Q3: På väg mot lönsamhet - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Q3: På väg mot lönsamhet

Delårsrapport januari–september 2022

Tredje kvartalet 2022 (Q3 2022)

  • Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 322,0 MSEK (265,1) motsvarande en nettoomsättningstillväxt på 21% (89%)
  • Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 7% (87%). Den nuvarande makroekonomiska situationen, som har en direkt inverkan på annonsköp, har påverkat Acasts lägre tillväxt jämfört med föregående år
  • Bruttomarginalen i kvartalet var 35% (36%)
  • Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till -75,1 MSEK (-42,0) och den justerade EBITDA-marginalen till -23% (-16%), motsvarande en förbättring av justerat EBITDA om 23,1 MSEK och en marginalförbättring om 8 procentenheter jämfört med det andra kvartalet i år då bolaget nådde en vändpunkt och nu går mot lönsamhet
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -102,0 MSEK (-52,7), inklusive kostnader för personalreduceringar om 8 MSEK samt 3 MSEK i kostnader relaterade till förvärvet av Podchaser
  • Periodens resultat påverkades positivt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -68,5 MSEK (-46,1)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -120,3 MSEK (-70,8)
  • Kassaflödet från investeringsverksamheten resulterade i ett kassaflöde om -217,9 MSEK, som ett resultat av förvärvet av Podchaser, och likvida medel vid periodens slut var 901,9 MSEK
  • Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,38 SEK (-0,26)
  • Antalet lyssningar uppgick till 1 318 miljoner (891), en ökning med 48% jämfört med samma period föregående år. ARPL om 0,24 SEK (0,30)

Viktiga händelser under Q3 2022

  • Acast har förvärvat Podchaser, världens mest omfattande databas för podcasts. Tillsammans erbjuder vi nu branschens bästa metadata för poddkreatörer och annonsörer
  • Acast har kommunicerat att man avser att göra en översyn av organisationen med avsikt att reducera kostnadsbasen och därmed skapa lönsam tillväxt. De planerade kostnadsreduceringarna påverkar cirka 15 procent av Acasts nuvarande personalstyrka och beräknas vara slutförda innan årsskiftet
  • Acast har tecknat ett avtal med The New York Times om att representera medieföretaget avseende försäljning av ljudreklam i Storbritannien. Avtalet inkluderar bland annat The New York Times ikoniska podcasts ”This American Life” och ”Serial”
  • Podcast-succéerna “WTF with Marc Maron” och “Sh**ged. Married. Annoyed.” har lanserat WTF+ och SMA+ via verktyget Acast+. Lanseringarna innebär att prenumeranter får tillgång till bonusmaterial, exklusiva förmåner samt arkivmaterial
  • Under kvartalet har Acast expanderat till Italien genom ett partnerskap med amerikanska podcast-nätverket Wondery. Inledningsvis har showerna ”Bunga, Bunga”, ”Dr Death” och ”Business Wars” översatts och introducerats på den italienska marknaden via Acasts plattform

VD har ordet: På väg mot lönsamhet
Det tredje kvartalet har präglats av omvärldens ökade oro och osäkerhet kring den makroekonomiska utvecklingen. Historien har lärt oss att när lågkonjunkturen är nära påverkas annonsmarknaden generellt tidigt i cykeln, och vi har noterat en gradvis svalare marknad hittills i år. Men Acast är en av de största, ledande aktörerna på marknaden genom vår leverans av teknologi för distribution och intäktsgenerering av podcasts och vi har nu stärkt vår position ytterligare genom förvärvet av Podchaser. Förvärvet gör oss än mer konkurrenskraftiga och ökar vår förmåga att skapa nya intäktsströmmar för Acast. Under kvartalet såg vi en sekventiell förbättring av EBITDA, vilket tydliggör att vi är på väg mot lönsamhet i linje med den plan vi lagt upp tidigare i år.

Fortsatt tillväxt och positiv resultattrend
Omsättningen under tredje kvartalet uppgick till 322 MSEK, motsvarande en tillväxt om 21 procent jämfört med samma kvartal förra året. I skenet av att framtidsutsikterna nu skyms av den alltmer osäkra makroekonomiska situationen världen över, är vi glada att kunna konstatera att Acast visar fortsatt god tillväxt, tack vare en stark position som marknadsledare vad gäller annonsförsäljning och intäktsgenerering av podcasts. I juni publicerade PwC sin rapport Global Media and Entertainment Outlook och konstaterar att annonsmarknaden för podcasts förväntas växa med 15 procent årligen i genomsnitt fram till 2026, medan mediaannonsmarknaden som helhet spås växa med cirka 7 procent under samma tidsperiod.

Nettoomsättningen i Europa uppgick till 211,7 (173,9) MSEK, en ökning med 22 procent. Den avmattning på annonsmarknaden som noterats under året märks även under det tredje kvartalet, samtidigt som vi flyttat fram positionerna på flera europeiska marknader. Tillväxten i Nordamerika uppgick till 16 procent och i Övriga världen 36 procent. Mot slutet av kvartalet syns en viss återhämtning i annonsförsäljningen.

