OptiCept Technologies Delårsrapport Q1 2023 – Ökad omsättning och minskade kostnader
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

OptiCept Technologies Delårsrapport Q1 2023 – Ökad omsättning och minskade kostnader

Kvartalet i korthet

Nettoomsättningen uppgick till 4 985 TSEK (4 017 TSEK).
Orderboken uppgick vid kvartalets utgång till 28 499 TSEK (22 976 TSEK).
Periodens resultat uppgick till -20 796 TSEK (-15 113 TSEK).
Resultat per aktie före och efter utspädning utspädning var -0,70 SEK (-0,76 SEK).
Rapporterad EBITDA uppgick till -12 197 TSEK (-11 356 TSEK).
Kassaflödet för den löpande verksamheten uppgick till -19 560 TSEK (-19 967 TSEK).
Totalt kassaflöde uppgick till -50 230 TSEK (-23 070 TSEK).*
*Kassaflödet under kvartalet belastades särskilt av amortering av lån (-10 000 TSEK), emissionskostnader (- 6 680 TSEK) samt färdigställande av maskiner för uthyrning (- 9 381 TSEK).
Lanseringen av OptiBoost för skogssticklingar accelererades genom en kraftigt utbyggd global säljorganisation genom att samarbetspartnern Syngenta Flowers ingick avtal med BCC. Under kvartalet utökades samarbetet med brasilienska Aperam BioEnergia LTDA genom en order för industriell behandling av 250 000 sticklingar.
OptiCept Technologies ingick avtal med Dole, syftet är att undersöka hur CEPT®-plattformen kan bidra till att
effektivisera Doles produktionsanläggningar. Vid lyckat resultat öppnar sig en miljardmarknad inom frukt och
grönt upp sig för OptiCept.
OptiCepts startade upp det nya OptiBoost kontoret och testcentret i Aalsmeer, Nederländerna.
Efter rapportperiodens slut redovisade det spanska forskningsinstitutet IFAPA goda resultat med CEPT® -teknologin för utvinning av olivolja.
Under säsongen 2022–2023 har OptiCept Technologies arbetat med forskningsinstitutet IFAPA för att analysera effekten av CEPT® -teknologin.
Efter rapportperiodens slut meddelade Aperam BioEnergia LTDA (”Aperam”) i Brasilien, att man avser
implementera teknologin i kommersiell produktion. OptiCept Technologies har därför inlett kontraktsförhandlingar
med Aperam för första kommersiella avtalet för OptiBoost for cuttings.

Finansiell Översikt - Koncern






TSEK om inget annat angesQ1, 3 månQ1-Q4, 12 mån
 202320222022
Rörelsens intäkter5 2144 04611 834
Rörelseresultat-17 669-15 091-96 516
Periodens resultat-20 796-15 113-100 093
Periodens totalresultat-20 720-15 122-99 866
EBITDA-12 197-11 356-77 296
Balansomslutning420 104419 386473 324
Likvida medel44 48044 95594 710
Eget kapital375 421391 165396 141
Soliditet (%)89%93%84%
Genomsnittligt antal aktier i perioden29 567 58219 904 74019 904 740
Antal aktier vid periodens utgång29 567 58219 904 74029 567 582
Resultat per aktie före och efter utspädning (SEK)-0,70-0,76-5,03


Kommentarer från VD - Stora framsteg med ny målinriktad strategi

2023 inledande kvartal har varit ett mycket positivt, vi har fått en tydlig bild av var vi står som bolag såväl internt som externt och vägen framåt bekräftas.

Att vi implementerat vår nya strategi börjar nu märkas, vi har sänkt kostnaderna med 26% från föregående kvartal. Utan kostnader kopplade till listbytet under Q1 är reduktionen 32%. Dessutom ökar omsättningen med 24% i jämförelse med Q1 2022, visserligen från låga nivåer men visar på hur vi tar steg för steg. Detta utan att vi tappar fart. Jag är mycket nöjd med utvecklingen och ser tydligt hur vi rör oss mot vår målbild. Det negativa kassaflödet för den löpande verksamheten ser vi minska från månad till månad under Q1 och för att tydliggöra utvecklingen framöver redovisar vi detta nyckeltal från och med detta kvartal.

Viktigast av allt, vi arbetar nu med kunden i fokus och med hur vi skapar största möjliga kundvärde. Som organisation prioriterar vi nu affärsområden och specifika applikationer närmst positiva kassaflöden, ytterligare steg har tagits mot detta under Q1. Vi har efter kvartalets slut också genomfört en omorganisation och arbetar nu i kundcentrerade team.

