Q1: Stabil start på året - Börskollen
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Q1: Stabil start på året

Delårsrapport januari - mars 2023

Första kvartalet 2023

  • Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 331,3 MSEK (298,3) vilket motsvarar en nettoomsättningstillväxt på 11% (51%)
  • Den organiska nettoomsättningstillväxten uppgick till 6% (40%), jämfört med ett mycket starkt första kvartal 2022
  • Bruttomarginalen under kvartalet var 36% (36%)
  • EBITDA för kvartalet uppgick till -60,7 MSEK (-67,8) och EBITDA-marginalen var -18% (-23%). Förbättringen av EBITDA-resultatet innebär att Acast följer planen om att nå ett positivt EBITDA 2024
  • Rörelseresultatet uppgick till -78,0 MSEK (-80,1)
  • Periodens resultat påverkades positivt av valutaomräkningseffekter och uppgick till -72,0 MSEK (-73,2)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -1,7 MSEK (-87,6)
  • Resultat per aktie för perioden före och efter utspädning uppgick till -0,40 SEK (-0,41)
  • Antalet lyssningar uppgick till 1 283 miljoner (1 256) en ökning med 2% jämfört med samma period föregående år och den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) ökade till 0,26 SEK (0,24), en konsekvens av vår strategi att öka försäljningen på existerande innehåll

Viktiga händelser under första kvartalet 2023

  • Acast har introducerat en ny metod för annonsleveranser, Interchangeable Ad Slots (utbytbara annonsplatser), vilket ökar volymen säljbara annonsutrymmen på vår plattform Acast Marketplace. Denna innovativa lösning för automatiserade annonsleveranser ökar annonsutrymmet med mer än 10 procent
  • Acast har publicerat “Big Fat Podcast Report 2023”, en studie fokuserad på den Nordiska podcastmarknaden. Rapporten belyser ett ökande intresse för att lyssna på podcasts, men också styrkan i podcasts som annonsmedium med en högre avkastning (ROAS) än andra annonskanaler
  • I januari genomförde Acast en branschstudie som kartlade amerikanska marknadsförares kunskap och tankar om programmatisk annonsering i podcasts. Studien visar på ett stort intresse och efterfrågan från annonsörer men också ett behov av vidareutbildning i hur programmatisk annonsering kan gynna och stötta marknadsförare i att nå sina målgrupper
  • Bill & Melinda Gates Foundation har lanserat den nya podcastserien Make Me Care About, med den prisbelönta och New York Times bästsäljande författaren Jen Hatmaker som värdinna. Podcasten, som produceras av Magnificent Noise, kommer att distribueras av Acast över alla podcastplattformar och lyssningsappar
  • Acast har inlett ett partnerskap med Tonny Media, ett av Nederländernas mest betydande oberoende podcastproduktionsbolag, som förbättrar podcast-innehållet i regionen ytterligare efter marknadslanseringen i slutet av förra året

VD har ordet: Stabil start på året
Acast inleder året med förbättrat resultat och fortsatt tillväxt. Vi ser att intresset för podcasts, som en högt värderad kanal för underhållning, lärande och information, fortsätter att öka bland såväl lyssnare som annonsörer världen över. Under årets första kvartal har vi fortsatt att utveckla vår plattform för att skapa bästa möjliga förutsättningar för att koppla ihop annonsörer, poddkreatörer och lyssnare. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Vi arbetar kontinuerligt med att balansera en hög intern effektivitet och kostnadskontroll samtidigt som vi investerar i vidareutveckling av produkter och tjänster, vilket leder till en förbättrad EBITDA och en EBITDA-marginal som stärkts med fem procentenheter jämfört med samma period föregående år.

Förbättrat resultat och fortsatt tillväxt
Under det första kvartalet 2023 växte Acast med 11 procent, varav 6 procent organiskt. Det är en stabil utveckling i skenet av en underliggande annonsmarknad som i allt väsentligt försvagats jämfört med för ett år sedan. Då var den globala annonsmarknaden fortfarande i uppåtgående och Acast levererade ett mycket starkt kvartal i termer av tillväxt.

Nettoomsättningen i Europa uppgick till 217 MSEK (189), en ökning med 14 procent. Vi fortsätter att öka vår europeiska närvaro genom flera intressanta samarbeten och partnerskap, exempelvis i Nederländerna genom produktionsbolaget Tonny Media. Vi ser även en god utveckling i Övriga Marknader med en tillväxt på 24 procent. Nordamerika präglas av en fortsatt svag annonsmarknad och nettoomsättningen minskade med 1 procent till 83 MSEK (84).

Vi ser en fortsatt positiv trend när det gäller programmatisk annonsförsäljning, vår fortsatt snabbast växande säljkanal, vilket gynnar skalbarheten i vår affärsmodell. Under kvartalet har Acast genomfört en studie som kartlagt amerikanska marknadsförares kunskap och tankar kring programmatisk annonsering i podcasts. Studien visar på ett stort intresse och en ökad efterfrågan från annonsörer men också ett behov av vidareutbildning i hur programmatisk annonsering kan gynna och stötta marknadsförare i att nå sina målgrupper.

