Plusresultat i mars
Sonetel, ett bolag listat på Nasdaq First North Growth market i Stockholm, vände till positivt resultat i mars. Abonnemangsintäkterna i april var ca 10% högre än ett år tidigare. Nya kunder blir lönsamma efter en månad – vilket är halva tiden jämfört med för ett år sedan.
Den preliminära månadsrapporten för mars för moderbolaget Sonetel AB (publ) visar på en vinst före skatt på ca +11 KSEK (efter justering för valutakursdifferenser på koncerninterna skulder samt efter borträknande av vinstpåslag på koncernintern debitering).
Kassaflödet från den löpande verksamheten bedöms ligga på ca +0,2 MSEK. Omsättningen var ca 1,8 MSEK. Uppgifterna är inte granskade av bolagets revisor.
Preliminära data för den efterföljande månaden april ger följande nyckeltal:
Omsättningen var ca 1,8 MSEK.
Det årliga värdet av kundabonnemang (ARR) var 18,8 MSEK, vilket är ca +10% jämfört med ett år tidigare.
Inflödet av nya betalande kunder per dag minskade med -7% från mars, till ett inflöde som motsvarande ca 13 200 nya kunder per år. Detta är ca -17% jämfört med för ett år sedan. Denna nedgång döljer en omfattande omläggning av strategin för kundanskaffning, där Google-annonser ersatts av mer kostnadseffektiva försäljningskanaler.
30% av de nya betalande kunderna i april kom från betalda Google Adwords annonser. Antalet nya kunder från Adwords var -54% jämfört med samma månad föregående år. Bolaget spenderade under april ca 6 KUSD på marknadsföring via Adwords, vilket är ca -75% jämfört med samma månad föregående år.
Antalet nya betalande kunder från organisk trafik, affiliates samt kundreferenser ökade med ca +25% jämfört med samma månad föregående år. 70% av de nya betalande kunderna i april kom via dessa kanaler.
Kundanskaffningskostnaden (CAC) var ca 143 SEK i snitt per ny betalande kund vilket är ca -17% jämfört med ett år tidigare. Det innebär att nya betalande kunder i genomsnitt blir lönsamma (ROI) efter 1 månad i snitt. Detta kan jämföras med läget för ett år sedan, då det i snitt tog 2 månader innan nya kunder blev lönsamma.
Antalet företag som använde Sonetels nya chattfunktion för hemsidor, med stöd av AI, var ca +14% jämfört med ett år tidigare. Totalt nyttjade 2,544 företag den nya tjänsten i slutet av april.
Antalet kundabonnemang för virtuella internationella telefonnummer (ca 70% av intäkterna) var ca +8% jämfört med ett år tidigare.
Antalet Premiumabonnemang (ca 15% av intäkterna) var ca -9% jämfört med ett år tidigare. Antalet abonnemang ökade dock med +2% sedan mars i år.
Antalet Business package abonnemang (ca 4% av intäkterna) var ca +28% jämfört med ett år tidigare.
Antalet aktiva kunder var -4% jämfört med samma månad föregående år.
Kundbetyget på Trustpilot var 4,7 av 5, vilket är samma som för ett år sedan.
Om Sonetel
Sonetel är ett svenskt företag som tillhandahåller en Software-As-A-Service tjänst för småföretag globalt. Bolaget har hittills över 180 000 betalande kunder i över 170 länder. Huvuddelen av företagets ca 30 anställda arbetar i dotterbolaget i Indien. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser (e-post: [email protected], telefon: 08-503 000 50).
Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/
Kontakt
Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
[email protected]
Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2022 kl. 10:30 CET.