Presenteras för första gången – Novus Folkets pris
Den 11 april är det dags för Sveriges största PR-gala att äga rum på Hamburger Börs, där årets mest framstående PR-kampanjer kommer att hyllas och prisas. Spinngalan, som i år firar sitt 20-årsjubileum, står i rampljuset och introducerar stolt två nya priser: Folkets pris och 20-årspriset.
Branschorganisationen Precis arrangerar Spinngalan i syfte att hedra PR-insatser som har haft en betydande inverkan på branschen i Sverige. Tidigare har deltagarna haft möjlighet att tävla i 15 olika kategorier, men för detta år har två nya kategorier lagts till: Novus Folkets pris och 20-årspriset. Folkets pris ges till den kampanj som både lyckats nå ut och nå in, dvs. en kampanj som fått spridning hos allmänheten och även demonstrerar en förmåga att skapa effekt. Det är en kampanj som inte bara fångar uppmärksamheten, utan också etablerar en meningsfull relation med mottagarna.
– Vi är glada att få instifta Folkets pris på årets Spinngala - ett pris där gemene man får vara med och utse den kampanj som berört oss allra mest. Bra PR når ut och når in, vilket kampanjen som tilldelas Folkets pris visar prov på, säger Peter Rosin på Novus.
Vägen till Folkets pris
Samtliga tävlande bidrag i de kategorier som vänder sig mot hela eller delar av allmänheten har varit med i urvalet. Varje kampanj har presenterats enligt den beskrivning som skickats in till Spinn i kombination med bilder som illustrerar det kreativa uttaget.
Ett riksrepresentativt urval av respondenter i Novus Sverigepanel får bedöma de deltagande kampanjerna utifrån räckvidd, effekt och liking. Dessa vägs ihop till ett index som tar fram Folkets pris