ONLINE BRANDS NORDIC FÖRVÄRVAR E-HANDELSBOLAGET GETCAMPING AB MED EN PROGNOSTICERAD OMSÄTTNING OM CIRKA 35 MSEK MED ETT EBITA-RESULTAT OM CA 1,5 MSEK UNDER 2024
Online Brands Nordic AB (publ) har ingått avtal om förvärv av samtliga aktier i Getcamping AB från grundaren Ove Sundqvist. Köpeskillingen för aktierna i Getcamping AB ska erläggas genom en kontant köpeskilling om 5,5 MSEK samt en riktad emission av 597 269 st aktier i Online Brands innebärande en utspädning om cirka 2,6 %.
Om Getcamping AB
Getcamping AB är ett växande företag inom försäljning av utrustning inom camping och friluftsliv med en begynnande internationell distributionssatsning och en egen växande e-handel. Getcampings omsättning beräknas preliminärt att uppgå till cirka 35 MSEK med ett EBITA-resultat om cirka 1,5 MSEK under 2024. Bolaget har varit aktivt sedan 2010 och har vuxit organisk med god lönsamhet sedan dess. Bolaget grundades av Ove Sundqvist vilken innan förvärvet ägde bolaget till 100% och kommer att fortsätta att arbeta som VD i Getcamping även efter förvärvet.
"Vi är mycket glada över att välkomna Getcamping till vår koncern. Detta förvärv är en strategisk investering som stärker vår närvaro inom en växande marknad för friluftsliv och campingutrustning online. Getcamping har byggt upp ett starkt varumärke och en lojal kundbas och vi ser fram emot att kombinera deras expertis och passion för friluftsliv med vår egen erfarenhet av e-handel och koncernens resurser avseende kapital och kompetens inom marknadsföring. Tillsammans kommer vi kunna erbjuda Getcampings kunder ett bredare sortiment, ökad innovation och en ännu bättre kundupplevelse. Vi är övertygade om att detta samarbete kommer skapa långsiktigt värde för våra aktieägare, medarbetare och kunder" säger Magnus Skoglund, VD för Online Brands Nordic.
"Vi är mycket stolta över vad vi har åstadkommit med Getcamping och ser fram emot nästa kapitel för företaget tillsammans med Online Brands Nordic. Deras kompetens inom e-handel och digitala strategier ger oss en stark plattform för att accelerera vår affär både i Sverige och internationellt. Kombinerat med vår branschkompetens och vårt starka kundfokus kan vi tillsammans nå fler campingintresserade kunder och skapa ett ökat värde för såväl bolagets kunder, våra anställda som koncernens aktieägare", kommenterar Ove Sundqvist, VD och grundare av Getcamping Sverige AB
Om förvärvet
Köpeskillingen uppgår till 12,5 MSEK på skuld- och kassafri basis, varav 3 + 2,5 MSEK kommer att erläggas kontant från befintlig kassa över en 12-månadersperiod och 7 MSEK genom betalning med revers som per tillträdesdagen den 1 december kvittas mot 597 269 st aktier i Online Brands genom en kvittningsemission.
Kvittningsemissionen riktad till säljaren av Getcamping omfattar 597 269 aktier i Online Brands och kommer att emitteras till en teckningskurs om 11,72 SEK per aktie. Säljaren har åtagit sig att inte avyttra de tecknade aktierna under en period om 12 månader (genom ett s k lock-up avtal).
Transaktionens genomförande är föremål för sedvanliga villkor.
Kvittningsemissionen kommer innebära en total utspädning om cirka 2,6 %. Antal utestående aktier kommer i samband med förvärvet öka från befintliga 22 569 841 till 23 167 110 aktier och aktiekapitalet kommer öka från befintliga 113 232 135,20 SEK till 116 228 613,75 SEK.
Genomförande av förvärvet
Tillträdet till aktierna sker den 1 december 2024. I samband med tillträdet kommer styrelsen besluta att emittera aktierna i kvittningsemissionen med stöd av bolagsstämmans bemyndigande.
Rådgivare
Eminova Partners Corporate Finance AB agerar finansiella rådgivare till Online Brands i samband med förvärvet och Cirio Advokatbyrå agerar legal rådgivare.
Offentliggörande av information
Denna information är sådan som Online Brands Nordic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående persons försorg, för offentliggörande den 13 november 2024 ca kl. 19.20