Q2: Acast fortsätter att ta marknadsandelar med 130% nettoomsättningstillväxt
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Q2: Acast fortsätter att ta marknadsandelar med 130% nettoomsättningstillväxt

Delårsrapport januari-juni 2021

Andra kvartalet 2021 (Kv 2 2020)

  • En stark nettoomsättningstillväxt på 130% jämfört med Q2 2020
  • Nettoomsättningen uppgick till 226 635 TSEK (98 454)
  • En stabil bruttomarginal som uppnådde 37% (37%)
  • Materiellt förbättrad justerad EBITDA marginal -21% (-45%) efter eliminering av främst IPO relaterade kostnader
  • Justerat EBITDA resultat -46 638 TSEK (-44 301)
  • Rörelseresultatet påverkades av IPO kostnader och uppgick till -84 951 TSEK (-51 439)
  • Periodens resultat uppgick till -179 743 TSEK (-58 858) till följd av den bokföringstekniska hanteringen av återbetalningen av ett kvasikapitalinstrument i samband med IPO
  • Antalet lyssningar uppgick till 880M (701M) och ARPL förbättrades markant till 0,26 SEK (0,14)

Viktiga händelser under andra kvartalet 2021

  • Antal shower på Acasts plattform når 31 000 inklusive nytillskott såsom The Young Turks (US), Jocke & Jonna (SE) och Irish Times (IE)
  • Fortsatt implementering av betaversionen av Acast+ ger viktiga insikter som bekräftar hur produkten skapar värde för poddkreatörer och Acast
  • Nyemission samt notering av bolagets aktier på Nasdaq First North Premier Growth Market vilket stärker bolagets kassa med med 1.2 Mdr SEK
  • Återbetalning av kvasikapitalinstrument till Europeiska Investeringsbanken (EIB)

VD har ordet: Acast fortsätter att ta marknadsandelar med 130% nettoomsättningstillväxt

Acast marscherar framåt med ytterligare ett starkt kvartal. Jämfört med Q2-2020 såg vi en tresiffrig nettoomsättningstillväxt på 130% till 227 MSEK, vilket återspeglar vårt starka erbjudande till poddkreatörer och annonsörer som driver oss framåt och låter oss ta marknadsandelar i en redan snabbväxande bransch.

Under kvartalet välkomnade vi tusentals nya shower till vårt nätverk, vilket tog det totala antalet shower till mer än 31 000 i slutet av juni. Detta inkluderar nya poddar från hela världen såsom: The Young Turks (US), Irish Times (IE), Jocke & Jonna (SE), El Universal (MX), Equity Mates (AU), Montreux Comedy Festival (FR), Edeltalk - mit Dominik & Kevin (DE) och Canadaland (CA).

Våra lyssningar nådde 880 miljoner Q2-21 och vår intjäningsförmåga på lyssningarna tog ett betydande steg uppåt då ARPL (nettoomsättning per lyssning) uppnådde 0,26 SEK under Q2-21 jämfört med 0,14 i Q2-20. Vi följer detta mått både för att vi ska utvärdera oss själva, men också för våra poddskapare. Ju högre intjäningsförmåga vi har på Acast desto bättre resultat har vi att dela med poddkreatörerna – och jag vet att det är absolut nödvändigt att vi har samma finansiella incitament för att kunna nå gemensamma mål.

Vår nettoomsättningstillväxt var mycket starka 130% och det var härligt att se att alla våra marknadssegment bidrog till tillväxten. Europa levererade en nettoomsättningstillväxt på 174% under Q2-21 jämfört med Q2-20, Amerika 65% och Övriga marknader 79%. I Europa kom tillväxten från alla våra länder, även från de områden där vi redan har betydande marknadsandelar som Storbritannien och Sverige, vilket jag tycker bekräftar att det inte finns några s.k. mogna marknader inom podcasting. Värt att notera är att omsättningssiffrorna i Amerika har påverkats kraftigt av valutaeffekter, och den underliggande organiska tillväxtsiffran var 84% för Q2-2021 jämfört med Q2-2020. Denna tillväxt är främst ett resultat av våra framgångar i USA där poddkreatörer och annonsörer fortsätter att strömma till vår plattform, som blivit en av de största i USA, men även våra verksamheter i Kanada och Mexiko börjar också ta fart på ett fint sätt. Summa summarum så är jag mycket nöjd med de framsteg som gjorts i alla våra marknader.

Vår bruttomarginal förblev stabil på 37% (37%) under andra kvartalet och skalbarheten i våra driftskostnader resulterade i att dessa växte i en långsammare takt än våra intäkter – vilket resulterade i en väsentligt förbättrad justerad EBITDA-marginal på -21% (-45%). Alla tre marknadssegment var lönsamma på lokal nivå ’CBIT’, något som aldrig skett förut och gav oss ytterligare en milstolpe att fira.

Jag är också mycket nöjd med utvecklingen av vår Acast+ produkt som är i beta-testfas. Acast+ ger poddskapare en rad nya alternativ att generera intäkter, inklusive möjligheten att erbjuda annonsfria avsnitt, utökade avsnitt och bonusinnehåll till betalande prenumeranter, utan att begränsa deras lyssnare till någon specifik lyssnings-app. Hittills ser de av våra partners som har introducerat Acast+ en genomsnittlig intäktsökning på 20% utöver sina vanliga annonsintäkter. Dessutom har vi sett att prenumerationer inte påverkar poddkreatörens reklam- och sponsringsintäkter. I stället kan ökade annonsintäkter delvis hänföras till ökad kunskap om deras podcast, på grund av PR-aktiviteter kring introduktionen av prenumerationer för lyssnare, vilket resulterat i att totala lyssningar på de öppna avsnitten också ökar.

I juni konkluderade vi den notering som förberetts under våren. Det var intensivt arbete utöver våra vanliga aktiviteter och jag är stolt över hur alla team lyckades leverera detta projekt samtidigt som verksamheten växte tresiffrigt. För mig är det en kvalitetsstämpel på hur långt vi kommit som bolag och hur robust vår verksamhet är. Kapitaltillskottet som kom med noteringen kommer att hjälpa oss i vår strävan att bygga ett dynamiskt, lönsamt, rättvist och hållbart öppet ekosystem för världens poddkreatörer. Vi kommer att göra detta genom både organiska och strategiska tillväxtinitiativ. Kapitaltillskottet har också bidragit till att återbetala ett lån till Europeiska investeringsbanken. Återbetalning presenteras som en engångskostnad i vår resultaträkning men har inte haft någon materiell effekt på eget kapital sedan vi utnyttjade lånet.

Under 2021 ser vi fortsatt stöd för de erbjudande vi har för poddkreatörer och annonsörer, eftersom de förstår att vår strategi är den mest lönsamma och hållbara vägen framåt för podcastindustrin. Och efter detta starka andra kvartal sätter vi nu sikte på andra hälften av 2021.

Ross Adams, VD

Presentation av rapporten

Vd Ross Adams och finanschef Emily Villatte presenterar rapporten idag 18 augusti kl. 10.00 via en telefonkonferens och webcast. Presentationen hålls på engelska och avslutas med en frågesession.

Länk till presentationen: https://tv.streamfabriken.com/acast-q2-report-2021

Telefonnummer till konferensen:

Sverige: +46850558365
UK: +443333009268
US: +16467224903

Länk till rapporten

Rapporten är tillgänglig i sin helhet på https://investors.acast.com/

Bifogade filer

Nyheter om Acast

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Acast

Senaste nytt