Podcastgiganten Marc Maron ansluter till Acast
Acast, världens ledande oberoende podcast platform, har idag ingått ett treårigt partnerskap med poddkreatören Marc Maron och hans podcast WTF with Marc Maron. Podden kommer nu att hostas, marknadsföras och distribueras via Acast och dra nytta av plattformens tjänst för betalande medlemmar, Acast+. Marons podcast har cirka 55 miljoner lyssningar per år i framför allt Nordamerika.
Maron har sedan podcasten startades 2009 kommit att bli ett fenomen inom podcastvärlden och har under åren intervjuat personligheter som Barack Obama, Kate Winslet, Keith Richards, Nicole Kidman, Stacey Abrams och Robin Williams. Det sistnämnda avsnittet blev tidigare i år invalt till America’s National Recording Registry. Snabbt efter att Maron lanserade sin podcast etablerade den sig som en av världens största och mest populära podcasts.
Avtalet innebär att Acast kommer att bli exklusiv hosting- och försäljningspartner för allt innehåll i podden och dess relaterade material. WTF with Marc Maron kommer fortsätta ges ut två gånger i veckan och vara tillgänglig för alla lyssnare. Avtalet träder i kraft 1 juli 2022.
WTF with Marc Maron kommer även att få tillgång till Acast+, vilket ger podcasten möjlighet till ytterligare alternativ för att generera intäkter, exempelvis genom att erbjuda annonsfria avsnitt, utökade avsnitt eller bonusinnehåll till betalande medlemmar – utan att begränsa dem till någon specifik podcastspelare. Acast kommer å sin tur att erbjuda annonsörer att marknadsföra sig till Marc Marons miljontals lyssnare genom dynamisk sponsring, sponsrade uppläsningar och mer därtill.
”Att vi nu ingår ett avtal med podcastgiganten Marc Maron är en seger för oss som bolag och för det öppna podcastlandskapet, då podcasten blir tillgänglig för alla människor, överallt och dessutom på den podcastplatform de själva föredrar. WTF with Marc Maron är en av de största podcastshowerna i världen och Maron är en av de bästa programledarna i branschen. Partnerskapet innebär att vi nu tar ytterligare ett rejält kliv framåt på den nordamerikanska marknaden och adderar miljontals lyssningar och förstärker vårt varumärke där samtidigt som vi ska bidra till att utöka Marc Marons lyssnarbas över hela världen”, säger Ross Adams, vd på Acast.
”Vi har samlat på oss en fantastisk katalog med avsnitt genom åren och Acast erbjuder oss en möjlighet att göra den tillgänglig på ett sätt som tidigare inte varit möjligt, särskilt på internationella marknader. Vi har släppt två avsnitt i veckan i snart 13 år och har inga planer på att sluta. Acast kommer inte att stå i vägen för oss att göra podcasten som vi vill göra den, som vi gillar att göra den och som vi alltid har gjort den. De är taggade och fokuserade, och jag tror att partnerskapet kommer att bli väldigt produktivt", säger Marc Maron, programledare för WTF with Marc Maron.
”Vi är stolta över att upprätthålla hög kvaliteten och universell tillgängligheten för WTF, och vi vet att vi är i mycket trygga händer hos Acast. Vi kommer att dra fördel av deras expertis samt använda deras innovativa teknik som exempelvis Acast+, för att säkerställa att vår podcast fortsätter att ligga i framkant. Vi ser fram emot fram emot att dela mer och bättre innehåll med våra lyssnare”, säger Brendan McDonald, producent och medskapare av WTF with Marc Maron.
Avtalet förhandlades fram av Avalaon som representerar Marc Maron och Podcasten WTF with Marc Maron.