Den genomsnittliga intäkten per lyssning (Average Revenue Per Listen, ARPL), var 0,24 (0,30) SEK, en minskning med 19 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Bruttomarginalen uppgick till 35 (36) procent, vilket är inom ramen för våra finansiella mål trots att den makroekonomiska utvecklingen sätter viss press på vår bruttomarginal. Justerad EBITDA för kvartalet uppgick till -75,1 (-42,0) MSEK. Sekventiellt förbättras EBITDA-resultatet, vilket är i enlighet med vår plan att nå ett positivt EBITDA-resultat under 2024 och att gradvis förbättra resultatet som en följd av minskade investeringar och kostnadsbesparingar. Den justerade EBITDA-marginalen uppgick till -23 (-16) procent.

Stark marknadsposition
Kärnan i Acasts modell är den infrastruktur som vi utvecklat och som skapar kommersiella värden för Acast när poddkreatörer och annonsörer möts på vår plattform. Vi var först med att möjliggöra en dynamisk process för att sälja annonsutrymmen i podcastavsnitt genom att tillhandahålla ett förstklassigt verktyg för kreatörer som vill växa sin lyssnarbas och samtidigt öka intäkterna via annonsering, samtidigt som annonsörer når ut till en relevant publik till en hög ROI per annons. I slutet av kvartalet uppgick antalet podcasts till 88 000 och antalet lyssningar i kvartalet var 1,3 miljarder, en ökning med 48 procent.

Efter periodens utgång publicerade Podtrac sin första rankning av annonsförsäljningsnätverk för podcasts på den amerikanska marknaden, där Acast rankas på andra plats avseende räckvidd och leveranskapacitet i Nordamerika, något som givetvis är mycket glädjande och helt i linje med vår strategi att öka närvaron på denna intressanta marknad.

Vidare på vägen mot lönsamhet
Vår väg mot lönsamhet innebär att vi ständigt tittar på vår interna effektivitet och vår förmåga att förbättra och utveckla skalfördelar för att flytta fram vår position på marknaden.

Under kvartalet har vi annonserat att vi gör en översyn av organisationen med avsikt att reducera kostnadsbasen och omorganisera för en ny fas där vi går från hypertillväxt till lönsamhet. Under flera år har vi arbetat hårt och investerat kraftigt i att bygga vår tekniska plattform för att skapa nya intäktsströmmar. Vi är nu i en position där vi kan reducera kostnadsbasen utan att tumma på kvaliteten gentemot våra kunder och partners, och därmed skapa lönsam tillväxt i linje med bolagets uppdaterade finansiella mål. De planerade kostnadsreduceringarna påverkar cirka 15 procent av Acasts nuvarande personalstyrka och beräknas vara slutförda före årsskiftet. Under det tredje kvartalet belastas rörelseresultatet med kostnader om cirka 8 MSEK kopplade till personalreduceringar. På årsbasis resulterar omstruktureringen i cirka 77 MSEK i kostnadsreducering.

Vi fortsätter att förnya oss för att ständigt utöka vårt nätverk av annonspartners och utveckla vårt erbjudande så att dessa partners kan nå så många lyssnare som möjligt. I slutet av tredje kvartalet lanserade vi möjligheten för annonsörer att integrera sin egen data i sina poddkampanjer. För första gången någonsin kan annonsörer nyttja kraften i sin egen data för att skapa ännu mer effektiva kampanjer inom podcasting.

Programmatisk annonsförsäljning, det vill säga ett automatiserat sätt att köpa och sälja media genom användning av teknik, realtidsdata och algoritmer representerar, för första gången, mer än 10 procent av de totala intäkterna som levererades under tredje kvartalet. Detta är en mycket lovande trend eftersom automatisering av medieköpsprocessen utgör en viktig pusselbit för att ytterligare utvecklas som marknadens främsta aktör för intäktsgenerering av podcasts. Acast är den marknadsledande aktören inom programmatisk annonsförsäljning i podcasts efter fyra år av investeringar i teknik, kompetens och processer.

Vi har en värdefull tillgång av outnyttjat annonsutrymme i vår växande bas på 88 000 shower, många av dem i segmentet med mellanstora podcasts. Dessa shower erbjuder goda möjligheter till engagemang och ROI för mindre annonsörer, exempelvis små och medelstora företag, som vill använda podcastmediet men som kanske har mindre resurser än de stora varumärkena. Conversational targeting och “first-party data targeting ” utgör beståndsdelar av vår teknik för att matcha program med annonsörer på ett skalbart sätt och därmed sälja annonser i fler poddsändningar som ännu inte nått sin fulla potential.

Podchaser förbättrar matchmaking mellan poddkreatörer, lyssnare och annonsörer
Under kvartalet genomfördes förvärvet av Podchaser, världens mest omfattande databas för podcasts. Tillsammans erbjuder Acast och Podchaser branschens bästa metadata för poddkreatörer och annonsörer. Med Podchaser kommer vi bland annat kunna förbättra matchningen mellan annonsinnehåll med relevanta poddavsnitt med hjälp av dessa data och därtill öka mängden annonser i fler shower.

Jag är oerhört stolt över den passion och det engagemang som våra anställda dagligen visar i arbetet med att göra Acast till världens främsta plattform för distribution och intäktsgenerering av podcasts. Under det tredje kvartalet har vi flyttat fram våra positioner ytterligare och tagit ett flertal viktiga steg mot framtida lönsamhet.

Ross Adams
VD

Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 8 november klockan 10:00 via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen.

Länk till presentationen: https://ir.financialhearings.com/acast-q3-report-2022

Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/

Bifogade filer

Nyheter om Acast

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Acast

Senaste nytt