Online Brands växer 40% i fjärde kvartalet
”Det är mycket tillfredsställande att kunna konstatera att vi också under årets fjärde kvartal klarade av att leverera en hög tillväxt (40 %) i kombination med bibehållen stark lönsamhet. Omsättningen för koncernen uppgick till 47,5 MSEK (33,9 MSEK) under kvartalet och omsättningen för 2021 summeras därmed till 146,4 MSEK (90,1 MSEK) med ett justerat EBITDA om 20,0 MSEK (11,6 MSEK)”, säger Magnus Skoglund, VD för Online Brands.
SAMMANFATTNING av KVARTALET 1 Oktober till 31 December 2021
· Koncernens nettoomsättning uppgick i kvartalet till 47,5 MSEK (33,9 MSEK), innebärande en tillväxt med 40 % jämfört med motsvarande period föregående år.
· Bruttovinstmarginalen om 66 % under kvartal 4 2021 innebär en ökning med tre procentenheter från 63 % under kvartal 4 2020.
· Justerat för engångskostnader uppgick EBITDA till 6,5 MSEK (5,4 MSEK), motsvarande en justerad EBITDA-marginal om 13,6%.
SAMMANFATTNING av helåret 1 januari till 31 DEcember 2021
· Rörelsens nettoomsättning uppgick till 146,4 MSEK (90,1 MSEK) under året, innebärande en tillväxt med 62 % från föregående räkenskapsår.
· Bruttovinstmarginalen ökade till 68 % (63 %).
· Justerat för engångskostnader uppgick EBITDA till 20,0 MSEK (11,6 MSEK), motsvarande en EBITDA-marginal om 13,7 % (12,8 %).