Q2: Bibehållen tillväxt och förbättrat EBITDA-resultat - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Q2: Bibehållen tillväxt och förbättrat EBITDA-resultat

Delårsrapport januari - juni 2024

Andra kvartalet 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 477,9 MSEK (386,3) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt om 24% (22%). Tillväxten är primärt hänförlig till Nordamerika och Europa där försäljningsökningen uppgick till 26% respektive 25%.
  • Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 22% (15%).
  • Bruttomarginalen under kvartalet var 39% (36%).
  • EBITDA för kvartalet uppgick till -11,3 MSEK (-41,7) motsvarande en EBITDAmarginal om -2% (-11%). Förbättringen av EBITDA-resultatet innebär att Acast följer planen om att nå ett positivt EBITDA 2024.
  • Rörelseresultatet uppgick till -32,3 MSEK (-59,3).
  • Periodens resultat uppgick till -26,9 MSEK (-14,2).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1,3 MSEK (-57,5).
  • Resultat per aktie för perioden före och efter utspädning uppgick till -0,15 SEK (-0,08).
  • Antalet lyssningar uppgick till 1 104 miljoner (1 294). En minskning om 15% jämfört med samma period föregående år. Minskningen är hänförlig till Apples uppdatering till iOS17 som påverkat hur antalet lyssningar mäts.
  • Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,43 SEK (0,30) vilket motsvarar en tillväxt om 45%.

Viktiga händelser under andra kvartalet 2024

• I april firade Acast tio år som marknadsledande bolag inom podcastbranschen. Sedan grundandet har Acast kontinuerligt expanderat sin globala närvaro och har nu över 125 000 podcasts på sin plattform. Detta gör det möjligt för annonsörer att nå lyssnare i nästan alla länder runt om i världen. Sedan start har Acast distribuerat över 37 miljarder annonser och betalat ut över 390 miljoner dollar till kreatörer runt om i världen.

VD har ordet: Bibehållen tillväxt och förbättrat EBITDA-resultat
Vår försäljningsutveckling förblev stark under årets andra kvartal tack vare en bra utveckling i både Nordamerika och Europa. Med stöd av en god bruttomarginal har vi tagit ytterligare ett steg mot att uppnå vårt mål om EBITDA-lönsamhet för helåret 2024.

Fortsatta framsteg i Nordamerika
Under det andra kvartalet genererade vi en stabil tillväxt om 24 procent jämfört med motsvarande kvartal förra året, varav 22 procent var organisk tillväxt. Det är särskilt positivt att vi har uppnått en god tillväxttakt i både Nordamerika och Europa där tillväxten uppgick till 26 procent respektive 25 procent jämfört med föregående år. Precis som under föregående kvartal har antalet lyssningar påverkats negativt av utrullningen av iOS17 och minskade med 15 procent under andra kvartalet. Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) fortsätter att öka och uppgick till 0,43 SEK, motsvarande en tillväxt om 45 procent jämfört med året innan.

Förbättrat EBITDA-resultat
Bruttomarginalen uppgick till 39 procent, vilket motsvarar tre procentenheters förbättring jämfört med föregående år tack vare positiva effekter från såväl ökade SaaS-intäkter som en gynnsam produktmix. Jämfört med föregående år ökade bruttoresultatet med 48 MSEK samtidigt som våra operationella kostnader ökade med 21 MSEK. Kostnadsökningen förklaras av våra fortsatta investeringar, valutakursförändringar samt en mindre effekt från vårt incitamentsprogram kopplat till en ökning av vår aktiekurs.

Tack vare den solida tillväxtutvecklingen, bibehållen bruttomarginal samt god kostnadskontroll, möjliggjorde vi ytterligare EBITDA-förbättringar jämfört med föregående kvartal. EBITDA-resultatet uppgick till -11 MSEK i det andra kvartalet, motsvarande en EBITDA-marginal om -2 procent. Förbättringarna är synliga i samtliga våra rörelsesegment.

Acast driver utvecklingen i en av de mest effektiva mediekanalerna
I juni genomförde vi en ekonometrisk studie av den svenska reklammarknaden tillsammans med OMD. Resultatet visade att varje investerad krona i podcastreklam ger 4,9 SEK avkastning i långsiktig försäljning (ROAS på 4,9x), vilket överträffar traditionella mediers genomsnittliga ROAS på 3,7x. Denna studie visar att podcastreklam inte bara är kostnadseffektivt för varumärkesbyggande, utan också driver långsiktig försäljning. Detta understryker nyttan av att inkludera podcasts i bredare mediestrategier.

Multikanal blir allt viktigare
Video- och sociala medier blir allt viktigare inom podcasting genom möjligheter att öka engagemanget, expandera räckvidden och förbättra kreatörers intjäning. Vi är glada över att fler multikanalskreatörer väljer Acast. Under kvartalet har vi ingått nya eller förnyat avtal med kreatörer som Have A Word, ShxtsNGigs, The Fellas Studios och Kayla Itsines för att nämna några. Vår framgång på Campaign Audio Advertising Awards i juni, där vi vann fyra kategorier för våra multikanalskampanjer, understryker ytterligare vår satsning på att vara pionjärer inom integrerade marknadsföringskampanjer för poddare.

Ännu ett steg närmre lönsamhet
Den förbättrade lönsamheten har också haft en positiv inverkan på vår kassaflödesgenerering, med ett operativt kassaflöde på -1,3 MSEK under kvartalet. Sammantaget innebär den finansiella utvecklingen under det andra kvartalet att vi tar ytterligare ett steg mot att bli ett lönsamt tillväxtbolag och att nå vårt mål att leverera EBITDA-lönsamhet under 2024.

Ross Adams

Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 26 juli klockan 10:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://ir.financialhearings.com/acast-q2-report-2024

Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/

Börskollens app – Högt betyg ⭐⭐⭐⭐⭐ och 250.000 nedladdningar

Ladda hem

Vårt nyhetsbrev – Utvalda börsnyheter och heta investeringscase varje vecka

Nyheter om Acast

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering