Ortoma: Halvårsrapport januari – juni 2024
Styrelsen och verkställande direktören för Ortoma AB (”Ortoma” eller ”Bolaget”) avger härmed halvårsrapport för perioden 1 januari till 30 juni, samt det andra kvartalet, 2024. Den fullständiga rapporten som bifogas i pressmeddelandet kan även laddas ner från Bolagets webbsida: https://ortoma.com/investor-relations/rapporter-finansiell-kalender/.
Sammanfattning av halvårsrapport januari - juni 2024
Andra kvartalet (2024-04-01 – 2024-06-30)
- Nettoomsättningen uppgick till 17 511 085 (16 874 115) SEK.
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till 5 418 623 (13 079 636) SEK.
- EBITDA uppgick till 8 166 903 (13 140 389) SEK.
- Resultatet per aktie uppgick till 0,15 (0,66) SEK före utspädning och 0,15 (0,41) SEK efter utspädning.
Första halvåret (2024-01-01 – 2024-06-30)
- Nettoomsättningen uppgick till 21 950 874 (16 874 115) SEK.
- Resultatet efter finansiella poster uppgick till -181 541 (8 723 081) SEK.
- EBITDA uppgick till 5 544 972 (13 140 389) SEK.
- Resultatet per aktie uppgick till -0,00 (0,44) SEK före utspädning och -0,00 (0,28) SEK efter utspädning.
- Genomsnittligt antal aktier före utspädning uppgår till 37 083 731 (23 257 802) stycken.
- Soliditeten uppgick till 92,7 % (93,8 %).
Belopp inom parentes: Jämförande period föregående år.
Med Bolaget eller Ortoma avses Ortoma AB med organisationsnummer 556611–7585.
De finansiella kommentarerna till omsättning och resultat återfinns på sidan 6 och nyckeltalsdefinitioner anges på sidan 7 i delårsrapporten som bifogas till detta pressmeddelande.
Händelser under andra kvartalet 2024
- Årsredovisningen för 2023 publicerades.
- Ortoma offentliggjorde kallelse och valberedningens förslag till årsstämman 2024.
- Ortoma erhöll ytterligare en milstolpsbetalning om 1 507 500 amerikanska dollar inom ramen för Bolagets utvecklings- och distributionsavtal som offentliggjordes i september 2023.
- Ortoma höll årsstämma den 29 maj 2024 och samtliga förslag till beslut antogs av stämman. Protokollet för stämman finns på Bolagets hemsida, www.ortoma.com
Händelser efter periodens utgång
- Ortoma uppnådde ytterligare acceptanskriterier som genererar en milstolpsbetalning om
600 000 amerikanska dollar.
VD Linus Byström kommenterar
Det andra kvartalet 2024 har främst präglats av att bygga en stark organisation med fokus på kommersiella aktiviteter. Detta tar tid men våra ansträngningar börjar ge resultat. Vi har arrangerat ett event i Finland samt demonstrerat vårt system vid en konferens i Madrid.
Vår finansiella utveckling hittills i år är uppmuntrande då vi uppvisar vi ett positivt EBITDA för både det andra kvartalet och det första halvåret. Det återspeglar leveranser i kundprojekt samt försäljning av system och andra produkter. Kvartalsresultatet är positivt med cirka 5,4 MSEK och sett till det första halvåret negativt med cirka 180 KSEK. Resultatet påverkas av en ökad avskrivningstakt till följd av försäljning av våra system samt en lägre andel aktiverade utvecklingskostnader. Därtill har vi haft förvaltningskostnader av engångskaraktär som påverkar resultatet negativt. Kassaflödet påverkas negativt som följd av de investeringar vi gör i varulagret för att kunna minska ledtiden mellan order och leverans. Vi förväntar oss fortsatt kvartalsvisa variationer i den finansiella utvecklingen som följd av delleveranser i kundprojekt och variationer i produktleveranser.