Den genomsnittliga intäkten per lyssning (Average Revenue Per Listen, ARPL), var 0,26 SEK (0,24), en ökning med 8 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Bruttomarginalen uppgick till 36 procent (36) och stärktes jämfört med det fjärde kvartalet 2022. Den sekventiella förbättringen av bruttomarginalen förklaras av de SaaS-intäkter som Podchaser bidrar med.

Justerad EBITDA för kvartalet var -60,7 MSEK (-67,8), en resultatförbättring om 10,5 procent jämfört med föregående år. Den justerade EBITDA-marginalen förbättrades till -18 procent (-23). Vårt arbete med att nå målet om ett positivt EBITDA-resultat 2024 pågår och resultatutvecklingen i inledningen av året indikerar att vi är på rätt väg.

Ökat fokus på befintligt annonsutrymme
Under kvartalet nådde vi två viktiga milstolpar när antalet podcasts uppgick till 100 000 och antalet unika lyssnare per månad översteg 100 miljoner. Med 100 000 podcasts knutna till vår plattform har vi uppnått en bra nivå för såväl räckvidd som skalbarhet, något som ger oss möjlighet att fokusera på att öka försäljningen i befintligt annonsutrymme.

Acast har idag ett gediget och stadigt växande nätverk av poddkreatörer som erbjuder underhållande, intressant och lärorikt innehåll till lyssnare över hela världen. Vi har skapat en värdekedja och en plattform som kopplar samman annonsörer med poddkreatörer och deras lyssnare. Ju fler kreatörer som ansluter sig och som växer över tid, desto fler lyssnare och spännande kundkontakter skapas för en ökande skara annonsörer.

Automatisering driver värdet av vår marknadsplats
En viktig strategisk prioritering för oss på Acast är det ständigt pågående arbetet med att effektivisera och automatisera våra tjänster och vår plattform för att fortsätta vara relevanta och värdeskapande för såväl annonsörer som poddkreatörer.

Under kvartalet har vi introducerat en ny metod för annonsleveranser, Interchangeable Ad Slots (utbytbara annonsplatser). Annonsutrymmen var tidigare reserverade för en viss typ av reklambudskap - sponsrade inlägg (upplästa av programvärden) eller förinspelade annonser (gjorda av annonsören). Interchangeable Ad Slots innebär att Acast automatiskt kan upptäcka om ett utrymme för ett sponsrat inlägg inte har sålts i en podcast och omedelbart ändra inställningen för att ge plats för en vanlig annons i dess ställe. Denna innovativa lösning för automatiserade annonsleveranser ökar det säljbara utrymmet på vår plattform Acast Marketplace med mer än 10 procent.

I slutet av 2022 introducerade vi vår självbetjäningsplattform för annonser, där annonsörerna aktiverar sin strategi för podcasts och skapar annonskampanjer på egen hand. Tjänsten har fått ett mycket positivt mottagande där vi, under första kvartalet 2023, sett att såväl stora som små annonsörer valt att själva skapa sina annonskampanjer genom vår plattform, utan det vanliga manuella arbetet från vår sida. Trots att tjänsten endast funnits i marknaden i några månader, är vi glada över ett bra mottagande och kan konstatera att drygt 150 annonsörer redan har annonserat via plattformen och att närmare 40 procent av dessa bokat in mer än en annonskampanj.

Higher Ground väljer Acast för ökat oberoende och stor intäktspotential
Efter periodens slut har vi välkomnat Barack och Michelle Obamas Higher Ground till vårt nätverk, vilket innebär att Acast kommer att hantera annonsförsäljning och innehållsdistribution för podcasts som exempelvis Michelle Obama: The Light Podcast, Renegades: Born in the USA (med Barack Obama och Bruce Springsteen) och The Michelle Obama Podcast; Tell Them, I Am. Partnerskapet med Higher Ground är ytterligare ett exempel på hur Acast i samverkan med poddkreatörer, produktionsbolag, nätverk och annonsörer kan erbjuda ett oslagbart innehåll till såväl annonsörer som lyssnare världen över.

Det är med spänning och förväntan som jag ser fram emot fortsättningen på 2023, den makroekonomiska osäkerheten till trots. Under de senaste åren har Acast stärkt sin position som en global marknadsledare inom podcasting och vi är idag väl rustade för att möta annonsörers behov av att maximera avkastningen i relevanta mediekanaler.

Ross Adams

VD

Presentation av rapporten
VD Ross Adams och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 9 maj klockan 10:00 via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen.

Länk till presentationen: https://ir.financialhearings.com/acast-q1-2023

Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och tillgänglig på https://investors.acast.com/

Bifogade filer

Nyheter om Acast

Läses av andra just nu

Om aktien Acast

Senaste nytt