Organisationen och kunderna har responderat väldigt positivt och vi känner att vi har vind i ryggen. Detta ger oss möjlighet att ytterligare öka takten mot säkra kassaflöden till en ännu lägre kostnad under kommande kvartal. Vi har tagit stora och viktiga steg i den strategiska utvecklingen under Q1 och början av Q2 och följer den plan vi satt från årsskiftet.

Vi befinner oss i ett skifte, vi lämnar utvecklingsfasen och ett mer framåtlutat och kundnära bolag växer fram. En mycket spännande period för OptiCept - vi rör oss framåt enligt plan, till lägre kostnader och förväntar oss mycket positivt kommersiellt de kommande månaderna.

VÅRA KOMMERSIELLA PROJEKT

Vi ser tydligt vart vi står närmast genombrott. Genom OptiBoost har vi ett mycket starkt erbjudande till skogsindustrin gällande sticklingar. Till en början bekräftades teknologins värde inom Eukalyptus-segmentet. I detta viktiga segment har vi flera avtal på plats och fler på gång. Ett antal utvärderingar övergår nu i kommersiella diskussioner. Vi ser nu också att möjligheter öppnar sig för andra typer av träd. Utöver detta pågår åter aktiviteter med sticklingar för prydnadsväxter. Vi är övertygade om potentialen i vår teknik och ett stort intresse från marknaden bekräftar detta, varför detta är ett självklart fokusområde.

Vi rör oss också framåt vad gäller snittblommor. Tillsammans med APH och OneFlora har vi ett bra samarbete som utvecklar både vår teknologi och process. Vi ser inte några begränsningar i vilka snittblommor som kan behandlas. Det betyder att affären som bygger på samarbetet mellan distributör och dagligvaruhandeln utvidgas och utvecklas fort. Vi fokuserar nu väldigt mycket på denna affär med Flamingo, OneFlora och APH för ett snabbt genombrott i Europa.

Vårt OptiBoost kontor och testcenter är nu i gång i Aalsmeer, Nederländerna. Det underlättar att ha världens största inom blomsterindustrin som grannar och det pågår bra diskussioner med flera europeiska dagligvarukedjor här. Vi ser även ett ökat intresse från florister vilket kommer stärkas ytterligare genom samarbetet med Karl-Fredrik på Eklaholm som nu är vårt språkrör och ambassadör mot denna kundkategori och slutkonsumenter i Skandinavien.

Intresset från Latinamerika är stort. Vi ser flera kommersiella vägar framåt. Samarbetet mellan odlare och dagligvaruhandeln för den amerikanska marknaden är viktigt men även möjligheten för branschen att ställa om till båttransport är prioriterat. Här finns konkreta affärsmöjligheter som vi nu jobbar på. Möjligheterna är många och vi arbetar med flera kunder i regionen. Vi kommer därför att fokusera på en möjlighet per kund, i stället för att göra allt till alla. På så sätt kommer vi snabbare till resultat, kassaflöde och vi gör det på ett mindre kostsamt sätt.

Vårt fokus för oliveCEPT finns på den Iberiska halvön. Här kunde vi nyligen dela med oss av en ny studie som vi under säsongen 2022–2023 tagit fram tillsammans med spanska forskningsinstitutet IFAPA för att analysera effekten av CEPT® -teknologin. Resultaten bekräftar behandlingens goda effekter på utvinning av olivolja, vilket nu väcker stor uppmärksamhet på Iberiska halvön. Detta ger oss ytterligare underlag i våra kontakter med kunderna och stärker vår position. Våra sälj och marknadsaktiviteter accelereras nu och aktivitetsnivån inom detta segment trappas upp, bland annat kommer vi medverka på Expoliva, den främsta mässan inom olivoljeindustrin som arrangeras i Jaén, Spanien i maj månad. Vi har aldrig haft ett så stort intresse och varit så väl förberedda inför säsongen som vi är i år. Fokuset på oliver kommer att genera kassaflöden under Q3 och Q4.

För övriga applikationer arbetar vi i gemensamt finansierade projekt med ledande globala aktörer såsom Dole inom juice. Vi för spännande diskussioner med liknande globala aktörer inom andra CEPT områden. Denna strategi passar vår utveckling väl, samarbeten med globala aktörer bygger acceptans för teknologin globalt utan att det tär på vår kassa, samtidigt som det ger möjlighet till intäkter både på kortare och längre sikt.

Bifogade filer

Nyheter om OptiCept Technologies

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien OptiCept Technologies

Senaste nytt