Q3: Fortsatt lönsam tillväxt och Sverige ökar takten
Rusta ökade försäljningen under tredje kvartalet 2024/25, november till januari. Nettoomsättningen ökade med 7,3 procent (7,0) jämfört med samma kvartal förra året och uppgick till 3 483 MSEK (3 247). Rustas breda julsortiment och starka prisposition gav tydlig effekt med ökad kundtillströmning och en växande försäljning. Vår största marknad Sverige fortsatte att utvecklas väl och ökar snabbast av våra marknader. Rustas pipeline av nya varuhus ökar till 44 och Club Rusta fortsätter att växa till över 6,2 miljoner medlemmar, en ökning med 12,8 procent.
Sammanfattning av tredje kvartalet 2024/2025:
- Nettoomsättningen uppgick till 3 483 MSEK (3 247) en ökning med 7,3% (7,0%)
- Nettoomsättningen exkl. valutaeffekter ökade under kvartalet med 7,6% (7,4%)
- Jämförbar försäljning exkl. valutaeffekter ökade med 4,3% (3,1%)
- Bruttovinsten ökade med 5,1% och uppgick till 1 514 MSEK (1 440) och bruttomarginalen uppgick till 43,5% (44,3%)
- EBITA ökade med 3,6% och uppgick till 383 MSEK (369) och EBITA-marginalen uppgick till 11,0% (11,4%)
- Kvartalets resultat uppgick till 257 MSEK (243)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 247 MSEK (598)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,7 SEK (1,6)
- Under kvartalet öppnades ett (tre) nytt varuhus
Sammanfattning av perioden maj 2024 – januari 2025
- Nettoomsättningen uppgick till 9 275 MSEK (8 848) en ökning med 4,8% (10,6%)
- Nettoomsättningen exkl. valutaeffekter ökade under perioden med 5,6% (10,2%)
- Jämförbar försäljning exkl. valutaeffekter ökade med 2,0% (6,2%)
- Bruttovinsten ökade med 5,0% och uppgick till 4 052 MSEK (3 858) och bruttomarginalen uppgick till 43,7% (43,6%)
- EBITA ökade med 7,4% och uppgick till 868 MSEK (808) och EBITA-marginalen uppgick till 9,4% (9,1%)
- Periodens resultat uppgick till 545 MSEK (500)
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 851 MSEK (1 359)
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,6 SEK (3,3)
- Under perioden öppnades sju (sju) nya varuhus
Göran Westerberg, VD för Rusta, kommenterar tredje kvartalet:
”Rusta fortsätter att växa under det viktiga tredje kvartalet drivet av både ökande antal kunder och högre snittkorg. I Sverige, vår klart största marknad, ökar nu tillväxttakten och vi bedömer att vårt starka erbjudande i kombination med en stärkt konsument ligger bakom ökningen. Samtidigt noterar vi ett fortsatt högt inflöde av nya varuhuskontrakt vilket i allt högre grad kommer att bidra till framtida tillväxt. Nu ser vi fram emot vårsäsongen och att få välkomna rekordmånga kunder till våra 220 varuhus med riktigt låga priser.“
Presentation av rapporten
Rusta presenterar sin delårsrapport för det tredje kvartalet 2024/2025 via webcast och telefonkonferens idag torsdagen den 13 mars klockan 09:00. Rapporten presenteras av VD Göran Westerberg och CFO Sofie Malmunger. Presentationen hålls på engelska.
Länk för att delta via webcast (ingen föranmälan krävs): https://rusta.events.inderes.com/q3-report-2024-25/register
Registrering för att delta via telefonkonferens: https://conference.inderes.com/teleconference/?id=50050369
Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cecilia Gärdestad, Corporate PR och Investor Relations
Telefon: +46 (0)70 166 48 73
E-post: [email protected]
investors.rusta.com
Om Rusta
Rusta AB (publ) är en ledande aktör på den nordiska lågprismarknaden med 220 varuhus i Sverige, Norge, Finland och Tyskland. De fysiska varuhusen kompletteras med Rustas onlineförsäljningskanal, Rusta Online, i Sverige och Finland. Rusta erbjuder ett brett men noga utvalt sortiment av hem- och fritidsprodukter, med god kvalitet till låga priser. Rusta har fler än 4 800 anställda och har sitt huvudkontor i Upplands Väsby. Rustas aktie handlas på Nasdaq Stockholm (RUSTA). investors.rusta.com