Pharmacolog avser att genomföra kostnadsreduktioner
Pharmacolog initierar ett kostnadsbesparingsprogram som signifikant kommer att minska de löpande driftskostnaderna och samtidigt effektivisera bolagets organisation för att stödja befintliga kunder och externa distributörer. Implementeringen av kostnadsreducerande åtgärder kommer att påbörjas omedelbart och vara fullt genomförda i januari 2024. Vid full effekt kommer åtgärderna att minska rörelsekostnaderna med minst 35% jämfört med rörelsekostnaderna för helåret 2022, detta motsvarar en summa om minst 10 MSEK.
Bakgrunden är att Pharmacolog’s direktförsäljningsinsatser inte har motsvarat bolagets och dess aktieägares förväntningar. Som ett av de första stegen avser Pharmacolog att kraftigt reducera organisationen med bibehållen nödvändig kompetens för att driva och öka försäljningen genom Pharmacolog’s distributörsnätverk samt bibehålla förstklassig support för den befintliga kundbasen. Samtidigt kommer ytterligare åtgärder att genomföras inom alla områden på koncernnivå, vilket kommer att leda till totalt sett lägre kostnader.
Nödvändiga steg i denna avsedda kostnadsreduktion kommer nu att vidtas, vilket kan, bland annat, inkludera förhandlingar med berörda fack.
"Med dessa åtgärder som nu genomförs kommer vi att anpassa vår organisation till vår strategiska inriktning och samtidigt skydda vår balansräkning. Det är tuffa beslut att fatta men nödvändiga för att vi ska kunna fortsätta att fokusera på kommersialiseringen av våra lösningar till förmån för våra kunder, partners och aktieägare." säger Lars Gusch, VD för Pharmacolog.
Denna information är sådan som Pharmacolog är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-02 09:35 CET.