Opter kvartalsrapport Q3 2022
1 juli – 30 september 2022 (jämfört med samma period föregående år)
• Nettoomsättningen för tredje kvartalet 2022 uppgick till 16,1 MSEK (13,2), vilket innebär en
tillväxt om 22% (17%)
• Återkommande intäkter för tredje kvartalet 2022 uppgick till 14,0 MSEK (11,5) vilket innebär
en tillväxt om 22% (23%)
• Årligen återkommande abonnemangsintäkter (ARR1) uppgick vid slutet av perioden till 56,9
MSEK (46,3), vilket är en ökning med 23% (24%) från samma period 2021.
• Rörelseresultat (EBIT) för tredje kvartalet 2022 uppgick till 4,7 MSEK (4,0)
• Resultat efter skatt uppgick till 3,7 MSEK (3,1)
• Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 4,0 MSEK (1,9)
VD:s Kommentar
Försäljning och implementation
Vi har under tredje kvartalet sett en fortsatt god försäljning. Danmark och Finland, de två
marknader där vi etablerat oss senast har stått för lite mer än 20% av årets nya kunder. För att
kunna ta hand om fler och nya kunder har vi anställt i Danmark, Finland, Norge och Sverige.
Genom att stärka upp med lokal support-, driftsättnings- och integrationspersonal kommer vi
närmare våra nordiska kunder samtidigt som vi frigör resurser till våra kunder i Sverige. I
Sverige förstärker vi dessutom integrations- och utvecklingsavdelningen. Vi har under året haft
hög efterfrågan på våra tjänster och trots en utökad leveranskapacitet har vi fortfarande viss
kö på våra leveranser.
Omsättningstillväxt och resultat
Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 16,1 MSEK (13,2) vilket innebär en tillväxt
om 22% (17%). Rörelseresultatet för tredje kvartalet uppgick till 4,7 MSEK (4,0) med en EBIT-
marginal på 29%.
Återkommande intäkter
Årligen återkommande intäkter (ARR) uppgick per den 30 september till 56,9 mkr, vilket
motsvarar en ökning på 23 % de senaste tolv månaderna. Nya kunder driftsätts löpande och
värdet av ännu ej uppstartade kundsamarbeten beräknas generera årliga återkommande
intäkter (ARR) om ca 9 MSEK. Årligen återkommande intäkter (ARR) indexjusteras i samband
med årsskifte och i avtalen används KPI och LCI Tjm J.
Produktutveckling och moln
Det pågår en ständig vidareutveckling av Opters produkt. Vidare har drygt 150 kunder vid tiden
för denna rapport, tagit i drift eller tecknat sig för den driftlösning i molnet som lanserades
2021. Vi tillämpar sedan start en abonnemangsmodell där kunden fått tillgång till löpande
uppdateringar på en egen server. Med molnlösningen slipper kunden ansvaret för den egna
servern samtidigt som vi underlättar underhåll och uppdateringar. Molnlösningen har fått ett
positivt bemötande och drygt ett år efter lansering har ca 30% av våra kunder flyttat över sin
drift till vår molnlösning.
Högre bränslekostnader
Transportbranschen har fortsatt påverkats av ökande bränslekostnader. Vid tiden för denna
rapport har vi dock inte sett någon ökning av konkurser eller uppsägningar bland våra kunder.
Viktor Edlund, VD
Ytterligare information
Delårsrapporten finns att tillgå i sin helhet på www.opter.com
Stockholm den 28 oktober 2022
Frågor om rapporten besvaras av:
Viktor Edlund
0703143156
[email protected]