans av alla Acasters - ett helt fantastiskt team.
En stark avslutning på året
När vi ser till det fjärde kvartalet så uppgick nettoomsättningstillväxten till 40% och vi nådde en rekordhög nettoomsättning. Tillväxten är särskilt imponerande mot bakgrund av att vi under det fjärde kvartalet 2020 hade en ovanligt stark tillväxt på grund av Covid-19 och den efterföljande återhämtningen på annonsmarknaden.
Vår intjäningsförmåga per lyssning (Average revenue per listen, ARPL), ökade under fjärde kvartalet till 0,31 SEK jämfört med 0,28 SEK samma period förra året. Ju högre intjäningsförmåga vi har, desto mer pengar kan vi förmedla vidare till poddkreatörerna vilket gör oss till en fortsatt attraktiv samarbetspartner.
Podcastjättar ansluter till Acast
Under det fjärde kvartalet har vi fortsatt att attrahera de största och bästa podcastkreatörernaI oktober anslöt såväl en av Sveriges största humorpodcasts, Flashback Forever som en av världens största sex- och samlevnadspodcasts, Sex with Emily, som har miljontals lyssnare varje månad. Efter kvartalets slut kommunicerade vi att såväl Anna Faris, en av USA:s största poddprofiler, och svenska Framgångspodden – en av få svenska topp-10 poddar som inte redan jobbar med Acast, anslöt till vår plattform. Att dessa podcastjättar, jämte företag såsom BBC, Financial Times och andra stora namn fortsätter att välja Acast visar återigen på det stora stöd som finns för vår strategi som sätter kreatören i första rummet och vår tro på det öppna podcastslandskapet
Utökade erbjudande till annonsörer
I takt med att vi växer förbättrar vi vårt erbjudande till annonsörerna. Vi ser en bra blandning av olika typer av annonser i våra podcasts. Annons-spottar riktade mot specifika kundgrupper, oavsett vilken podcast de lyssnar på, i kombination med reklambudskap som presenteras av poddens programledare, kompletterar varandra väl för att nå stor räckvidd och skapa engagemang hos lyssnarna. Samtidigt växer försäljningen via vår automatiserade (programmatiska) försäljningskanal i snabb takt, vilket är en trend som kommer fortsätta under 2022. Vårt kontinuerliga arbete runt effektiva annonserbjudanden lägger grunden för att annonsörerna över tid spenderar en större del av sin budget på podd.
Acast+ nu öppet för alla kreatörer
Under inledningen av 2022 har Acast+ blivit tillgängligt för Acasts samtliga kreatörer. Det möjliggör att de kan erbjuda en prenumerationstjänst direkt till sina lyssnare, som ett komplement till annonsintäkter. Acast+ är en viktig pusselbit i vår framtida tillväxt genom att addera intäkter från prenumeration. Den data vi skapar med hjälp av Acast+ är även värdefull i vår fortsatta strävan att leverera så välriktade annonser som möjligt. Acast+ har under 2021 beta-testats på åtta olika marknader med goda resultat då tiotusentals lyssnare har blivit prenumeranter. Acast kommer framgent tillgodogöra sig cirka 15% av prenumerationsintäkterna från Acast+, vilka kommer att nettoredovisas.
Framåt och uppåt
Efter ett starkt 2021 med över en miljard SEK i omsättning och 73% nettoomsättningstillväxt har vi nu tagit oss an 2022 med full kraft. Vi kommer att fortsätta vårt arbete för att attrahera de bästa podcastkreatörerna allteftersom podcastmarknaden växer. Vi har som bolag alla förutsättningar att leverera på våra finansiella mål avseende såväl omsättningstillväxt och bruttomarginal som att nå lönsamhet inom tre till fem år. Vi bibehåller vår övertygelse om att vår modell och strategi är den bästa, mest lönsamma och mest hållbara vägen framåt och jag ser fram emot ett starkt 2022.
Ross Adams
Verkställande direktör
Presentation av rapporten
Vd Ross Adams och finanschef Emily Villatte presenterar rapporten idag 11 februari kl. 10.00 via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med en frågesession.
Länk till presentationen: https://tv.streamfabriken.com/acast-q4-report-2021
Telefonnummer till konferensen:
Sverige: +46850558351
UK: +443333009034
USA: +16319131422
USA PIN: 97958041#
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/