ProfilGruppen AB: Fokus på marginalutveckling
Andra kvartalet
· Intäkter 604,5 Mkr (672,5), ner 10 procent jämfört med föregående år
· EBITDA 78,4 Mkr (86,6)
· Bokföringsmässigt rörelseresultat 54,9 Mkr (63,3) och rörelsemarginal 9,1 procent (9,4)
· Periodens resultat efter finansiella poster och skatt 41,6 Mkr (39,6)
· Kassaflöde från den löpande verksamheten 63,2 Mkr (55,6)
·Resultat per aktie 5,32 kr (4,99) (ingen utspädning finns)
Resultat med alternativ periodisering av metallkostnad
· Justerat sammanlagt rörelseresultat 53,9 Mkr (63,7)
· Varav operativt resultat 50,7 Mkr (39,6), motsvarar 8,4 procent (5,9) av intäkterna
och resultat av riskutsatt metallposition 3,2 Mkr (4,1)
· Periodens justerade resultat efter finansiella poster och skatt 40,8 Mkr (39,8)
· Justerat resultat per aktie 5,23 kr (4,99)
Första sex månaderna
· Intäkter 1 185,7 Mkr (1 356,3), ner 13 procent jämfört med föregående år
· EBITDA 144,9 Mkr (140,3)
· Bokföringsmässigt rörelseresultat 98,5 Mkr (95,1) och rörelsemarginal 8,3 procent (7,0)
· Periodens resultat efter finansiella poster och skatt 69,1 Mkr (58,6)
· Kassaflöde från den löpande verksamheten 98,6 Mkr (252,3)
· Resultat per aktie 8,76 kr (7,19) (ingen utspädning finns)
Resultat med alternativ periodisering av metallkostnad
· Justerat sammanlagt rörelseresultat 104,1 Mkr (91,6)
· Varav operativt resultat 100,8 Mkr (69,8), motsvarar 8,5 procent (5,1) av intäkterna
och resultat av riskutsatt metallposition 3,3 Mkr (1,8)
· Periodens justerade resultat efter finansiella poster och skatt 73,5 Mkr (55,5)
· Justerat resultat per aktie 9,36 kr (6,77)
ProfilGruppens vd och koncernchef, Mari Kadowaki kommenterar:
”Den upprätthållna leveransvolymen bibehåller det förbättrade redovisade operativa resultatet på koncernnivå.
Den verkliga kalkylmässiga avkastningen är dock väsentligt lägre och räcker inte för att upprätthålla och utveckla vår verksamhet. Vi har därför ett angeläget arbete framför oss med att förändra och lyfta lönsamheten genom pris- och marginalhöjande åtgärder samt utvidgade affärer som ger kunden större mervärden.”