OptiCept Technologies Delårsrapport Q2 2023 – Fortsatta framgångar med nya strategin
Kvartalet i korthet
Nettoomsättningen uppgick till 2 211 TSEK (3 484 TSEK).
Orderboken uppgick till 28 842 TSEK (24 284 TSEK).
Periodens resultat uppgick till -16 928 TSEK (-22 295 TSEK).
Resultat per aktie före och efter utspädning var -0,57 SEK (-1,12 SEK).
Rapporterad EBITDA uppgick till -10 656 TSEK (-17 974 TSEK).
Kassaflödet för den löpande verksamheten uppgick till till -32 520* TSEK (-12 794 TSEK).
Totalt kassaflöde uppgick till -17 977 TSEK (-18 704 TSEK).
*) Korrigerat för omposteringar under första och andra kvartalet av maskiner i lager till/från anläggningstillgångar är kassaflödet -19 591 TSEK.
Motsvarande siffra för första kvartalet är -28 990 TSEK.
Kommersiellt genombrott för OptiCept inom skogssticklingar – avsiktsförklaring från skogsbolag i Brasilien Aperam BioEnergia, meddelade OptiCept att man avser implementera teknologin i kommersiell produktion. OptiCept Technologies har därför inlett kontraktsförhandlingar med Aperam för första kommersiella avtalet för OptiBoost for cuttings.
OptiCept gjorde intåg på den kinesiska marknaden för skogssticklingar genom att ingå
partnerskapsavtal med Guangxi Shichen Group. I samarbete med kinesiska statens
forskningsinstitut Guangxhi Academy of Forestry, startade parterna ett pilotprojekt för behandling av
Camelia och Eucalyptussticklingar
Industriella tester hos Dole visade mycket positivt resultat OptiCept genomförde ett första planerat
test med juiceCEPT®-teknologin i en av Doles produktionsanläggningar.
Mycket goda resultat uppnåddes och projektet har gått vidare i en kommersiell diskussion.
Finansiell Översikt - Koncern | |||||
TSEK om inget annat anges | Q2, 3 mån | Q1-Q2, 6 mån | Q1-Q4, 12 mån | ||
2023 | 2022 | 2023 | 2022 | 2022 | |
Rörelsens intäkter | 2 337 | 3 768 | 7 551 | 7 814 | 11 834 |
Rörelseresultat | -15 099 | -22 317 | -32 768 | -37 408 | -96 516 |
Periodens resultat | -16 928 | -22 295 | -37 724 | -37 186 | -100 094 |
Periodens totalresultat | -17 086 | -22 305 | -37 806 | -37 205 | -99 866 |
EBITDA | -10 656 | -17 974 | -22 853 | -29 330 | -77 296 |
Balansomslutning | 409 083 | 394 625 | 409 083 | 394 625 | 473 324 |
Likvida medel | 26 503 | 26 251 | 26 503 | 26 251 | 94 710 |
Eget kapital | 366 633 | 369 294 | 366 633 | 369 294 | 396 141 |
Soliditet (%) | 90 % | 94 % | 90 % | 94 % | 84 % |
Genomsnittligt antal aktier i perioden | 29 861 970 | 19 904 740 | 29 861 970 | 19 904 740 | 20 116 528 |
Antal aktier vid periodens utgång | 30 843 265 | 19 904 740 | 30 843 265 | 19 904 740 | 29 567 582 |
Resultat per aktie före och efter utspädning (SEK) | -0,57 | -1,12 | -1,26 | -1,87 | -4,98 |
Kommentarer från VD
Under andra kvartalet 2023 kan vi konstatera mycket framgång men även utmaningar.
Till framgångarna räknar vi genombrottet med OptiBoost for cuttings och då framförallt inom skogssticklingar. Att vi nu har en mer kundfokuserad organisation som vet att kommersiella aktiviteter alltid är högst på agendan och att vi initierat aktiviteter som ska leda till besparingar i direkta kostnader.
Till utmaningarna hör att Spanien (framför allt Andalusien) återigen drabbats av torka vilket påverkar olivoljeindustrin. Osäkerheten kring skördens volym och kvalité gör att existerande och potentiella kunder insisterar på längre utvärderingar. Vi hade en förhoppning om att avsevärt kunna förkorta utvärderingsperioderna denna säsong men tvingas konstatera att det inte är genomförbart fullt ut. De planerade projekten är alla kvar men vissa med längre tidshorisont för avslut.
Vi satsade på och har gjort stora förändringar för att uppnå ett positivt EBITDA för helåret 2023. En stor del av detta byggde på att vi skulle stänga ett större antal oliveCEPT installationer innan årsskiftet än vad vi nu ser är möjligt. Vi väljer därför att flytta på detta mål till att gälla helåret 2024.
Framgångarna med OptiBoost for cuttings är dock över förväntan. Applikationen som på allvar lanserades för mindre än ett år sedan har redan skapat värde och stor uppmärksamhet över flera kontinenter och hos odlare av olika trädtyper, buskar och prydnadsväxter. Utvärderingarna som genomförts under våren med Aperam och CMPC har gått mycket bra och har nu mynnat ut i kommersiella avsiktsförklaringar. Tester hos Klabin har också hittills varit positiva och vi har goda förhoppningar även här.
