Online Brands växer 49% i tredje kvartalet med ökande marginaler
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

Online Brands växer 49% i tredje kvartalet med ökande marginaler

"Det är glädjande att kunna konstatera att vi under årets tredje kvartal fortsätter att leverera en hög och lönsam tillväxt. Cama-Gruppen som står för 96 % av omsättningen i Online Brands-koncernen redovisar 43 % tillväxt från kvartal tre föregående år och 170 % tillväxt jämfört med kvartal tre 2019. För perioden januari till september 2021 landar Online Brands EBITDA på 14,0 MSEK (justerat för engångskostnader relaterade till det omvända förvärvet av CaMa-Gruppen), en resultatökning med 194 % jämfört med 4,7 MSEK motsvarande period år 2020", säger Magnus Skoglund, VD för Online Brands och grundare av CaMa-Gruppen.

KVARTALET 1 juli till 30 september 2021
·       Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 32,4 MSEK (21,7 MSEK), innebärande en tillväxt med 49 % från motsvarande period föregående år.
·       Bruttomarginalen ökade till 70 % (63 %).
·       EBITDA uppgick till 3,5 MSEK justerat för transaktionsrelaterade engångskostnader om 6,2 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 11 % (12 %).
·       Koncernens redovisade resultat före avskrivningar och finansiella poster (EBITDA) uppgick till -2,8 MSEK (2,6 MSEK).
·       Koncernens egna kapital stärktes med 38,9 MSEK i samband med det omvända förvärvet av CaMa i juli 2021 och uppgick till 64,4 MSEK vid utgången av det tredje kvartalet 2021.
perioden 1 januari till 30 september 2021
·       Rörelsens nettoomsättning uppgick till 99,4 MSEK (56,2 MSEK) under årets tre första kvartal, innebärande en tillväxt med 77 % från motsvarande period föregående år.
·       Bruttomarginalen ökade till 69 % (60 %).
·       EBITDA uppgick till 14,0 MSEK justerat för transaktionsrelaterade engångskostnader om 6,4 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 14 % (8 %).
·       Rörelseresultatet för avskrivningar (EBITDA) uppgick till 7,6 MSEK (4,7 MSEK) under årets tre första kvartal.
"I denna rapport kan vi glädjas åt att Online Brands har haft en fortsatt hög och lönsam försäljningstillväxt under de tre första kvartalen 2021, i nivå med den kraftiga tillväxttakten om 78 % under coronaåret 2020", säger Magnus Skoglund.

Bifogade filer

Nyheter om Online Brands Nordic

Läses av andra just nu

Innehåller annonslänkar. Investeringar innebär risk (se här)

Tips: 50% rabatt hos fondroboten Opti

Dags att komma igång med sparande? Fondroboten Opti erbjuder en populär spartjänst som är perfekt för regelbundet månadssparande. Just nu får nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 automatiskt 50 % rabatt på Optis avgift i 3 månader!

STÄNG X
Populär sparapp – över 500 000 nedladdningar
Många och höga externa omdömen
Högst grad av diversifiering
Perfekt för regelbundet månadssparande
KOM IGÅNG

Nya kunder som använder Börskollens unika kampanjkod BORSKOLLEN50 får automatiskt 50 procent rabatt på Optis avgift i 3 månader

Om aktien Online Brands Nordic

Senaste nytt