Q3: Stark tillväxt när Nordamerika växlar upp
Delårsrapport januari-september 2021
Tredje kvartalet 2021 (Kv 3 2020)
- En stark nettoomsättningstillväxt på 89% jämfört med Q3 2020
- Nettoomsättningen uppgick till 265,1 MSEK (140,0)
- En stabil bruttomarginal som uppnådde 36% (36%)
- Förbättrad EBITDA marginal -16% (-22%)
- EBITDA resultat -42,0 MSEK (-30,8)
- Rörelseresultatet uppgick till -52,7 MSEK (-37,4)
- Periodens resultat påverkades positivt av valutakursförändringar och uppgick till -46,1 MSEK (-40,2)
- Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,26 SEK (-0,30)
- Antalet lyssningar uppgick till 891 miljoner (809) och ARPL förbättrades markant till 0,30 SEK (0,17)
- Antalet lyssningar justerat för Apple bug effekter (+53 miljoner) uppgick till 944 miljoner (809) och ARPL förbättrades till 0,28 SEK (0,17)
Viktiga händelser under tredje kvartalet 2021
- Antal shower på Acasts plattform når 35 000 inklusive nytillskott såsom Fearne Cottons Happy Place (UK), Donovan Baileys Running Things (CA) och The Guilty Feminist (UK)
- Stark nettoomsättningstillväxt inom alla segment där Amerika leder vägen med 111% tillväxt
- Samarbete med Comscore för att säkerställa att annonsörer som inte vill synas i en viss kategori av podcasts får sina önskemål uppfyllda
- Efter kvartalets slut bekräftade BBC att de förnyar sitt kontrakt med Acast och fortsätter att monetisera internationella lyssningar genom Acast under kommande tre år
- Acast har tecknat ett internationellt avtal med Samsung. Acast är en initial partner i den europeriska lanseringen av Samsung Free, Samsungs nya podcast-app.
VD har ordet: Stark tillväxt när Nordamerika växlar upp
När vi nu lämnar Q3 2021 bakom oss kan jag med stolthet säga att Acast har haft ännu ett otroligt kvartal. Nettoomsättningen växte med 89% jämfört med motsvarande period förra året. Vi har också förnyat vårt avtal med BBC vilket innebär att Acast kommer att fortsätta vara en kommersiell partner för BBC:s samtliga podcasts utanför Storbritannien. Ett tydligt bevis på att Acast fortsätter vara världens främsta podcast-bolag.
Dessutom har en mängd nya, stora poddkreatörer anslutit till Acast. Några exempel är poddfenomen så som Fearne Cottons Happy Place (UK), Running Things with Donovan Bailey (Kanada) och The Guilty Feminist (UK).
Ett flertal av dessa profiler och poddar har även använt sig av Acast+ – en ny tjänst som erbjuder möjlighet att lansera annonsfria avsnitt och bonusinnehåll till betalande prenumeranter, utan att begränsa dem till en specifik lyssningsplattform. Tjänsten är ännu i beta-fas men vi ser fram emot att lansera den innan årsskiftet.
Som kommunicerats tidigare har vi under oktober även förnyat vårt avtal med BBC. Avtalet sträcker sig över tre år och gäller alla BBC:s podcasts som finns tillgängliga utanför Storbritannien. Där kommer Acast hjälpa BBC öka sin podcastpublik och sina intäkter på alla avgörande marknader, inklusive USA.
Vad gäller internationell försäljning kommer det internationella expansionsteam som nyligen tillträtt att bidra till framtida tillväxt i de marknader där Acast ännu inte har lokala team. De har redan för-lanserat våra tjänster och drivit försäljning i till exempel Singapore, Nederländerna och Italien.
När det kommer till nettoomsättningstillväxt det här kvartalet uppgick den till 89%, med 87% organisk tillväxt. Återigen bidrar samtliga marknadssegment till tillväxten; Europa levererade en nettoomsättningstillväxt på 84% jämfört med Q3-20, marknadssegmentet Amerika 111% och Övriga marknader 72%.
I Q3-21 uppnåddes 891 miljoner lyssningar och vår intjäningsförmåga på lyssningarna, vår ARPL (nettoomsättning per lyssning), uppnådde 0,30 SEK jämfört med 0,17 i Q3-20. Ju högre intjäningsförmåga vi som bolag genererar, desto mer pengar kan vi förmedla vidare till poddkreatörerna – en avgörande faktor för att ge oss samma finansiella incitament och möjligheter att vidare kunna nå gemensamma mål.
Vi jobbar självklart konstant för att bli bättre och utvecklas vidare, så att vi fortsättningsvis kan säkerställa både kreatörernas och annonsörernas förtroende för oss. En del i det arbetet handlar om att matcha rätt annonsör med rätt kreatör. För att stärka matchningsarbetet ytterligare inledde vi i somras ett samarbete med det amerikanska bolaget Comscore. Med hjälp av deras teknik kommer vi ytterligare kunna finjustera träffsäkerheten och även säkerställa att annonsörer som inte vill synas i en viss kategori av podcasts får sina önskemål uppfyllda.
En av de mest avgörande faktorerna när det kommer till Acasts utveckling de senaste åren är vårt team: människorna som gör Acast till vad det är. Och att vi gång på gång lyckas rekrytera de bästa talangerna till vår organisation är en tydlig bekräftelse på vår kultur och vårt varumärke.
I oktober offentliggjorde vi att Johan Billgren, som var med och grundade Acast, byter roll från att vara ansvarig för produkt och teknik till att istället anta den oerhört viktiga rollen som innovationschef. Johans tidigare roll har delats upp i två och som produktchef respektive teknikchef har Matt MacDonald och Jonas Björk tillträtt. Under kvartalet har vi även stärkt Acast-teamet ytterligare på samtliga nivåer i alla våra marknader för att säkerställa att vi är rustade för fortsatt tillväxt. Jag är övertygad om att denna förändring kommer vara starkt bidragande till Acasts fortsatta utveckling.
Nu är vi en bit in i årets sista kvartal och det är lätt att konstatera att det har varit ett händelserikt år så här långt, med kraftig tillväxt under hela årets gång. Detta har vi lyckats uppnå utan att tumma på den kvaliteten vi på Acast gjort oss kända för – och med en bibehållen övertygelse om att vår modell och strategi är den mest lönsamma och hållbara vägen framåt för både oss, våra kreatörer och våra annonsörer. Med det i bagaget kan vi med glädje ta oss an årets sista månader.
Ross Adams, VD
Presentation av rapporten
Vd Ross Adams och finanschef Emily Villatte presenterar rapporten idag 9 november kl. 10.00 via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med en frågesession.
Länk till presentationen: https://tv.streamfabriken.com/acast-q3-report-2021
Telefonnummer till konferensen:
Sverige: +46856642707
UK: +443333009269
USA: +1 6319131422
USA PIN: 68610599#
Länk till rapporten
Rapporten är tillgänglig i sin helhet på https://investors.acast.com/