Med dessa resultat i ryggen har vi tillräckligt för att växla upp och på allvar närma oss fler aktörer med ett kommersiellt erbjudande. Vi har ingått avtal med Guangxi Shichen Group i samarbete med kinesiska statens forskningsinstitut Guangxhi Academy of Forestry. Vi har pågående diskussioner med flera aktörer i Latinamerika och övriga Asien. Utöver kommersiella aktörer har vi kontakt med olika utvecklingsorganisationer i Latinamerika, Afrika och Asien som likt Guangxhi Academy of Forestry vill ha tillgång till vår teknologi för att utveckla skogsindustrin inom deras respektive regioner. Nya och etablerade partners vill titta på nya sorter såsom Bambu, Acacia och Camelia och naturligtvis prydnadssticklingar.
Den globala skogsindustrin värderas till uppskattningsvis 460 miljarder USD årligen. Uppskattningsvis föryngras cirka 3-4 miljarder Eukalyptus-träd varje år och tittar vi på den globala sticklingspotentialen och inkluderar andra träd, buskar och prydnadsväxter så bedömer vi att det totalt produceras 10 miljarder sticklingar årligen. Det står klart att vi med vår cuttings-teknologi hittat en ”sweetspot”, vi tillför mycket kundvärde och vi har bevisat att teknologin fungerar i och med kommersiell implementation.
OptiBoost for Cuttings har dessutom en mycket intressant affärsmodell. Kunderna kan på ett enkelt sätt räkna hem investeringen och kostnaderna för att bygga och frakta maskiner är låga. Det innebär att vi snabbt kan få i gång produktion med god marginal. Vi har nu dessutom från 1:e augusti formellt tagit över säljansvaret för OptiBoost från Syngenta, vilket stärker vår marginal ytterligare.
Utöver skogssticklingar så jobbar vi med flera spännande områden (som ni kan läsa mer om under våra kommersiella projekt) där vi redan har nått kommersiell framgång. Jag vill denna gång särskilt lyfta fram OptiBoost for Cuttings eftersom det blir så tydligt att vi bara genom detta relativt nya affärsområde har potential att driva hela vår verksamhet med mycket god lönsamhet. Det säger mycket om de kraftfulla teknologier vi har i vår portfölj och bolagets totala potential.
Det finns naturligtvis utmaningar även inom detta område. Efter att ha samarbetat en längre tid med dessa stora kunder i Latinamerika har vi bättre förståelse för deras beslutsprocesser. Våra kunder arbetar med unika Eucalyptus-kloner och vill testa vår metod på dessa, man vill utvärdera, förankra och slutligen budgetera internt. Efter beslut ska kommersiella avtal hanteras av legala enheter och slutligen av inköpsavdelningar. Denna process tar tid, orimligt lång tid, tycker vi. Vi är rastlösa och vill mycket men får konstatera att det tar den tid det tar även när intresset är väldigt stort.
Ovan kan till stora delar generaliseras över flera av våra produktlinjer. Det innebär att vi behöver tid för att implementera vår teknik globalt. Vi måste skapa uthållighet. Därför är vi inte nöjda med bolagets nuvarande kostnadsnivå. Kostnaderna är på väg ner, men måste ner ännu mer för att ge oss den uthållighet vi behöver. Därför står detta nu, tillsammans med försäljningen, i fullt fokus för årets andra halvår. Vi ser tydligt var vi tillför värde och vi vet vilka applikationer och kunder vi ska prioritera. Det ger utrymme för nödvändiga justeringar.
Kostnaderna är på väg ner. Under Q2 bibehåller vi den besparing på 26 % mot Q4 2022, som vi uppnådde under årets första kvartal, även om vi reser betydligt mer till kund i enlighet med vår nya strategi. Under första halvåret tog vi också viktiga steg mot ytterligare sänkta kostnader och vi ser effekt av detta i Q3, där vi estimerar ytterligare en kostnadsreduktion om 20–25 % mot Q2.
Summerar vi så är vi väldigt klara över hur vi skall bedriva verksamheten både mot kund och internt framöver. Kommersiella kontrakt och avsiktsförklaringar ger oss vind i seglen och vi styr in i årets andra hälft med en tydlig plan och tillförsikt.
VÅRA KOMMERSIELLA PROJEKT
Inom cuttings har vi nu kommersiella avsiktsförklaringar på plats och som nämnts händer mycket inom detta affärsområde. Samarbetet i Kina utökas och kommer inkludera fler sorter av träd och buskar. Lanseringen är i full gång i Asien och diskussioner pågår med flera stora aktörer.
Våra agenter i både Sydamerika och Asien gör ett gediget arbete med att introducera vår teknologi och vi är mycket nöjda med arbetet. Tester med Syngenta för Ornamental Cuttings pågår också för fullt.
Inom snittblommor har ett test påbörjats tillsammans med OneFlora, en av Europas största retailkedjor. Installationen av OptiBoost hos den skandinaviska leverantören är också genomförd och boostade blommor finns redan i butik.
