Pressmeddelande 16 augusti 2022
Marknadsförutsättningarna inom olje- och gasnäringen offshore fortsatte att förbättras under det andra kvartalet. Efterfrågan på AHTS fartyg i Nordsjön var svag i april men ökade markant under senare delen av kvartalet till de starkaste nivåerna på många år. Intäkterna under det andra kvartalet uppgick till 203 MSEK (74), EBITDA uppgick till 81 MSEK (-14) och resultat efter skatt uppgick till 61 MSEK (-31). För det första halvåret uppgick intäkterna till 305 MSEK (147), EBITDA uppgick till 72 MSEK (-38) och resultat efter skatt uppgick till 33 MSEK (-73).
ANDRA KVARTALET
- Nettoomsättningen uppgick till 203 MSEK (74)
- Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 81 MSEK (-14)
- Resultat efter skatt uppgick till 61 MSEK (-31)
- Resultat efter skatt per aktie uppgick till 4,8 SEK (-3,3)
JANUARI-JUNI 2022
- Nettoomsättningen uppgick till 305 MSEK (147)
- Resultat före kapitalkostnader, EBITDA, uppgick till 72 MSEK (-38)
- Resultat efter skatt uppgick till 33 MSEK (-73)
- Resultat efter skatt per aktie uppgick till 2,6 SEK (-7,8)
VIKTIGA HÄNDELSER UNDER DET ANDRA KVARTALET
- EBITDA för det andra kvartalet uppgick till 81 MSEK (-14).
- De genomsnittliga dagsraterna för AHTS-fartygen under det andra kvartalet 2022 uppgick till 80 200 USD (28 400), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 48 % (57). För PSV-fartygen uppgick de genomsnittliga dagsraterna till 15 700 USD (15 700), medan genomsnittlig utnyttjandegrad uppgick till 100 % (92).
- Med anledning av ökade olje- och gasborrningsaktiviteter och förbättrade marknadsutsikter för offshorefartyg, tog koncernen i april i drift de två isklassade AHTS-fartygen som tidigare varit upplagda. Dessa fartyg, Loke- och Brage Viking, opererar för närvarande i den starka spotmarknaden i Nordsjön.
- Koncernens Ship managementkontrakt med Sjöfartsverket för de fem isbrytarna har förlängts till utgången av 2023. Sjöfartsverket kommer efter avtalets utgång att överta Ship management verksamheten för statsisbrytarna i egen regi, framför allt på grund av säkerhetspolitiska överväganden.
- I början av februari tilldelades koncernen ett säsongskontrakt för assistans i ryska farvatten. Kontraktet kansellerades i maj utan ytterligare förpliktelser för någon av kontraktsparterna. Viking Supply Ships söker för närvarande inga nya affärsmöjligheter i Ryssland.
- Tord Helland tillträdde den 1 juni 2022 sin tjänst som CFO i koncernen.