Pimax integrerar eyetracking från Tobii i kommande VR-headset för konsumentmarknaden
Tobii, världsledare inom eyetracking och pionjär inom attention computing, har ingått ett avtal med Pimax Innovation, som specialiserar sig på avancerade virtual reality-produkter för konsumentmarknaden.
Samarbetet innebär att eyetracking och dynamisk foveated rendering implementeras som standardfunktioner i Pimax kommande generation av premium-headsets. Det möjliggör för användarna att känna en mer intim närvaro, en bekväm upplevelse flera timmar i sträck och bli naturligt omslutna av den virtuella miljön. Detta är ett viktigt steg i att realisera vad som kallas Metaverse för konsumenter.
"Vi är glada över möjligheten att tillsammans med Pimax flytta fram gränserna för toppmoderna och verkligt realistiska VR-upplevelser", säger Johan Hellqvist, VP för XR på Tobii. "Vårt samarbete är en viktig milstolpe på vår resa mot den breda massmarknaden och bekräftar vår ledande position inom extended reality (XR)."
"Tobiis gedigna erfarenhet av integrerade eyetracking-lösningar för VR-marknaden gör dem till den bästa möjliga partnern för våra konsumentlösningar", säger Robin Weng, grundare och styrelseordförande för Pimax. "Deras teknik och lösningar gör det möjligt för oss att skapa kraftfullare headsets och starkare upplevelser i Metaverse, där användarna har en stark närvarokänsla och kan trivas på ett obegränsat sätt."
För mer information om Tobiis erbjudanden inom VR och augmented reality (AR), besök Tobii VR | Eye Tracking Technology in Virtual Reality. För mer information om Pimax, besök Pimax.com.
Tobii förväntar sig begränsade intäkter under 2022 från partnerskapet med Pimax, men ser långsiktig potential i samarbetet. Det är dock ytterligare ett bevis på värdet av eyetracking som standardteknik i framtida XR-headset och visar att Tobii är utvald partner för några av branschens mest innovativa företag.