OptiCept lämnar in patentansökan och stärker sin IP-portfölj för vakuumimpregnering med fokus på sticklingar

OptiCept Technologies AB (ticker: OPTI) meddelar att företaget har lämnat in en patentansökan till Patent- och registreringsverket (PRV). Patentansökan inkluderar stärkt och utvidgat patentskydd för företagets vakuumimpregneringsteknologi, OptiBoost.

OptiCept har tagit vakuuminfusionsplattformen till nästa nivå genom att specificera behandlingsparametrar för sin växtteknologi, OptiBoost. Patentansökan omfattar en mer detaljerad metod för behandling av växtmaterial såsom sticklingar, vilket leder till förbättrad rotning.

Framgångar med tester på sticklingar har lett till inlämnandet av patentansökan. Bolaget lär sig och utvecklas för varje nytt test som utförs. Metoden som OptiCept använder behärskas idag, och kunskapen om hur man kontrollerar och implementerar den blir starkare och starkare med nya aktiviteter och en växande portfölj av testade arter.

I patentansökan beskrivs de exakta förhållandena för att applicera vakuuminfusionsprocessen för att uppnå den mest optimala behandlingen för växter. Behandlingen måste vara mild och välkontrollerad för att minimera stress på vävnaden, vilket säkerställs genom en innovativ metod med optimalt utformad vakuumkurva. I patentansökan beskrivs också de korrekta behandlingskriterierna för att kontrollera andelen luft som avlägsnas från vävnaden och andelen vätska som införlivas i vävnaden genom att specificera parametrarna för ytimpregnering.

"Denna patentansökan stärker vår position inom sticklingsindustrin och skyddar ytterligare värdet av vår teknologi. Det visar också att vi ständigt utvecklar och förbättrar vår teknologi genom att lära oss att bemästra och anpassa den för operativ användning för våra kunder," säger Thomas Lundqvist, VD för OptiCept Technologies.

Nyheter om OptiCept Technologies

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande