Q2: EBITDA-marginalen når vändpunkt och tidpunkt för lönsamhet tidigareläggs
Delårsrapport januari-juni 2022
Andra kvartalet 2022 (Q2 2022)
- En nettoomsättningstillväxt på 39% (130%). En nettoomsättning för kvartalet som uppgick till 315,8 MSEK (226,6)
- Organisk nettoomsättningstillväxt om 28% (134%)
- En bruttomarginal om 30% (37%), då den försvagade annonsmarknaden resulterade i engångskostnader under kvartalet
- En justerad EBITDA marginal om -31% (-21%)
- Justerat EBITDA resultat om -98,3 MSEK (-46,6)
- Rörelseresultatet uppgick till -112,0 MSEK (-85,0)
- Periodens resultat påverkades positivt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -70,6 MSEK (-179,7)
- Kassaflöde från den löpande verksamheten om -97,6 MSEK (-64,5)
- Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,40 SEK (-1,28)
- Antalet lyssningar uppgick till 1 238 miljoner (880), en ökning med 41% jämfört med samma period föregående år. ARPL om 0,26 SEK, i linje med föregående år (0,26)
Viktiga händelser under Q2 2022
- Vändpunkt för EBITDA-marginalen nådd. Det innebär att marginalen kommer att förbättras härifrån tills vi har nått positiv EBITDA
- Uppdaterade finansiella mål, t ex tidigarelagt tidpunkten för positiv EBITDA till 2024
- Antalet podcasts på Acasts plattform nådde 66 000 under kvartalet, då Acast under kvartalet ingått ett antal nya samarbetsavtal, vilka stärker vårt erbjudande till poddkreatörer
- Acast ingick ett samarbete med Meta, Facebooks ägarbolag, som deras första podcastpartner för lanseringen av Interoperable Subscriber-grupper, som möjliggör för våra poddkreatörer att skapa exklusiva Facebook-grupper för sina Acast+-prenumeranter
- Acast ingick ett distributionsavtal med den sociala musikplattformen Resso. Integrationen av Resso kommer exponera Acasts poddkreatörer mot miljontals nya lyssnare såväl som den globala annonsmarknaden
- Acast har ingått ett treårigt avtal med poddkreatören Marc Maron och hans podcast WTF with Marc Maron. Podden har cirka 55 miljoner lyssningar per år i framför allt Nordamerika
- Acast har lanserat nya funktioner inom Conversational Targeting, så att annonsörer nu kan rikta sig mot enskilda samtal i podcastavsnitt
VD har ordet: EBITDA-marginalen når vändpunkt och tidpunkt för lönsamhet tidigareläggs
I takt med att annonsmarknaden har svalnat har Acast investerat för att stärka sin affärsmodell och position. Detta kulminerade i förvärvet av Podchaser som annonserades efter kvartalets utgång. Nu är den tyngre investeringsperioden över och även om vi kommer fortsätta att investera i nya marknader och stärka vår produkt kommer EBITDA-marginalen att förbättras härifrån för att Acast ska passera break-even 2024. Acast har under kvartalet tagit flera kliv framåt i såväl det öppna podcastekosystemet som gentemot konkurrenter. Antalet podcasts knutna till Acast ökar i rekordtakt och vi är nu uppe i 66 000 samtidigt som antalet lyssningar ökade med 41% jämfört med samma period förra året. Vi har också stärkt erbjudandet mot annonsörer i form av mer träffsäkra verktyg och data för att nå rätt målgrupp.
EBITDA-MARGINAL FÖRBÄTTRAS HÄRIFRÅN
Den globala makroekonomiska osäkerheten påverkar ekonomins alla led, så även annonsmarknaden som har svalnat på global nivå, över samtliga branscher. Trots att annonsmarknaden för podcasts har visat sig vara mer robust, och förväntas växa med 15%, så är inte vår bransch immun mot övergripande marknadssentiment.
Under kvartalet uppgick omsättningen till 316 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt om 39% jämfört med samma kvartal förra året. I Europa uppgick tillväxtsiffran till 28%, medan Nordamerika och Övriga världen uppnådde en tillväxt om 72% respektive 48%. Den genomsnittliga intäkten per lyssning (Average revenue per listen, ARPL), var oförändrad på 0,26 SEK, i linje med samma kvartal förra året. Bruttomarginalen var lägre än förväntat, 30%, då den försvagade annonsmarknaden resulterade i engångskostnader om 18 MSEK under kvartalet. Kostnaderna hänförs till en omvärdering av poddkontrakt i USA som löper över en längre period och som påverkas av en lägre förväntad annonsförsäljning. Exklusive denna engångseffekt var den underliggande bruttomarginalen för kvartalet 35%.
