Pressrelease: Kvartalsrapport Q1 2021 för SaveLend Group AB (publ)
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Pressrelease: Kvartalsrapport Q1 2021 för SaveLend Group AB (publ)

SaveLend Group AB (publ) redovisar idag rapporten för det första kvartalet 2021.

(Belopp inom parentes avser samma period föregående år) 

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 19,1 MSEK (12,2 MSEK), en ökning med 57 %
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -0,7 MSEK (-2,6 MSEK)
  • Rörelseresultatet uppgick till -2,6 MSEK ( -4,2 MSEK)
  • Nettoresultatet uppgick till -2,9 MSEK ( -4,3 MSEK)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,84 SEK (-1,29 SEK)

Väsentliga händelser under perioden

  • Lansering av ny originator på plattformen - Svensk Kreditförmedling AB
  • SaveLend valde Corpura Fondkommission som finansiell rådgivare inför planerad notering på Nasdaq First North Growth Market
  • Miika Engström rekryterades som Chief Revenue Officer (CRO) 
  • Linda Drake Ström tillträdde som kreditchef (CCO) i januari

Väsentliga händelser efter perioden

  • Välkomnade fackförbundet Akavia som kund på faktureringsplattformen. SaveLends hittills största kund mätt i antal fakturatransaktioner
  • Valde att använda ZignSec för digital identifiering för att möjliggöra utländska investerare på investeringsplattformen
  • Bytte namn från Savelend Credit Group till SaveLend Group
  • Årstämman gav styrelsen mandat att inrätta ett incitamentsprogram för styrelseledamöter och anställda genom emission av teckningsoptioner
  • Bemyndigade styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner och/eller konvertibler med maximal utspädning om 20 %

VD-ord
Det är dags att väcka pengarna på svenskarnas sparkonton. Enligt SCB är detta 1800 miljarder kronor! Säg det högt för dig själv. 1800 miljarder kronor! Med den vetskapen inledde vi under hösten ett förändringsarbete kring vår varumärkesprofil, kommunikation och framförallt vilken målgrupp vi ska attrahera för att få mer privatinvesterare till investerings- plattformen! Därför är det extra roligt att presentera ännu ett rekord­kvartal och en ny fräsch varumärkesprofil.

Intäkterna under årets första kvartal landade på rekordhöga 19,1 MSEK, med ett EBIT på -2,6 MSEK. Även våra framåt­blickande nyckeltal - kapital på platt­formen och faktura- transaktioner - visade på rekordnivåer. Kapitalet på plattformen uppgick till 301 miljoner SEK i slutet av kvartalet, en ökning med 33 procent från föregående år, och med 15 procent från föregående kvartal. Snittintäkten per insatt krona på investeringsplattformen var under kvartalet 16 öre. 

Antalet hanterade fakturatransaktioner under kvartalet uppgick till 391 082 stycken, en ökning med 42 % från föregående år och med 8 % jämfört med föregående kvartal. Vår genom­snittliga intäkt per skapad faktura låg därmed på 9,6 SEK.

Vi levererar dessa siffror samtidigt som vi förbereder bolaget för en notering på Nasdaq First North innan midsommar. Att vi klarar av att göra det visar på styrkan i den organisation som vi har byggt upp under de senaste åren. Jag har av flera anledningar länge varit övertygad om att SaveLend kommer att gynnas av att vara verksamma i en noterad miljö, detta delvis på grund av följande:

  • Med ökad transparens kommer ofta ökat förtroende vilket kommer att gynna vår affär.
  • Med ett mer välkänt varumärke kommer vi ha lättare att exekvera på vår tillväxtstrategi.
  • Marknaden är fragmenterad både på investerings- och fakturasidan, och vi ser goda möjligheter att kunna vara en drivande kraft i konsolideringen av marknaden.

Under åren har vi bjudit in befintliga investerare på plattformen till att även bli aktieägare, och intresset har varit stort. Att fler ska kunna delta i vår tillväxtresa, både genom att vara investerare i bolaget och på investeringsplattformen, är ännu en anledning till att vi vill vara noterade. Självklart kommer det att löna sig att vara både aktieägare och investerare på plattformen: till en början kommer våra aktieägare premieras med lägre service­avgifter på investeringsplattformen och med tiden kommer vi även att lägga till fler aktieägarförmåner.

Savelend Credit Group blir SaveLend Group
Förutom ovan nämnda process att bli noterade vill jag ta tillfället i akt att nämna ytterligare några spännande nyheter: På årsstämman togs ett beslut att byta vårt namn till SaveLend Group. Anledningen till detta är att vi är så mycket mer än “credit”, och det nya namnet passar bättre för vår strategi framåt. 

Som jag nämnde är vår nya koncern­övergripande varumärkesprofil äntligen här. Med denna förändring är jag över­tygad om att vi kommer att uppfattas som mer homogena i vår kommunikation till marknaden. 

Detta inkluderar också ett tydligare införlivande av vårt första förvärv, Billecta, som hitintills haft en egen varumärkes­profil. I och med detta lanserar vi vår nya kommunikationsplattform, och målbilden med denna är att:

  • Öka synergin och det kulturella ledarskapet mot ett gemensamt gruppmål. Detta görs genom att stärka SaveLend-gruppen som ett varumärke.
  • Förfina SaveLend-varumärket genom att definiera dess position på marknaden med en tydlig varumärkesstrategi.
  • Förnya och förstärka den visuella identiteten för att leva upp till den nya varumärkes- strategin. 

Nya fräscha hemsidor!
I början av det andra kvartalet lanserade vi våra nya hemsidor. Den ena är SaveLend Groups hemsida, www.savelendgroup.se, vilk­et är vår sida för Investor Relations. Där hittar ni allt från kvartalsrapporter till pressmeddelanden. 

Den andra är SaveLend.se som har uppdaterats och an­passats till vår nya profil. Vi har lagt ner mycket arbete på att fylla sidan med mer relevant innehåll som förklarar bättre vad vi gör och hur smidigt det är att komma igång! Det inloggade läget fick också en uppfräschning och har välkomnats väl!

Varumärkeskampanj
Sedan starten har SaveLend förlitat sig till stor del på rekommendationer från befintliga användare för att anskaffa nya. Det har gj­ort att vi haft möjlighet att växa på ett kostnads- effektivt sätt. Med vår nya varumärkesidentitet, en ny hemsida och en stundande notering är det dags att växla upp ytterligare. Vi kommer under andra kvartalet att lansera den största reklamkampanjen i SaveLends historia. Den kommer att märkas och synas i såväl digitala medier som på traditionell utomhusmedia.

Under devisen “Money shouldn’t sleep!” ska vi väcka de 1800 miljarder kronor som ligger och sover på svenskarnas sparkonton! 

Full gas
Under första kvartalet blev vårt dotterbolag i Finland registrerat, och vi kommer att få se samarbeten och intäkter från vårt östra grannland under kommande kvartal. Vi är i slutfasen av ett flertal kund­implementationer som kommer att ta oss till nästa nivå!

Vi går nu för fullt på alla cylindrar och jag ser fram emot att leverera nästa kvartalsrapport som noterat bolag!

Bifogade filer

Nyheter om SaveLend

Läses av andra just nu

Om aktien SaveLend

Senaste nytt