Arbetet fortlöper med Flamingo i Storbritannien där just nu pågår flera utvärderingar, bland annat test med nejlikor, fler rosor och vi utvärderar möjligheten att frakta rosor via sjöfrakt istället för dyr och miljöbelastande flygfrakt.
I Latinamerika har utvärderingarna resulterat i slutsatsen att förlängd livslängd (vase life) inte är ett fokusområde. Boostning av rosor har bättre effekt efter en eller två transporter. Istället har vi mycket intressant potential i hydreringssteget, som kan förkortas avsevärt eller elimineras helt. Kommersiella diskussioner kring detta pågår.
Även om torkan har ställt till det så är det hög aktivitetsnivå med oliveCEPT, BALDER men även ODIN startas upp hos de stora producenterna i Spanien och Portugal. Vi återupptar utvärderingarna hos exempelvis Acesur, en av världens största olivoljeproducenter med en årlig omsättning på 600 miljoner Euro. Hos Lagar Herdade Vale Formoso i Portugal som har totalt 6 extraktionslinjer som sammantaget kan hantera 2 500 ton oliver per dag, vilket gör de till en av Portugals största producenter. Utvärderingar pågår även hos Almazara de Muela som är ett familjeägt bolag med kontor i USA, kända för sin högkvalitativa olivolja. Bolaget har mottagit mer än 160 utmärkelser i 28 länder och är störst i sin region.
Vi har förlängt hyresavtalet med Unio, som är norra Spaniens största olivoljeproducent och en kooperativ federation som för närvarande samlar 186 kooperativ från Spaniens medelhavsregioner. De driver idag 10 olivoljeanläggningar i egen regi.
Vi har totalt 8 oliveCEPT kontrakterade hos 6 kunder på Iberiska halvön sedan tidigare som alla kommer startas upp i höst.
Utöver de existerande kommersiella kontrakten har även avtal tecknats med kooperativet Ntra. Sra. De la Piedad samt Aceites Canoliva, båda med sin verksamhet i Spanien. Vidare jobbar vi aktivt med att denna säsong få ut flera ODIN och THOR, framför allt på iberiska halvön, men även i Frankrike och i Tunisien.
Som tidigare nämnts har vi genomfört en utvärdering av ananasjuice med Dole. Resultaten var allt vi kunde önska och produktionsanpassning hos Dole planeras genomföras i september som underlag för den slutliga offerten till den aktuella produktionslinjen, som har behov av upp till 6 BALDER enbart för extraktion. Utöver detta finns intresse för förbättrad extraktion av Bromelain, som är ett protein som finns i ananas och används för tillverkning av kosmetika, i medicin och som köttmjukgörare.
Dole Asia producerar på ytterligare tre siter. Ananasjuice produceras även hos andra Dole-bolag. En BALDER har ett listpris på 350 000 Euro.
De goda resultaten för ananasjuice innebär att vi agerar och satsar extra inom denna nisch. Resurser har avsatts för att bearbeta marknaden. Juice är en stor marknad och enbart ananasjuice uppskattas generera 7 miljarder USD årligen, en marknad som dessutom förväntas växa de kommande åren. Med resultaten från Dole i ryggen ser vi stora möjligheter och intresse finns redan från flera aktörer. Denna satsning görs inledningsvis i Asien och Kina där vi har ett bra upparbetat nätverk. I och med att metoden fungerar bra på ananas har vi goda förhoppningar om att kunna använda applikationen till andra juicer hos Dole, men även till andra producenter. En order från Dole är naturligtvis en viktig dörröppnare som medför en mycket stor potential.
Här kan även nämnas att samma satsning görs för sticklingar i just Asien då resultaten vi uppnått i Sydamerika börjar uppmärksammas i industrin vill vi nyttja de ingångar vi har i Asien. Där finns en omfattande skogsindustri som passar OptiBoost-applikationen väl.
Vi har tidigare kommunicerat goda resultat inom havredryck. Vi ser att vi har möjligheten att kunna etablera en partner här, då vi har positiva diskussioner med ledande aktörer inom branschen. Även inom stärkelseextraktion ur potatis närmar vi oss nästa steg i kommersialiseringen. Vidare har vi goda resultat för extraktion av näringsämnen ur avokadokärnor, här har vi kommit långt med en betalande kund.
Vi ser även ett växande intresse för att PEF behandla livsmedel som skall frysas. Detta jämnar ut vätskenivåerna i produkten innan infrysning vilket leder till mindre förluster efter upptining. Här finns möjlighet att närma oss en marknad som år 2023 uppskattas till cirka 340 miljarder USD, potentialen i denna applikation är mycket stor, i huvudsak för JÖRD, vår applikation för fasta livsmedel.
När det gäller dryCEPT ser vi också potential till nya installationer och vi vill hitta rätt partner för att ta nästa steg. Vår befintliga installation hos Steinicke har hittills fokuserat på morötter, men nu pågår ett samarbete kring att utöka detta till att även behandla andra produkter.
Vi ser fram emot en höst präglad av aktiviteter inom våra prioriterade områden, spetsade med nya affärsmöjligheter som vi utvecklar tillsammans med betalande kunder.