EBITDA för kvartalet uppgick till -99 MSEK, efter ett kvartal där vi gjorde selektiva investeringar. EBITDA-marginalen var -31%. Marginalen kommer från och med nu att förbättras tills vi har nått positiv EBITDA, även om resan dit kommer att påverkas av sedvanlig säsongsfluktuation. Detta uppnås genom en fortsatt marknadstillväxt inom podcastbranschen, en anpassad investeringstakt samt effektivisering. Vad gäller effektivisering ser vi att de investeringar som gjorts hittills har gjort att våra marknader nått kritisk massa samt att investeringar i utveckling av vår teknikplattform bidrar till skalbar tillväxt framöver, så vi kan växa våra intäkter utan att öka våra kostnader i samma takt.
UPPDATERADE FINANSIELLA MÅL
Acast fortsätter växa kontrollerat, med en anpassad investeringstakt och kostnadskontroll. Men vår omvärld har under 2022 förändrats drastiskt, och vi befinner oss i vitt skild makroekonomisk kontext jämfört med förra året - vilken vi har och fortsätter att anpassa oss efter. För att reflektera dessa förändrade marknadsförutsättningar, uppdaterar vi våra finansiella mål:
Nya finansiella mål | Tidigare finansiella mål | |
Organisk nettoomsättnings-tillväxt | Genomsnittlig årlig organisk nettoomsättningstillväxt om 40%-45% mellan 2020-2025 | Genomsnittlig årlig organisk nettoomsättningstillväxt om 60% mellan 2020-2025 |
Bruttomarginal | Årlig bruttomarginal om 35-38% | Årlig bruttomarginal om 37% |
EBITDA | Positiv EBITDA på helårsbasis år 2024 | Positiv EBITDA inom de kommande 3-5 åren |
Utdelningspolicy | Behålla tillgängliga medel och framtida intäkter för att stödja tillväxt och utveckling. Acast har inte för avsikt att betala kontant utdelning inom överskådlig framtid | Behålla tillgängliga medel och framtida intäkter för att stödja tillväxt och utveckling. Acast har inte för avsikt att betala kontant utdelning inom överskådlig framtid |
Avseende målet om en årlig organisk nettoomsättningstillväxt om 40-45% mellan åren 2020 och 2025, medför den höga organiska tillväxten som uppnåddes under 2020 (74%) och 2021 (69%) en genomsnittlig årlig organisk nettoomsättningstillväxt kring 30% för åren 2022-2025, vilket är dubbelt så högt jämfört med annonsmarknaden för podcasts, som förväntas växa med 15%. Målet för en årlig bruttomarginal på 35-38% reflekterar den engångskostnad vi har i 2022 samt förväntad förbättrad bruttomarginal framöver med stöd av Podchasers SaaS-intäkter. Det tidigare lönsamhetsmålet, som sattes i samband med börsintroduktionen, innebar ett positivt EBITDA på årsbasis någon gång mellan 2024 och 2026 - vilket nu tidigareläggs till 2024.
KAPITALMARKNADSDAG 4 OKTOBER
4 oktober kommer vi att hålla en kapitalmarknadsuppdatering, med fokus på Acasts affärsstrategi, finansiella styrning och de nya finansiella målen. Acast välkomnar alla våra intressenter att delta. Vi kommer att sända uppdateringen via livestream, och återkommer längre fram med datum och tid samt registreringsanmälan.
FLER ANLEDNINGAR FÖR PODD - KREATÖRER ATT VÄLJA ACAST
Acast har under kvartalet ingått ett antal nya partnerskap och samarbetsavtal, vilka stärker vårt erbjudande till poddkreatörer.
Vi ingick under kvartalet ett samarbete med Meta, Facebooks ägarbolag, som deras första podcastpartner för lanseringen av Interoperable Subscriber-grupper. Detta möjliggör för våra poddkreatörer att skapa exklusiva Facebookgrupper för sina Acast+-prenumeranter. Vi arbetade även nära Apple med att utveckla deras Delegated Delivery-verktyg, för vilket Acast kommer vara lanseringspartner. Verktyget kommer möjliggöra för Acasts poddkreatörer att ladda upp, hantera och distribuera premiuminnehåll direkt till sina lyssnare via Apple Podcasts Subscriptions.
