Peptonic Medical publicerar halvårsrapport för perioden januari - juni 2024
Omsättningen i Norden ökade med 60% jämfört med samma period förra året och hade en fortsatt fin tillväxt. En svagare omsättning för koncernen var väntad och följer avvecklingen av Lune Group. Fortsatta variationer i inkomna order från partners påverkar fortsättningsvis resultaten mellan kvartalen.
Andra kvartalet april - juni 2024
- Försäljning av varor 6 112 (11 930) KSEK
- Bruttovinst 2 836 (6 214) KSEK, 46% (52%)
- Rörelseresultat -11 011 (-7 377) KSEK
- Resultat per aktie -0,01 (-0,01) SEK
Första halvåret januari - juni 2024
- Försäljning av varor 16 920 (20 804) KSEK
- Bruttovinst 8 730 (11 084) KSEK, 52% (53%)
- Rörelseresultat -21 409 (-14 031) KSEK
- Resultat per aktie – 0,01 (-0,01) SEK
VD har ordet
Under kvartalet har vi utökat distributionen av vår portfölj med intima egenvårdsprodukter i Europa genom att ingå ett exklusivt distributionsavtal med FirstAid4All för BeNeLux-länderna. Som en del av denna satsning har vi levererat en första order, värd närmare en halv miljon kronor, i samband med lanseringen som ägde rum under kvartalet. Vi har även intensifierat ansträngningarna att ytterligare stärka vår närvaro i Europa och för positiva samtal med potentiella partners. Utöver det har vi ingått ett strategiskt avtal med en amerikansk partner för att stödja lanseringen och försäljningsinsatserna av VagiVital i USA, som är planerad under hösten.
Tre nya patent har beviljats; United States Patent and Trademark Office har godkänt ett patent för behandling av svampinfektion i underlivet, European Patent Office har beviljat ett patent för lindring av provocerad vulvodyni (tidigare benämnt vestibulit), och den australiensiska patentmyndigheten har beviljat ett patent som säkerställer Vernivias exklusivitet på marknaden. Dessa betydelsefulla patent skyddar inte bara våra unika formuleringar utan utgör även en grundpelare i vår ambition att kontinuerligt bredda vårt erbjudande som möjliggör för kvinnor att självständigt diagnostisera, behandla och förebygga vanliga medicinska tillstånd i underlivet. I vår pipeline finns i dagsläget fyra färdigutvecklade produkter, varav en specifikt är avsedd för lindring av provocerad vulvodyni. På kostnadssidan har vi implementerat flera effektiva åtgärder som gradvis kommer att minska våra omkostnader, full effekt av dessa åtgärder förväntas mot slutet av året.
Omsättningen i Norden ökade med 60% jämfört med samma period förra året. Tillväxten drivs framförallt av tre av våra fyra volymprodukter; VagiVital AktivGel, VagiVital Moisturizing V Cleanser och Vernivia. Den positiva försäljningsutvecklingen följer strategiskt valda sälj- och marknadsinsatser som ökat trafiken till vår webbshop och mer än fördubblat konverteringsgraden. Tillsammans med ett nära samarbete med apotekskedjorna och utbildningsinsatser för deras personal ser vi en positiv effekt över hela vår produktportfölj. En svagare omsättning för koncernen under kvartalet var väntad och följer avvecklingen av Lune Group Oy. Samtidigt ska understrykas att avvecklingen av Lune kommer att minska Peptonics omkostnader vilket gynnar koncernens rörelseresultat. Fortsatta variationer i inkomna order från partners driver också viss nedgång jämfört med Q2 2023. Framåt är vårt tydliga fokus att driva organisk tillväxt, och vi kommer att göra betydande investeringar i reklam och marknadsföring, med särskild tonvikt på digitala plattformar och e-handelskanaler. Expansionen i USA och Europa fortsätter med full kraft såväl som kontinuerliga kostnadseffektiviserande åtgärder. Jag ser med stor tillförsikt fram emot de möjligheter som ligger framför oss.
Länk till Peptonic Medicals halvårsrapport 2024
För ytterligare information kontakta:
Anna Linton, vd Peptonic Medical AB
Email: [email protected]
Telefon: +46 70-244 92 07
Kort om Peptonic Medical AB
PEPTONIC medical AB (publ) är ett innovativt svenskt biomedicinskt företag som bedriver utveckling och försäljning av kliniskt bevisade egenvårdsbehandlingar och egendiagnostiska snabbtester inom intim kvinnohälsa. Portföljen säljs under varumärkena Vagivital och Vernivia. Bolagets vision är att lyfta intim egenvård genom att erbjuda kvinnor en unik helhetslösning att på egen hand diagnostisera, behandla och förebygga medicinska tillstånd i underlivet.
Centralt i tillväxtstrategin är geografisk expansion av VagiVital och Verniva via lokala partners. Peptonic Medical avser även att kontinuerligt att bredda bolagets produktportfölj genom förvärv och utveckling av innovativa och konkurrenskraftiga produkter i egen regi. Bolagets mousse-baserade drug-delivery teknologi, Venerol, och gelbasen i VagiVital skapar goda förutsättningar att vidga portföljen.
Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige, och har dotterbolagen Common Sense Inc i USA och Peptonic Medical Ltd i Israel. Peptonic Medical grundades 2009 och företagets aktier är sedan 2014 noterade på Spotlight Stock Market.