ONLINE BRANDS TECKNAR AVSIKTSFÖRKLARING OM FÖRVÄRV AV BARNKLÄDESBOLAGET NORDIC KIDSWEAR AB
Börskollen - Aktier, fonder och ekonominyheter

Börskollen

För dig med koll på börsen

Pressmeddelande

ONLINE BRANDS TECKNAR AVSIKTSFÖRKLARING OM FÖRVÄRV AV BARNKLÄDESBOLAGET NORDIC KIDSWEAR AB

Online Brands Nordic AB (publ) (”Online Brands” eller ”Bolaget”) har ingått avsiktsförklaring om förvärv av Nordic Kidswear AB (”Nordic Kidswear”). Enligt den avsiktsförklaring som ingåtts ska köpeskillingen för aktierna i Nordic Kidswear erläggas genom en kontant köpeskilling om ca 17,9 MSEK, emission av 597 165 aktier i Online Brands samt en möjlig tilläggsköpeskilling som är kopplad till Nordic Kidswears utveckling under åren 2022–2024. Fullföljande av förvärvet är villkorat av att aktieägare som representerar minst 95 % av aktierna i Nordic Kidswear ingår avtal om försäljning till Bolaget.

Om Nordic Kidswear

Nordic Kidswear designar, tillverkar och säljer premium varumärket Isbjörn of Sweden, specialiserat på hållbara, miljövänliga outdoor- och skidkläder för barn och ungdom upp till 16 år. Bolaget har sedan starten 2005 utvecklats till ett globalt omnichannel-företag som säljer på över 20 marknader, primärt via strategiskt utvalda återförsäljare samt egen e-handel och marknadsplatser. Nordic Kidswears omsättning beräknas under FY21/22E preliminärt uppgå till cirka 39 MSEK med ett EBITDA-resultat om cirka 4,3 MSEK.

"Det känns fantastiskt roligt att snart kunna välkomna Nordic Kidswear och Isbjörn till OBAB-familjen. Grundarna Maria och Camilla har gjort en enastående insats med att utveckla Isbjörn till ett ledande varumärke inom funktionskläder för barn och ungdomar. Sedan starten har fokus legat på att skapa ändamålsenliga kläder med oslagbar slitstyrka och hållbarhet, som håller för användning år efter år, och kan gå i arv till flera barn utan att gå sönder. Samtidigt ligger Isbjörn i absolut framkant gällande miljömässigt hållbara material och produktion, där fokus på miljön har funnits med från början och är en central del av bolagets DNA. Vi ser fram emot att tillsammans med Maria och Camilla utveckla Isbjörn de kommande åren, och samtidigt få ta del av den värdefulla kunskap som grundarna kan ge till hela gruppen" säger Magnus Skoglund, VD för Online Brands.

Vi är väldigt glada över att tillsammans med Online Brands kunna fortsätta vår framgångsresa med Isbjörn och utveckla bolaget vidare till en ledande global aktör inom vårt segment. Med en stark ägare i ryggen kan vi fortsatt fokusera på att utveckla vår nuvarande hållbarhetsstrategi till nästa nivå och säkra de miljömål vi satt upp för bolaget för framtiden. Den samlade erfarenheten av entreprenörskap och internationell e-handel som finns inom Online Brands blir ett fantastiskt tillskott till vårt bolag” säger Maria Frykman, VD på Nordic KidsWear AB.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Rönnberg, styrelseordförande i Online Brands Nordic AB (publ)
+46 (0)708 96 65 52
Denna information är sådan information som Online Brands Nordic är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2022-01-24 12:00 CET.
Om Online Brands Nordic AB
Online Brands förvärvar, äger, och utvecklar e-handelsbolag i Norden. Online Brands driver online-butiken Trendcarpet som är en av Europas ledande återförsäljare av mattor. Bolaget är verksamt i 15 olika länder och riktar sig främst till privatmarknaden. Basen för verksamheten är i Göteborg. Inom koncernen ryms även en internationell e-handel för hattar under varumärket Hatshop samt juvelerarbutiken John Victorin i Varberg AB. Online Brands aktie handlas på Nasdaq First North Growth Market under tickerkoden OBAB. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB, tel 08-503 01 550, e-post: [email protected]

Bifogade filer

Nyheter om Online Brands Nordic

Läses av andra just nu

Om aktien Online Brands Nordic

Senaste nytt