Under senare delen av maj 2024 kunde vi meddela att Ortoma uppnått acceptanskriterier inom ramen för det utvecklings- och distributionsavtal som offentliggjordes i september 2023. Ortoma erhåller därmed en milstolpsbetalning om drygt 1,5 miljoner dollar. Efter andra kvartalets utgång, fick Ortoma ytterligare acceptans vilket genererar en milstolpsbetalning om 0,6 miljoner dollar. Detta är den andra och tredje milstolpsbetalningen sedan avtalet tecknades och ett klart styrkebesked avseende vår förmåga att leverera i enlighet med avtalets intention. Nu har Ortoma genererat 3 057 500 amerikanska dollar i milstolpsbetalningar. Det återstår cirka 5 168 000 amerikanska dollar i milstolpsbetalningar inom ramen för avtalet.
Vårt fokus på produktutveckling och marknadsanpassning har varit avgörande för att uppnå milstolpar och stärka erbjudandet. Vi har därför vidareutvecklat OTS™ Hip som initialt är validerat för höftledsoperationer med patienten i sidoläge. Det är det vanligaste tillvägagångssättet i Europa och Japan. I USA har det på senare år blivit allt vanligare att utföra dessa operationer i ryggläge. Genom att utveckla systemet för att stödja navigering vid höftledsoperationer i ryggläge kommer vi erbjuda ett mer komplett system. På så vis skulle vi täcka 100% av marknadspotentialen. Det är särskilt viktigt då patientens läge vid operationen varierar globalt. I USA som är den enskilt största marknaden för den här typen av operationer, förväntas marknaden växa från 1,02 miljarder USD år 2024 till 2,52 miljarder USD år 2032. Ortoma har under kvartalet arrangerat ett event i Finland i en klinisk laboratoriemiljö i syfte att samla in data. En version av vårt system OTS™ Hip testades framgångsrikt vid operationer med patienten i ryggläge. Vi prioriterar nu att få regulatoriskt godkännande för denna version på den japanska marknaden och långsiktigt på samtliga marknader.
Även om vårt fokus ligger på att rulla ut OTS™ Hip, är utveckling av plattformen för konvertering av 2D-bilder till 3D-modeller ett mycket spännande komplement. Vi har framgångsrikt demonstrerat proof of concept och utvecklat en prototyp. Vi befinner oss därmed nu i nästa fas där vi ska vidareutveckla och validera systemet, bland annat med en större mängd data, vilket är ett omfattande projekt som kommer att initieras under hösten. Det är första steget för att kunna ta detta komplexa projekt vidare mot en lanserbar produkt, vilket också kommer kräva ett större arbete inom det regulatoriska området.
Under kvartalet har vi också visat upp vårt system vid en viktig konferens i Madrid. Konferensen attraherade både ledande kirurger och befattningshavare i branschen. Detta är ett litet, men viktigt, steg i vår strävan att bredda vår närvaro på marknaden. Det tar relativt lång tid att bygga nya kundrelationer inom branschen och konferenser utgör en kritisk del i det kommersiella arbetet.
Vi har rört oss framåt i arbetet med att utveckla och investera i vår organisation, som framöver kommer kunna möta den ökade marknadsaktiviteten. Flera viktiga rekryteringsprocesser har avslutats som resulterar i en förstärkning inom bland annat sälj- och marknad, kvalitet samt supply chain. Givet den mer kommersiella fas vi nu har gått in i har även styrelsen utvecklats med inval av Marie Aabö och Anders Hahn. Både Marie och Anders har såväl lång som bred erfarenhet av kommersiella tillväxtresor och de tillför viktiga kompetenser för vårt arbete framåt. Marie har som exempel innehaft flera seniora positioner inom Medtronic AB. Anders har i sin tur 30 års erfarenhet inom MedTech-industrin.
Sammanfattningsvis har vi gjort betydande framsteg i våra marknadsförberedelser. Med ett förstärkt team och förbättrade produkter är vi alltmer redo att möta marknadens behov och efterfrågan. Vi ser fram emot en intensiv höst.
Göteborg i juli 2024,
VD Linus Byström