I juni ingick vi ett distributionsavtal med den sociala musikplattformen Resso. Resso, som ägs av ByteDance (företaget bakom TikTok), är ett snabbväxande community för lyssnare i Sydostasien och Latinamerika. Integrationen av Resso kommer exponera Acasts poddkreatörer mot miljontals nya lyssnare såväl som den globala annonsmarknaden.
Vi har även gjort det enklare för nya poddkreatörer att skapa innehåll genom våra samarbeten med Podcastle - en helhetslösning för podcastproduktion - och den internationellt erkända tillverkaren av ljudgränssnitt Focusrite, som har sammankopplat Acasts Influencer hosting-plan i deras nya podcastprodukt Vocaster.
Acast har också stärkt potentiella intäktsmöjligheter till våra poddkreatörer genom samarbetet med Spring – som erbjuder en social e-handelsplattform för merchandise och produkter.
Sammantaget har dessa samarbeten bidragit till att antalet podcasts knutna till Acast nu överstiger 66 000 - med en tredubbel tillväxttakt jämfört med föregående kvartal. Det andra kvartalet var en rekordnotering för Acast, sett till nya poddkreatörer som anslöt sig till oss. Detta, i kombination med att ytterst få lämnar oss, visar på vår konkurrenskraft och det värde som vi kan tillföra poddkreatörer - genom att distribuera deras avsnitt till lyssnare överallt så väl som att hjälpa dem tjäna mer pengar på sitt hårda arbete.
Kvartalet utmärker sig även då vi lyckades knyta till oss framträdande, välkända podcasts som WTF with Marc Maron, Berning in Hell och en av Irlands största podcasts, Second Captains, är nu del av Acasts nätverk. Vi ingick även ett avtal med världens största podcast, New York Times ”The Daily”, för att generera intäkter på deras lyssningar i Storbritannien. Dessutom har flera av våra poddkreatörer, så som Marc Maron, Richard Herring och Sh*gged, Married, Annoyed, anslutit sig till vår prenumerationstjänst Acast+, som ger dem möjlighet att lansera exklusivt innehåll för betalande lyssnare.
CONVERSATIONAL TARGETING MÖJLIGGÖR NYA ANNONSMÖJLIGHETER
Fram tills nu har podcasts och deras annonsutrymme mestadels taggats i förhållande till genre - vilket innebär att två väldigt olika podcasts skulle kunna taggats lika och presenterats till potentiella annonsörer på samma sätt för att de täcker liknande ämnen.
Acasts lansering av nya funktioner inom Conversational Targeting möjliggör för annonsörer att nu kunna rikta sig mot enskilda samtal i podcastavsnitt - och därmed att rikta sig mot samtal som skiljer sig från podcastens genre och podcastavsnittets tema. Till exempel skulle en sportpodcast som diskuterar matlagning vara en relevant möjlighet för annonsering för ett matvarumärke som man tidigare inte såg potentialen i.
FÖRVÄRV AV PODCHASER STÄRKER ACASTS AFFÄRSMODELL
Efter kvartalets slut tecknade Acast avtal om att förvärva Podchaser, världens mest omfattande podcastdatabas. Podchaser, som kan liknas vid ett ”IMDb för podcasts”, stärker Acasts position som världens största oberoende podcastföretag.
Förvärvet innebär att Acasts poddkreatörer kommer kunna dra nytta av ökad exponering för att uppnå sina mål för tillväxt och intjäning. Annonsörer kommer kunna dra nytta av bättre verktyg, som möjliggör att nå värdefulla lyssnare mer effektivt - med tillgång till datapunkter avseende demografi, konsumtionsmönster, räckvidd och preferenser.
Podchasers SaaS-baserade struktur som sammanställer och genererar intäkter på data, adderar intäkter såväl som stärker Acasts egna affärsmodell.
Trots osäkerheten på marknaden och utmaningarna som alla branscher står inför, är podcastbranschen - med Acast som mittpunkt - fortsatt stabil i sin tillväxtresa. Vi är dedikerade till att säkerställa att detta är fallet under många år framöver.
Ross Adams
VD
Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 2 augusti kl 10.00 via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med en frågesession.
Länk till presentationen: https://tv.streamfabriken.com/acast-q2-report-2022
Telefonnummer till konferensen:
SE: +46850558354
UK: +443333009271
US: +16467224902
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/